یک پلنگ با سه توله در خراسان شمالی مشاهده شده است



به گزارش خبرنگار ایرنا از نیروهای مردمی در این منطقه ، پلنگ به دلیل کاهش طعمه ناشی از خشکسالی به دلیل گرسنگی خردسالان خود ، به گاوهای روستاییان ترخه حمله کرد که موفق به کشتن گوسفندان کشاورزان روستا.
بر اساس این گزارش ، این چهارمین بار است که یک پلنگ به دلیل گرسنگی به گاو این روستاییان حمله می کند و هر بار یک یا دو راس دام به دهقانان تلف می کند.
تشدید حمله پلنگ و نگرانی اهالی روستا
یکی از اعضای شورای اسلامی روستای طره در منطقه بم اسفراین از سرگردانی پلنگ در این روستا و حمله به دام های اهالی این روستا ابراز نگرانی کرد و خواستار مداخله محیطی در این زمینه شد.
علی تقی زاده به ایرنا گفت: برای چهارمین بار در سال جاری ، یک قلاده پلنگ به دام های این روستا حمله کرده و تعداد زیادی از دامهای سبک را از بین برد و باعث وحشت اهالی روستا شد.
وی افزود: حملات مکرر پلنگ به دام اهالی روستا نیز منجر به واکنش آنها خواهد شد و محیط زیست باید اقدامات پیشگیرانه ای در این زمینه انجام دهد تا مشکلی برای اهالی روستا و پلنگ به عنوان یکی از حیوانات در معرض خطر به وجود نیاید.
غرامت دهقانان
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی حمله یک پلنگ ماده توسط اهالی روستای طره در روستای بم در شهر اسفراین را تأیید کرد و گفت گرسنگی دلیل اصلی ورود حیوان به مناطق مسکونی روستاییان است.
حبیب لشکری ​​افزود: این احتمال وجود دارد که پلنگ به دلیل عدم تغذیه مناسب برای معده و خردسالان ، ناگزیر به گاو اهالی روستا حمله کرده و موفق به از بین بردن گاو و ترک روستا شود.
وی افزود: محیط زیست میزان خسارات ناشی از حمله پلنگ به دام را بررسی می کند و به کشاورزان روستایی غرامت پرداخت می کند.
معاون وزیر محیط زیست در خراسان شمالی به کشاورزان توصیه کرد برای حفاظت از آنها در برابر شکارچیان ، دام های خود را در مناطق بسته و کاملاً محافظت شده نگهداری کنند.
پلنگ گونه ای جویای گونه است و با افزایش جمعیت آن ، قلمرو حیوان محدود می شود و در نتیجه تعداد طعمه ها کاهش می یابد ، بنابراین آنها ناگزیر برای یافتن غذا به مناطق مسکونی نزدیک می شوند.

بیشتر بخوانید  کنگره حج بزرگترین مظهر عظمت اسلام است / شورای نگهبان متولی بزرگ اجرای قانون اساسی است

به گفته دوستداران محیط زیست در خراسان شمالی ، شکار غیرمجاز گوشتخواران از جمله قوچ ، گوسفند ، کل بز و حتی گراز وحشی توسط شکارچیان غیرمجاز طی سالهای اخیر باعث شده این حیوانات به خصوص در خشکسالی مانند امسال دچار سوnut تغذیه شوند. آنها ناگزیر به گاوهای روستاییان نزدیک محل سکونت خود حمله می کنند تا خود و بچه های خود را سیر کنند.
در خراسان شمالی 65 گونه پستاندار از 197 گونه در کشور و 141 گونه پرنده از 532 گونه در کشور ، 68 خزنده از 228 گونه در کشور ، چهار گونه دوزیستان از 20 گونه و هشت گونه ماهی و آبزی وجود دارد. حیوانات 160 گونه آبزی در این کشور زندگی می کنند.

برخی از این گونه ها مانند یوزپلنگ ، سنجاب ، سرگرمی ، کبک و کرکس مصری در گروه های حیاتی و در معرض خطر در اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار دارند.

اداره اصلی حفاظت از محیط زیست مناطق حفاظت شده خراسان شمالی و پارکهای ملی سالوک ، ساریگل و زمان آهو ، مناطق حفاظت شده از پناهگاه حیوانات وحشی کرخد ، گلول ، سارانی و میاندشت جاجرم ، زیستگاه پلنگ ها ، با مساحت 194 141 هکتار.

دیدگاهتان را بنویسید