مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

یک مشکل کاملا رایج زنانه

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


یک مشکل کاملا رایج زنانه
برخی از زنان، به ویژه نوجوانان، از مشکلات زنان که نیاز به مراقبت های پزشکی بیشتری دارند، بی اطلاع هستند و به همین دلیل نگران بسیاری از مشکلات طبیعی هستند.

یک مشکل کاملا رایج زنانه

دانستن این موارد به آن‌ها کمک می‌کند تا از نگرانی‌های غیرضروری خلاص شوند و در صورت بروز مشکل سریع‌تر به دنبال درمان باشند. این هفته قصد داریم شما را با ترشحات طبیعی و غیر طبیعی زنانه آشنا کنیم تا در صورت مشاهده این مشکل هر چه زودتر به فکر رفع آن باشید. در این خصوص پای صحبت های دکتر مریم پوررز متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران می نشینم.
ترشحات طبیعی چیست؟
ترشح طبیعی برای سلامت واژن زن لازم است و زنان باید ترشح داشته باشند زیرا وجود این ترشحات از غدد جنسی برای رطوبت دستگاه تناسلی ضروری است.

باکتری های غیر بیماری زا در واژن وجود دارد که وجود آنها از ایجاد عفونت های باکتریایی و قارچی جلوگیری می کند. ترشحات طبیعی شفاف، سفید، بی رنگ، بی بو، گاهی رقیق و گاهی غلیظ است و باعث گزگز و خارش نمی شود و این نوع ترشحات بیشتر در زمانی است که زن تمیز باشد و قاعدگی نداشته باشد. ترشحات چسبنده و لغزنده در طول تخمک گذاری (دو هفته پس از قاعدگی) دیده می شود، اما تغییر رنگ و ترشحات همراه با علائم دیگر می تواند نشانه عفونت باشد.
منظور از ترشح غیر طبیعی چیست؟
اگر ترشح ناخوشایند و رنگ و قوام غیرطبیعی (متفاوت با موارد فوق) داشته باشد و باعث گزگز و خارش ناحیه تناسلی شود، غیرطبیعی است و نشان دهنده وجود عفونت است.
این ترشحات عفونی چه ویژگی هایی دارد؟
به گفته متخصص زنان و زایمان، اگر رنگ ترشح زرد مایل به سبز باشد، عفونت ناشی از یک عامل میکروبی است که توسط میکروب های فرد و درمان ویژه آن آزمایش و کشت می شود و سایر علائم آن بوی نامطبوع، خارش، گزگز و التهاب است. . این نوع عفونت

بیشتر بخوانید  عمل زیبایی کانتوپلاستی (درشت کردن چشم) چیست؟

اگر عفونت قارچی یا کلامیدیایی یا سفید باشد، ترشحات سفید رنگ و پنیری در داخل واژن وجود دارد که باعث ایجاد بوی نامطبوع می شود و خارش و درد در ناحیه تناسلی و مقاربت دردناک از دیگر علائم این عفونت خواهد بود.

اگر عفونت انگلی باشد، یعنی توسط تک یاخته تریکوموناس ایجاد شده باشد، علائم آن ترشحات کف آلود خاکستری، زرد یا سبز با بوی نامطبوع، گزگز و خارش است. در نهایت اگر عفونت ویروسی مانند میکروبی باشد، ماهیت ترشح تغییر می کند و یکی از علائم آن جوش بر روی بدن همراه با خارش است. این نوع عفونت در بین زنان شایع است و به تبخال تناسلی معروف است که نیازی به آزمایشات تشخیصی ندارد و زن و مرد باید درمان شوند. اگر این عارضه درمان نشود، عود می کند و فرد در معرض سرطان رحم قرار می گیرد.
این ترشحات در چه سنی شایع تر است؟
به طور کلی ترشحات در خانم های جوان به خصوص خانم های متاهل بیشتر است و خطر ابتلا در این دوران بیشتر است. به همین دلیل است که دختران و زنان جوانی که به تازگی ازدواج کرده اند باید مراقب سلامتی خود باشند و به توصیه های بهداشتی پایبند باشند.

روابط زناشویی به طور طبیعی باعث افزایش ترشحات می شود، اما خانم ها باید توجه داشته باشند که نوع و ماهیت این ترشحات غیرطبیعی نیست. اما عدم رعایت بهداشت و پوشش های نامناسب و نامناسب در تغییر ماهیت ترشحات طبیعی و غیر طبیعی بسیار موثر است.
آیا در دوران یائسگی ترشح دارد؟
از 50 سالگی به بعد خطر عفونت و ترشحات غیر طبیعی کاهش می یابد و بسیاری از خانم ها از خشکی واژن و اندام تناسلی شکایت دارند. به دلیل کمبود هورمون ها و کاهش فعالیت غدد جنسی، خشکی واژن ایجاد شد، بنابراین مراجعه به پزشک برای رفع این نوع خشکی واژن و کاهش ترشح طبیعی ضروری است.
چه نکاتی را برای پیشگیری از عفونت توصیه می کنید؟
همیشه بعد از ادرار و مدفوع، جلو و عقب بشویید، که از انتقال باکتری ها و میکروب ها از مقعد به واژن جلوگیری می کند. در طول روز، لباس زیر خود را عوض کنید و لباس های نخی بپوشید. از پوشیدن لباس های دارای تهویه، مانند نایلون تنگ یا سایر الیاف مصنوعی خودداری کنید.

بیشتر بخوانید  راهنمای مصرف داروی مبورین

از پوشیدن شلوار جین تنگ، جوراب شلواری و مایو برای مدت طولانی خودداری کنید. لباس های زیر خود را حتما در فضای باز و زیر نور آفتاب خشک کنید و هنگام شستن از شوینده های غیر معطر و ملایم استفاده کنید. از قرار گرفتن در جکوزی یا جکوزی خودداری کنید. از کاندوم یا دیافراگم هایی که بهداشتی و معتبر نیستند استفاده نکنید، زیرا می توانند ناحیه تناسلی را تحریک کرده و باعث عفونت شدید شوند.

بعد از فعالیت زناشویی حتما دوش بگیرید. لباس زیر خود را حداقل یک بار در روز عوض کنید. از تالک در اطراف واژن استفاده نکنید زیرا این پودر رطوبت را حفظ می کند. نوار بهداشتی باید هر 4 تا 6 ساعت یکبار تعویض شود. قبل و بعد از پاکسازی بدن دست های خود را بشویید.

اطراف واژن را همیشه خشک و تمیز نگه دارید. رطوبت رشد میکروب ها و قارچ ها را تسریع می کند. سطح خارجی واژن را به طور مرتب با آب ولرم بشویید. بعد از حمام، ناحیه تناسلی را با یک حوله نرم دیگر خشک کنید، حتی می توانید از سشوار استفاده کنید.
● توصیه هایی برای درمان
مشاهده بهتر است پس از مشاهده هر گونه ترشح غیرطبیعی با متخصص زنان مشورت کنید، عواملی که منجر به عفونت می شوند را شناسایی کنید و آنتی بیوتیک ها یا داروهای خاصی را که به طور منظم و طبق دستور برای شما تجویز می شود مصرف کنید. عفونت ها معمولا با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند. دوره درمان را کامل کنید و کرم های آنتی بیوتیک واژینال توصیه شده را بر اساس آن مصرف کنید.
زنان باردار و شیرده و کسانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند باید به بهداشت فردی توجه ویژه داشته باشند و در صورت مشاهده علائم ناشی از تغییرات هورمونی با پزشک مشورت کنند. بعد از یائسگی با نظر پزشک می توان از ژل های خشک استفاده کرد.
شرایطی که منجر به ترشحات واژن می شود معمولاً ظرف چند روز به درمان پاسخ می دهند. اگر عفونت مکرر یا بیماری مقاربتی وجود داشته باشد، گاهی لازم است همسر درمان شود.
اگر دیابت دارید، کنترل قند خون می تواند به پیشگیری از عفونت مجدد، به ویژه عفونت های قارچی کمک کند.
منبع: salamat.ir

بیشتر بخوانید  ارتباط بین میگرن و قاعدگی در زنان


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *