یک ویروس جدید جای کرونا را گرفت



آنچه دیگران می خوانند:

طبق اخبار شما: این ویروس که به نام BtSI2 شناخته می شود، ارتباط نزدیکی با ویروس SARS-CoV-2 دارد که باعث کووید-19 می شود. به گفته دانشمندان، خطر خاصی برای ظهور BtSI2 احساس می شود.

این تحقیق توسط دانشمندان دانشگاه سان یات سن چین (SISU)، موسسه یوننان برای کنترل بیماری های بومی و دانشگاه سیدنی (USID) انجام شده است.

دانشمندان می گویند این یکی از پنج ویروس نگران کننده ای است که در خفاش ها در استان یوننان چین یافت شده و احتمالاً برای انسان یا دام بیماری زا است.

این گروه تحقیقاتی نسبت به شیوع یک بیماری مشترک جدید بین انسان و حیوان هشدار داده است. زئونوزیس بیماری ناشی از عوامل بیماری زا است که از حیوانات به انسان منتقل می شود.

در مقاله تحقیقاتی آمده است: ما پنج نوع ویروس را شناسایی کرده‌ایم که احتمالاً برای انسان یا حیوانات بیماری‌زا هستند. از جمله کروناویروس نوترکیب شبیه SARS که ارتباط نزدیکی با سندرم حاد تنفسی کروناویروس 2 و 50 SARS-CoV دارد. تحقیقات ما رخداد رایج انتقال بین گونه ای و عفونت همزمان ویروس های منتقله از خفاش و پیامدهای آنها برای ظهور ویروس را برجسته می کند.

در این مطالعه، دانشمندان نمونه های رکتوم 149 خفاش متعلق به 15 گونه در شش شهرستان یا شهر در استان یوننان چین را جمع آوری کردند. آران از نمونه ها استخراج و برای هر خفاش به طور جداگانه توالی یابی شد.

بیشتر بخوانید  نامه دادستان کل به وزیر خارجه درباره تروریستی خواندن سپاه پاسداران

دانشمندان در مورد فراوانی چندین ویروس که یک خفاش را به طور همزمان آلوده می کنند ابراز نگرانی کرده اند. پروفسور جاناتان بال، ویروس شناس در دانشگاه ناتینگهام، که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: این می تواند منجر به تغییر بخشی از کد ژنتیکی ویروس های موجود شود. این فرآیندی است که به عنوان نوترکیبی شناخته می شود و به شکل گیری پاتوژن های جدید کمک می کند.

وی افزود: پیام اصلی این است که خفاش ها می توانند تعداد زیادی از انواع مختلف ویروس را حمل کنند و گهگاه میزبان آنها به طور همزمان باشند. این نوع عفونت همزمان، به‌ویژه با ویروس‌های مرتبط مانند کرونا، به ویروس توانایی تبادل اطلاعات ژنتیکی حیاتی و ایجاد سویه‌های جدید را می‌دهد.

ویروس BtSI2 همچنین دارای یک دامنه اتصال گیرنده مشابه ویروس کرونا است. دامنه اتصال گیرنده بخش کلیدی پروتئین خوشه ای است که برای اتصال به سلول های انسانی استفاده می شود. این فرآیند شبیه به سندرم حاد تنفسی کروناویروس 2 است که نشان می‌دهد این ویروس می‌تواند انسان را آلوده کند.

این گروه تحقیقاتی معتقد است که BtSI2 می تواند از گیرنده ACE2 انسانی برای ورود به سلول ها استفاده کند. گیرنده ACE2 گیرنده ای در سطح سلول های انسانی است که به ویروس کرونا متصل می شود و به آن اجازه می دهد وارد بدن میزبان شود و آن را آلوده کند.

استان یوننان، واقع در جنوب غربی چین، قبلا به عنوان محل نگهداری گونه های خفاش و ویروس هایی که حامل آن ها هستند، شناسایی شده بود. تعدادی از ویروس های بیماری زا نیز در آنجا شناسایی شده اند، از جمله بستگان نزدیک سندرم حاد تنفسی کروناویروس 2، مانند ویروس های “RaTG1313” و “RpIN0614”.

بیشتر بخوانید  پاسخ شورای نگهبان به بیانیه آگاتاهرانی در اینترنت

شواهد نشان می دهد که SARS-CoV-2 از خفاش های نعل اسبی منشاء گرفته است. با این حال، این احتمال که ویروس از طریق “بافندگان” یا “پانگولین ها” به انسان منتقل شده است نیز برجسته شده است. پانگولین یک پستاندار پوسته پوسته است که اغلب با خزندگان اشتباه گرفته می شود.

به طور مشابه، شیوع ویروس مرگبار ابولا در غرب آفریقا بین سال‌های 2013 و 2016 نیز از خفاش‌ها سرچشمه می‌گیرد.

یوننان همچنین خانه پانگولین است که در چین به عنوان غذا مصرف می شود و در طب سنتی استفاده می شود.

یک مطالعه در سال 2021 که در مجله “Science of the Total Environment” منتشر شد نشان داد که ویروس ممکن است از خفاش ها به پانگولین های سوندا و درختان نخل در یوننان پریده باشد. حیوانات سپس دستگیر و به بازار حیات وحش در ووهان، بیش از 1200 مایل دورتر منتقل شدند.


دیدگاهتان را بنویسید