یک رویای دیرینه حذف سقف های ناپایدار از دانش آموزان


ایسنا / چهارمحال و بختیاری ممکن است تعداد زیادی وجود نداشته باشد ، اما بسیاری از دانشجویان این رشته هنوز در مدارس سنگی غیر ایمن تحصیل می کنند. در این مدارس ، بخاری های روغن در روزهای سرد زمستان هنوز گرم هستند. حادثه ای مانند آتش سوزی می تواند در هر زمان در مدرسه روستای سوفیلان در شهر لردگان رخ دهد. بگذارید زندگی از نگاه امیدبخش این کودکان بی گناه گرفته شود.

به گزارش ایسنا ، انصاف در بحث آموزش یکی از اصلی ترین نیازهای جامعه امروز است ، اما به نظر می رسد در مناطق فقیرنشین چهاراهال و بهتیاری که هنوز در برخی از مناطق محروم استان مانند منطقه بازفت. در شهر کورنگ ، منطقه دینارا در شهر اردل و سایر مناطق فقیرنشین. دانش آموزان در مدارس غیر ایمن و سنگی تحصیل می کنند. قدمت برخی از این مدارس بیش از 40 سال است.

دسترسی دانش آموزان به امکانات آموزشی برابر در کشور سالهاست که در سیستم آموزش و پرورش مورد بحث قرار گرفته است ، اما تاکنون این امر محقق نشده است. در روزهای فوران تاج و کمبود مدارس ، مشکل عدم عدالت آموزشی در دستیابی به زیرساخت های آموزشی مجازی بسیار بیشتر از قبل است. در مناطق محروم کشور ظاهر می شود.

در دوران کرون از بسیاری از دانش آموزان در مناطق محروم و صعب العبور دسترسی به زیرساخت های یادگیری الکترونیکی محروم بودند و معلمان این مناطق ایثارگر اجازه نمی دادند آموزش در این مناطق با مشکل روبرو شود.

برخی از مدارس در روستاهای چهاراهال و بختیاری فاقد امکانات اولیه مانند دسترسی کافی ، نرده ها ، گازرسانی ، دسترسی به اینترنت و حتی توالت هستند. بخاری های نفتی باید از مدارس برداشته می شدند ، اما حداقل در مناطق نیازمند این امکان وجود ندارد. ما تلاش مقامات برای ایمن سازی مدارس را انکار نمی کنیم ، اما به نظر می رسد که این وام ها پاسخگوی نیازهای کمی نیستند.

در كورنگ 50 مدرسه سنگ وجود دارد

مرتضی زمانپور ، فرماندار کوهرنگ ، در مورد وضعیت مدارس این شهر به ایسنا گفت: 11 مدرسه خانقاه ، 27 مدرسه ضعیف اجاره ای و 50 مدرسه سنگی بیش از 40 سال پیش ساخته شده است.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر حدود 40 مدرسه در شهر کوهرنگ ساخته شده است ، 11 مدرسه در حال بازسازی است و در حال ساخت است ، این مدارس با کمک بنیاد برکت ، خیرات و بودجه دولت ساخته می شود.

بیشتر بخوانید  تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل

زمانپور با اشاره به اینکه مناطق بسیار دشواری در شهرستان کوهرنگ وجود دارد ، اظهار داشت: دولت سرانه 15 میلیون تن را برای گازرسانی در نظر می گیرد اما به دلیل صعب العبور بودن برخی مناطق و جمعیت اندک روستا ، هزینه گازرسانی به هر خانوار در این روستاها به یک میلیارد تن می رسد.

فرماندار کوهرنگ افزود: در این شهر طی سالهای اخیر سه شهر و 40 روستا گازرسانی شده و همچنین به بخش بازفت شهر کوهرنگ که مدارس دارای بخاری نفتی در این منطقه وجود دارد گاز نیز تأمین می شود. “

وی سرانجام گفت: اما در برخی مناطق امکان تأمین گاز وجود ندارد و مدارس از وسایل گرمایشی برای گرمایش استفاده می كنند.

