یک ماده مخدر گوشتخوار به نام کروکودیل


هشدارهای آسیب شناسان حاکی از ورود ماده مخدر صنعتی «کروکودیل» به مرزهای ایران است. این در حالی است که آمارهای جهانی نشان می دهد مصرف کنندگان این ماده گوشتخوار نمی توانند بیش از یک سال زنده بمانند.

یک ماده مخدر گوشتخوار به ایران نزدیک می شود

گوشتخوار یا کروکودیل نام دارویی است خطرناک و منزجر کننده و همچنین عوارض جانبی آن.

هشدارهای آسیب شناسان حاکی از ورود ماده مخدر صنعتی «کروکودیل» به مرزهای ایران است. این در حالی است که آمارهای جهانی نشان می دهد مصرف کنندگان این ماده گوشتخوار نمی توانند بیش از یک سال زنده بمانند.

زمانی که قرار بود شیشه به ایران بیاید، بسیاری از کارشناسان به تحلیل آن پرداختند و خواستار آگاهی مردم و رسانه ها از عوارض و عواقب مصرف آن شدند.

داروی گوشتخوار

بسیاری از جنایات با مصرف شیشه برای به صدا درآوردن زنگ خطر انجام می شود. این روزها داروهای جدیدتری در بازار جهانی عرضه می شود که بسیار خطرناک هستند. هنوز خارج از مرزهای ایران است و اگر کشت نشود حتما پا به ایران خواهد گذاشت.

“گوشتخوار” یا “تمساح” نام این دارو به اندازه عوارض جانبی آن خطرناک و منزجر کننده است. باید در زمینه پیشگیری، آموزش و درمان کارهای زیادی انجام شود و سازمان ها باید موضوع شیوع کروکودیل در کشورهای شرق آسیا و روسیه را جدی بگیرند.

دکتر عباسعلی ناصحی، مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، روان و مواد مخدر وزارت بهداشت نیز نسبت به افزایش مصرف مواد مخدر صنعتی و محرک به ویژه در بین زنان هشدار می دهد و می گوید: افزایش مصرف مواد مخدر دو تا سه در هر واحد بوده است. سنت، اما این رقم اکنون به 10 درصد افزایش یافته است. نگرانی از احتمال ورود مواد مخدر صنعتی جدید به اقشار پایین جامعه از جمله مواردی است که حتی نهادهای انتظامی را بر آن داشته تا راهکارهایی برای جلوگیری از انتشار این مواد ارائه دهند.

سردار علی معجدی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با قاطعیت اظهار داشت: امروز در کشور ما متخصص ترین پلیس مبارزه با مواد مخدر در کل دنیا وجود دارد و 85 درصد تریاک و 30 درصد تریاک دنیا. هروئین در ایران یافت می شود. پلیس هنوز در یافته های خود تمساح پیدا نکرده است.

بیشتر بخوانید  آشنایی با موارد مصرف و عوارض کانامایسین

همه چیز در مورد کروکودیل ها
سعید صفاتیان با تاریخچه تولید مواد مخدر صنعتی به ویژه کروکودیل به خوبی آشنا است. او در مورد این دارو برای یک گوشتخوار توضیح می دهد. کروکودیل برای اولین بار از سال 1930 تا 1935 در ایالات متحده برای درمان اعتیاد تولید شد (زیرا تصور می شد به عنوان متادون عمل می کند).

بعدها در سوئیس مورد استفاده قرار گرفت که با مشاهده اقدامات بسیار خطرناک و مخرب رها شد. متاسفانه در چند سال اخیر به خصوص در 6-7 سال اخیر استفاده از این ماده در روسیه و شرق آسیا افزایش یافته است. آمار مصرف کنندگان این ماده گوشتخوار متفاوت است.

به عنوان مثال برخی از آمارها نشان می دهد که 5000 تا 7000 نفر در روسیه بر اثر مصرف این ماده جان خود را از دست داده اند یا در حال حاضر 100000 نفر به کروکودیل معتاد هستند. تمساح یا گوشتخوار اساساً همان دزومورفین است. ماده ای که ترکیب می شود قرص کدئین آنها با بنزین، تینر و گاهی اوقات جوهر نمک به دست می آیند. این دارو به صورت تزریقی استفاده می شود. قدرت آن حدود 20 برابر بیشتر از مورفین و 5 برابر بیشتر از هروئین است. اما به دلیل استفاده از مواد فرار مانند بنزین و تینر در آن، بدن مصرف کننده مورد هجوم جدی قرار گرفت و از بین رفت.

عمر فردی که از این ماده استفاده می کند حدود یک سال است. تمساح به دلیل قانقاریایی که ایجاد می کند به عنوان گوشتخوار نیز شناخته می شود. ابتدا پس از تزریق گوشت سبز می شود و پس از مصرف مکرر پوست آن از بین می رود و حتی گوشت خورده و از استخوان جدا می شود. به این ترتیب گاهی استخوان ها دیده می شود. عوارض شدیدتری در محل تزریق مشاهده می شود. به دلیل عفونت های شدید، قلب، کبد، کلیه ها و غیره را درگیر می کند. این افراد میزان مرگ و میر بالایی نیز دارند.

بیشتر بخوانید  اولین قاعدگی در چه سنی است؟

یک ماده مخدر گوشتخوار به ایران نزدیک می شود

ایدز برجسته ترین موهبت مصرف تزریقی مواد مخدر است
مدیرکل سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر با هشدار نسبت به احتمال ورود کروکودیل ها به ایران گفت: مرزهای ایران هنوز برای این ماده مخدر خطرناک باز نشده است. اما از آنجایی که این ماده از کدئین گرفته می شود، مسئولان بهداشتی از اینکه کدئین به راحتی در دسترس نیست، حساس و ناراحت هستند.

سعید صفاتیان در ادامه افزود: الگوی مصرف مواد مخدر در ایران امروز در درجه اول است تریاکسپس شیشه و هروئین وجود دارد. الگوی مصرف و تولید در کشورهای همسایه نیز باید بررسی شود و تغییرات و فرصت ها سنجیده شود.

در افغانستان تولید مواد مخدر روز به روز در حال افزایش است. در حال حاضر مصرف کنندگان ایرانی به لیوان هروئین روی آورده اند. این تغییر به موقعیت جدید و این موقعیت جدید در صورت عدم وجود برنامه درمانی می تواند مشکل ساز باشد.

این کارشناس مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری را عامل اصلی عدم شیوع کروکودیل در ایران می داند و می گوید: باید در حوزه پیشگیری بیشتر فعال باشیم. مرگ و میر در افرادی که کروکودیل می خورند زیاد است.

همچنین از آنجایی که ساخت آن آسان است و با قیمت پایین در دسترس است، متاسفانه با ورود به کشور به سرعت رشد می کند. این دو عامل در عرضه و تقاضای دارو بسیار موثر است. در درازمدت مسئولان باید از واردات یا تولید این ماده در کشور جلوگیری کنند.

امروز بهترین زمان برای پیشگیری است زیرا این ماده هنوز به ایران نفوذ نکرده است. آنقدر خوب است که ما هنوز فرهنگی در مورد آن پیدا نکرده ایم. در نتیجه باید آگاهی مردم افزایش یابد. حوزه آموزش باید فعال تر شود. آموزش و کمک های اجتماعی می تواند آگاهی را افزایش دهد. پزشکان نیز نیاز به آموزش و آشنایی با این مواد دارند.

افسران مواد مخدر همچنین باید تحلیلی از آینده داشته باشند و بتوانند چالش های آینده را پیش بینی کنند. هر چه میزان مصرف این داروهای صنعتی و روانگردان بیشتر باشد، به دلیل عوارض جانبی آنها، تأثیرات اجتماعی و فردی کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید  10 فواید بی نظیر روغن نعناع و معجزه آن برای پوست و مو

او گفت: تریاک خیلی خطرناک نیست. کسایی که 40-50 سال تریاک مصرف کرده یا تریاک خورده این مشکل رو نداره. به عنوان مثال عمر مصرف کنندگان هروئین 30 سال و مصرف کننده شیشه 20 سال کمتر و مصرف کننده کروکودیل یک سال است.

هر چه اعتیاد به مواد مخدر خطرناک تر باشد، امید به زندگی کوتاه تر است. عملکرد اجتماعی مردم نیز مختل شده است. فرد شغل، همسر، زندگی و غیره را از دست می دهد. او از توهم و عوارض بسیار شدید رنج می برد. اگر مشخص شود که کروکودیل ها به قرص های خواب آور معتاد هستند، میزان مرگ و میر آنها بالا خواهد بود و عفونت آنها می تواند به دیگران سرایت کند. مجموعه این عوامل باعث می شود که جوانان توانایی پیش بینی صحیح را نداشته باشند.

علل گرایش جوانان به مواد مخدر
دکتر قرایی، جامعه شناس، خاطرنشان می کند: جوانان از عواقب خطرناک مواد مخدر به ویژه مواد مخدر صنعتی آگاهی کامل دارند و به دنبال آن می روند. اما از همه مهمتر فقدان نشاط، شادی، تفریح ​​و اشتغال است.

به دلیل همین کمبودها، جوانان به دوستان می پیوندند و به سیگار و قلیان و سپس به مواد مخدر روی می آورند. دلیل اصلی مصرف مواد مخدر در بین جوانان دروغ و شادی تقلبی و لحظه ای مواد مخدر صنعتی است.

به گفته سردار ساجدی نیا، 450 نفر با 50 کیلوگرم مواد مخدر در شهرک کوچک هفت خانه دستگیر شدند. سهولت دسترسی جوانان به مواد مخدر یک فاجعه است.

سعید صفاتیان زنگ خطر را برای مسئولان کشور به صدا درآورد و گفت: تاکنون مراکز درمانی کشور گزارش رسمی در مورد کروکودیل ها صادر نکرده اند و خوشبختانه این ماده هنوز وارد بازار ایران نشده و هیچ فردی از آن استفاده نمی کند. “

اما اگر وارد بازار شود مشکلات خطرناکی ایجاد می کند. زیرا یکی از مشکلات کروکودیل ها نوع شابلون است و نکته بعدی این است که باید به مسئولان بهداشت هشدار داد که مرحله سوم ایدز می تواند به ایران سرایت کند.


دیدگاهتان را بنویسید