یک سقف و دو هوای غرب در برابر بلندی های جولان از دوران تروریست های اجیر شده



تروریست های منافق برای نشان دادن زنده بودن و قدرتمند بودن خود ، اصرار دارند چادرهایی را نگه دارند که عروس های آینده آنها افراطی ترین محافل ضد ایرانی هستند.

در جلسه اخیر منافقین ، ما شاهد حضور مایك پمپئو وزیر خارجه اسبق آمریكا و یك مقام اسلوونی بودیم كه با استقبال شدید وزارت امور خارجه روبرو شد.

برای کسانی که کاملاً از ماهیت وجودی سازمان منافقین آگاهی ندارند ، چرا غربی ها مخفیانه از مجاهدین حمایت می کنند یک سوال جدی است. در همین راستا و در مصاحبه با علی عسگر زرگر ، استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی ، ریشه های این موضوع را بررسی کردیم.

ایرنا: به نظر شما دلایل اصلی حمایت غرب از سازمان مجاهدین خلق چیست و چرا این سازمان اینقدر رسما و غیررسمی حمایت می شود؟

زرگر: در علوم سیاسی زمینه مطالعات رفتاری وجود دارد. در شرایط جدید جهانی ، تلاش برای انفعال یا تغییر سیاست خارجی کشورهای هدف نه تنها از طریق جاسوسی و فشارهای سیاسی و نظامی انجام نمی شود ، بلکه در عوض از این روش های سنتی به روش علمی تری برای دنبال کردن اهداف سیاسی و بین المللی استفاده می شود.

فرض کنید ایالات متحده و غرب خواهان تغییر موضع ایران در قبال مسائل منطقه ای و شورای امنیت سازمان ملل و امتیاز دادن هستند. آنها ابتدا روحیه صلح آمیز و مبارزانه رهبران ایران را مطالعه می کنند و از آنها ارزیابی می کنند. سپس ، طبق ارزیابی های صورت گرفته از روح فعلی صلح طلبی – ستیزه جویی ، آنها شیئی را به عنوان (محرک) انتخاب می کنند. این موضوع انتخاب شده باید از خصوصیاتی برخوردار باشد که دولت جمهوری اسلامی نسبت به آن حساسیت بیشتری نشان می دهد.

بیشتر بخوانید  انکار مرگ 4 زندانی به دلیل تاجگذاری

در حال حاضر ، سازمان مجاهدین به عنوان یک گروه مخالف تروریستی ، می تواند از نظر برخی کشورهای غربی ، مکانی برای حساسیت و درگیری برای جمهوری اسلامی ایجاد کند. به خصوص پس از ادعای این سازمان مبنی بر نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران.

بنابراین ، آنها با برخی حمایت های سیاسی و به ویژه با تخصیص فرصت های مالی و سازمانی برای این گروه ، درصدد تأكید بر دیدگاه ها و ادعاهای سازمان موحدین برای ایجاد انفعال در سیاست خارجی ایران و قرار دادن آن در موقعیت دفاعی هستند.

ایرنا: اهداف سازمان مجاهدین خلق از برگزاری نشست های سیاسی سالانه در سال های اخیر چیست؟

زرگر: رهبران مجاهدین خلق این واقعیت را به خوبی می دانند که کوچکترین پایگاه مردمی ندارند ، اما تلاش اصلی این سازمان حفظ روابط با قدرت های بزرگ اروپایی و آمریکایی است تا بتوانند به حفظ موجودیت فیزیکی خود ادامه دهند.

ایرنا: برخی از چهره های آمریکایی را در جلسات سالانه سازمان مجاهدین خلق می بینیم. دلیل اصلی حضور این افراد در جلسات سالانه چیست؟

زرگر: دعوت و حضور برخی از چهره های سیاسی در جلسات سازمان مجاهدین خلق با این استراتژی انجام می شود که بتوان افکار عمومی را متقاعد کرد که سازمان مجاهدین خلق از طرفداران جدی بین المللی و جهانی برخوردار است. به همین دلیل است که هر ساله شاهد حضور برخی از چهره های جنجالی و افراطی در جلسات این سازمان هستیم. جان بولتون در جلسه سال گذشته ، اخیراً مایک پمپئو ، با همان هدف حفظ روابط سیاسی با مقامات تندرو در ایالات متحده شرکت کرد.

بیشتر بخوانید  کدام یک از سوره‌های قرآن حاجت می‌دهد؟ | برآورده شدن آرزو با کدام سوره محقق می‌شود؟

ایرنا: به گفته جوزپ بورل ، رئیس دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، موضع اتحادیه اروپا همان موضع اسلوونی نیست ؛ آیا می توان گفت که اتحادیه اروپا با توجه به سازمان مجاهدین خلق مسیری متفاوت از ایالات متحده دارد؟

زرگر: لازم به ذکر است که هیچ دیدگاه منسجم و روشنی در دولت آمریکا در حمایت از موحدین وجود ندارد. این سازمان بیشتر با جناح نومحافظه کار در ایالات متحده در ارتباط است و این از حضور چهره های این جریان سیاسی در ایالات متحده در جلسات سالانه سازمان مجاهدین خلق مشهود است. دلیل این امر این است که نومحافظه کاران در ایالات متحده به عنوان استراتژی اصلی خود تغییر رژیم در ایران دارند و معتقدند که مجاهدین خلق به عنوان یک نیروی سیاسی و نظامی می تواند در برخی موارد به آنها کمک کند.

در مقابل ، هیچ نشانه روشنی از ارتباط بین جنبش دموکراتیک ایالات متحده و موحدین وجود ندارد. البته نباید فراموش کرد که این سازمان در سال 2012 توسط اوباما و هیلاری کلینتون ، وزیر امور خارجه از لیست سازمان های تروریستی حذف شد. با این وجود ، هیچ ارتباط سیاسی مشخصی بین موحدین و دموکرات ها وجود ندارد.

در مورد موضع اتحادیه اروپا ، رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، جوزپ بورل ، گفت که موضع اتحادیه اروپا با رویکرد دولت اسلوونی متفاوت است. بورل با اظهارات نخست وزیر اسلوونی ، که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را دارد ، آغاز شد. وی گفت که موضع وی شخصی است و اتحادیه اروپا در مورد ایران موضع متعادلی دارد. به طور کلی ، باید توجه داشت که اتحادیه اروپا نمی خواهد در روابط سیاسی و اقتصادی خود با ایران تأثیر بگذارد ، به ویژه با ادامه مذاکرات در برجامی و امید به ثمربخش بودن آن ، و اروپاییان از این واقعیت استراتژیک آگاه هستند. مجاهدین خلق یک نیروی تروریستی است و پایگاه مردمی ندارد و به همین دلیل از این سازمان فاصله می گیرند.

بیشتر بخوانید  صعود دوباره قیمت طلا، فلز زرد در اوج سه ماه اخیر

دیدگاهتان را بنویسید