در شش روستای بخش مرکزی اردل هیچ مدرسه ای وجود ندارد

همچنین محمود کیانی – فرماندار اردل در خصوص مشکلات آموزشی در این شهرستان با اشاره به اینکه به دلیل صعب العبور بودن منطقه ، حدود 30٪ مدارس این شهرستان فاقد زیرساخت ارتباطی هستند ، اظهار داشت: در این زمینه اقدامات انجام می شود اما ناکافی و مردم بسیار شکایت می کنند.

فرماندار اردل ادامه داد: شش روستای بخش مرکزی شهر فاقد مدرسه هستند همچنین با کمک اداره کل نوسازی مدارس و بنیاد علوی تصمیم بر این شد که مدرسه ای در روستای دهدلی احداث شود و بلافاصله یک راه حل در زمینه های دیگر پیدا کنید. “

وی با اشاره به اینکه عمر حدود 18 واحد مدرسه ای در قسمت مرکزی شهر اردل بیش از 35 سال است ، گفت: همچنین در بخش میانکوه 20 مدرسه فاقد حصار است و این امر معلمان و دانش آموزان را با مشکل مواجه می کند. “

کانی کمبود نیروی کار ، کمبود تجهیزات در مدارس و جاده های دسترسی را از دیگر مشکلات آموزش متوسطه و مرکزی عنوان کرد و گفت: حدود 100 کارگر در این منطقه وجود دارد ، معلمان این منطقه حدود شش ماه انتظار دارند. “

30٪ مدارس چهاراهال و بختیاری تخریب شده و نیاز به بازسازی دارند

کامران راهی ، مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس چهاراهال و بختیاری ، در مورد بازسازی و ایمنی مدارس تخریب شده در استان به ایسنا گفت: بیشتر مدارس نیاز به ایمنی در بخش بازفت در مناطق کورنگ و میانکوه مستقر هستند. در شهر اردل ، معمولاً این مدارس یک کلاس ، دو کلاس و یک ساختمان پیش ساخته است.

بیشتر بخوانید  کف قیمت دلار کجاست؟ | پیش بینی قیمت دلار امروز

وی افزود: براساس پیام سرانه و با توجه به مکاتبات اداره کل آموزش و پرورش برای معرفی مدارس نیاز به بازسازی و مرمت ، برنامه ریزی برای ساخت مدارس ایمن با استفاده از ظرفیت نهادهای حمایتی مانند بنیاد برکت ، گروه های خیریه و جهادی با هم ساخته می شوند. “

رهی در خصوص جمع آوری بخاری های نفتی از مدارس چهارمال و بهتیاری اظهار داشت: در برخی مناطق سخت استان هنوز گازرسانی نشده است ، در صورت حل مشکل گازرسانی در این مناطق بخاری های نفتی نیز جمع آوری می شود توسط این مدارس

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس چهاراهال و بختیاری با اشاره به اینکه 30 درصد مدارس استان نیاز به تخریب و بازسازی دارد ، گفت: برخی مدارس نیز نیاز به تعمیر و تجهیز دارند وام سالانه برای این مسئله در تعطیلات مدرسه به دلیل شیوع ویروس است. “کرونا این مشکل را مانند گذشته دنبال می کند و پیمانکاران هر ساله به این مشکل جذب می شوند.

وی افزود: در سال 1400 ، پس از توزیع اعتبارات ، پس از جذب پیمانکار ، موضوع تعمیر و مرمت مدارس پیگیری می شود ، اقدامات بعدی در مورد این موارد منوط به حضور دانش آموزان در مدارس نیست.

رهی با تأکید بر اینکه در چهارمحال و بختیاری هیچ مدرسه گلی وجود ندارد ، خاطرنشان کرد: تعداد مدارس سنگی در این استان محدود است و تلاش شده است از مدارس پیش ساخته پیش ساخته در مناطق دشوار استفاده شود و همچنین برنامه های لازم برای جایگزینی مدارس پیش ساخته به جای پیش ساخته ها در این استان در مجموع حدود 30 مدرسه با این شرایط وجود دارد.

در آخر مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس چهاراهال و بختیاری درباره بهینه سازی سیستم گرمایشی مدارس استان گفت: هنوز در مدارس استان بخاری گاز وجود دارد اما همه آنها نیستند با استفاده از تجهیزات ایمن ، سیستم گرمایشی آنها را بهینه کنید.

120 مدرسه در چهارمحال و بختیاری اولویت تخریب را دارند

در مصاحبه ای با ایسنا ، شکرالا مالکی ، رئیس اداره کمک و پشتیبانی اجتماعی در اداره کل آموزش و پرورش در چهارالحال و بختیاری ، گفت که مدارس این استان در چهار شرایط مطلوب قرار دارند: تخریب شده ، نیاز به نوسازی ، نیاز به تعمیر و اجاره.: 600 مدرسه در استان آنها نیاز به بازسازی دارند که 238 مدرسه نیاز به بازسازی فوری دارند.

بیشتر بخوانید  حج بدون معصومیت حج نیست

وی ادامه داد: در چهارمحال و بختیاری هیچ مدرسه سنگی متعلق به آموزش و پرورش وجود ندارد اما مدارس سنگی معمولاً اجاره می شود و در روستاهایی که به دلیل صعب العبور امکان ساخت مدرسه وجود ندارد ، آموزش و پرورش فضایی برای تحصیل دانش آموزان به دلیل بافت روستا. “و تعداد دانش آموزان در این مدارس بسیار کم است.

المالکی در ادامه با بیان اینکه باید 271 مدرسه در چهارمحال و بختیاری تخریب شود ، افزود: 120 مدرسه از آنها در اولویت تخریب قرار دارند.

رئیس اداره رفاه و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش چهارال و بختیاری گفت: طبق برنامه ششم توسعه و تعداد زیاد پروژه های نیمه تمام در سراسر کشور ، پروژه دولت با دقت بررسی نمی شود ، بنابراین ما نیاز به استفاده از ظرفیت اهدا کننده برای ساخت مدارس تخریب شده دارند. “بودجه دولت را برای این بحث اختصاص دهید و مدارس تخریب شده در استان را از نو بسازید.

وی گفت: در حال حاضر 60 مدرسه با مشاركت دولت و اعتبارات خیرین در حال ساخت است. همچنین 400 مدرسه در شرایط استاندارد و مطلوب هستند. با توجه به سرانه مورد نظر ، برای هر دانش آموز باید 8.4 متر فضا وجود داشته باشد. “برای دستیابی به این استاندارد ، ما نیاز به ساخت 1281 مدرسه در چهاراهال و بختیاری داریم.

مالکی گفت: اما طبق میانگین کشوری برای هر دانش آموز باید 5.21 متر مربع در نظر گرفته شود که در این صورت باید 192 مدرسه بسازیم.

رئیس اداره رفاه اجتماعی و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش در چهارال و بختیاری ادامه داد ، با بیان اینکه ما نیاز به ساخت مدرسه در مرکز استان داریم ، تراکم دانش آموزان در مرکز استان بسیار زیاد است ، در بعضی از مدارس در مناطق فقیرنشین تعداد دانش آموزان کمتر از 10 است. فضای آموزشی در استان وجود ندارد ، اما وضعیت بحرانی نیست.

وی در مورد وضعیت گرمایش مدارس در چهاراهال و بختیاری اظهار داشت: در مناطقی که گازرسانی می شود مدارس مجهز به پکیج ، رادیاتور و بخاری هوای بسته هستند ، فقط در دو منطقه مانند منطقه شاه منصوری سیستم گرمایش در حال انجام است. اصلاح شده

مالکی در پایان گفت: “در مناطقی که از گاز استفاده نمی شود ، از اجاق های نفت سفید برای گرم کردن مدارس استفاده می شود.”

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید