مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

یافته های پزشکی در مورد قلیان و مضرات آن

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


یافته های پزشکی در مورد قلیان

یافته های پزشکی در مورد قلیان

تنباکوی مورد استفاده برای قلیان، تنباکوی مرطوب و چسبناک آغشته به عسل و شیره است و معمولاً در طعم‌های مختلفی مانند سیب، هلو، نارگیل، انبه، نعناع و توت فرنگی به فروش می‌رسد.

یکی از جنبه های نگران کننده قلیان این است که قبلاً توسط افراد مسن ساکن مناطق روستایی کشورهایی مانند پاکستان و هند استفاده می شد، اما اخیراً در مناطق شهری ایران رایج شده است. مهمتر از همه، بسیاری از رستوران های شهر آن را به مشتریان خود سرو می کنند.

در مورد قلیان کشیدن باورهای غلط و حقایقی وجود دارد که عبارتند از:

یافته های پزشکی در مورد قلیان

با 1:

از آنجایی که تنباکوی قلیان از طریق آب فیلتر می شود، تمام مواد مضر آن تصفیه می شود.

واقعیت یک: کشیدن تنباکو از طریق آب، مواد سرطان زای آن را تصفیه نمی کند. این دود می تواند اثرات مخربی بر روی ریه ها و قلب و همچنین دود سیگار داشته باشد.

یک باور غلط دیگر:

استنشاق دود قلیان ریه را نمی سوزاند، بنابراین مضر نیست.

واقعیت دوم: دود قلیان هنگام استنشاق ریه ها را نمی سوزاند، زیرا آب ته آن را خنک می کند. اگرچه دود خنک می شود، اما همچنان حاوی مواد سرطان زا است که برای بدن مضر هستند.

با 3:

کشیدن قلیان سالم تر از سیگار کشیدن است.

واقعیت سوم: دود قلیان به اندازه دود سیگار مضر است. قلیان به روش دیگری دود تولید می کند: دود سیگار با سوزاندن تنباکو تولید می شود، در حالی که دود قلیان با گرم کردن زغال سنگ با گرم کردن تنباکو در ظرف بالایی تولید می شود. محصول نهایی همان دود حاوی مواد سرطان زا است.

بیشتر بخوانید  راه های درمان درد شکم

با 4:

کشیدن قلیان به اندازه سیگار اعتیادآور نیست زیرا حاوی نیکوتین نیست.

واقعیت 4: تنباکوی قلیان مانند تنباکوی معمولی حاوی نیکوتین است. در واقع در طول یک جلسه 60 دقیقه ای قلیان، فرد 100 تا 200 برابر بیشتر از سیگار در معرض دود قرار می گیرد.

با 5:

تنباکوی گیاهی قلیان سالم تر از تنباکوی معمولی است.

واقعیت 5: این کار، مانند کشیدن یک گیاه یا سیگار «طبیعی»، فرد را در معرض مواد سرطان زا قرار می دهد.

مصرف قلیان همراه با سرطان ریه نیز با افزایش خطر ابتلا به سرطان حفره دهان و مثانه مرتبط است.

یافته های پزشکی در مورد قلیان

قلیان کشیدن خطر ابتلا به سل ریوی را افزایش می دهد

کودکان نسبت به مضرات قلیان حساس هستند. اگر در محلی باشند که قلیان می کشند، احتمال ابتلا به عفونت های ریوی، آسم و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد در آنها بیشتر است.

متأسفانه بیشتر تنباکوهایی که در سال های اخیر به بازار عرضه شده اند با اسانس هایی غنی شده اند که علاوه بر تحریک دستگاه تنفسی باعث ایجاد آلرژی و آلرژی می شود، بنابراین علاوه بر این بیماری ها، رینیت آلرژیک و سرفه مزمن همراه با خلط برای فردی که دارای خلط است. .

اینکه اگر دود قلیان وارد ریه نشود و فقط از دهان خارج شود، به ریه آسیبی نمی رساند، کاملاً اشتباه است، زیرا دود از طریق توسط غشای مخاطی حفره دهان و حنجره جذب می شود بدن می چرخد ​​و اثرات منفی خود را بر جای می گذارد.

حتی در هوایی که دود قلیان منتشر می شود، افرادی که قلیان نمی کشند و در معرض دود قرار می گیرند عوارض طولانی مدت خواهند داشت.

بیشتر بخوانید  آیا فیلاریازیس لنفاوی قابل درمان است؟

اگر فویل آلومینیومی که برای قلیان استفاده می شود کیفیت مناسبی نداشته باشد با سوختن زغال سنگ واکنش نشان داده و مواد سرطان زا تولید می کند که به ناچار باعث سرطان می شود.

افرادی که قلیان می کشند باید از این موضوع آگاه باشند قلیان کم نور همانطور که از آب عبور می کند و مرطوب است، مدت بیشتری در ریه ها باقی می ماند. برخی از میکروب ها، عمدتاً باکتری های عامل سل، در لوله قلیان وجود دارند.

میزان دی اکسید کربنی که از طریق قلیان استنشاق می شود در مقایسه با سیگار بسیار زیاد است که باعث می شود کشیدن قلیان برابر با 7 تا 10 نخ سیگار باشد.

یافته های پزشکی در مورد قلیان

قلیان کشیدن و کشیدن سیگار چه عوارضی بر زنان باردار و جنین دارد؟

از آنجایی که لوله های قلیان حاوی میکروارگانیسم های عفونی زیادی است و زنان باردار سیستم ایمنی ضعیفی دارند، احتمال ابتلای آنها به این بیماری بیشتر است. قلیان نیز مانند قلیان می تواند خطر بارداری زودرس و حتی مرده زایی و سایر مشکلات را افزایش دهد. همچنین می تواند بر رشد جنین تأثیر منفی بگذارد.

دود قلیان باعث کاهش غلظت اکسیژن در بدن مادر می شود که در نهایت منجر به خفگی و مرگ جنین می شود.

استعمال دخانیات در سه ماهه دوم و سوم بارداری بیشترین تاثیر را بر روی جنین می گذارد، زیرا در این مدت اندام های جنین به تدریج تشکیل می شود و در صورت سیگار کشیدن، رشد اندام ها مختل شده و جنین عقب می ماند.

یافته های پزشکی در مورد قلیان

استعمال دخانیات حتی قبل از بارداری نیز مضر است و روی تخمک‌های زنان تأثیر منفی می‌گذارد و باروری آن‌ها را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید  فواید دارویی و درمانی زرین گیاه در طب سنتی

سیگار در هنگام زایمان برای جنین استرس ایجاد می کند و با شروع دردهای زایمان، ضربان قلب جنین کاهش می یابد و دیگر تحمل انقباضات رحمی را ندارد. به این ترتیب زایمان سخت است و نوزاد باید با سزارین به دنیا بیاید.

سیگار کشیدن توسط افرادی که نزدیک مادر باردار هستند نیز بر جنین تاثیر منفی می گذارد و استنشاق دود سیگار اطرافیان زن باردار نیز بسیار خطرناک است.

دود قلیان نیز برای جنین بسیار مضر است و بسیار خطرناکتر از دود سیگار است زیرا قبل از مصرف با بخار آب مخلوط می شود.

یافته های پزشکی در مورد قلیان

سیگار و قلیان باعث پوکی استخوان می شود

استعمال دخانیات و قلیان باعث اختلال در جذب کلسیم و تشکیل استخوان، یائسگی زودرس، کاهش وزن و از بین رفتن هورمون های جنسی می شود که پوکی استخوان را تسریع می کند. مصرف الکل همچنین با کاهش فعالیت سلول های استخوان ساز باعث پوکی استخوان می شود.

یافته های پزشکی در مورد قلیان

سیگار باعث تاخیر در بهبود زخم می شود

در دستگاه گوارش و در بیماران مبتلا به سوء هاضمه، سیگار کشیدن، استنشاق یا غیره می توان گفت در ایجاد زخم های گوارشی، تشدید بازگشت اسید معده به مری و ایجاد سرطان دستگاه گوارش موثر است. همچنین در بیماران مبتلا به زخم های گوارشی، سیگار باعث تاخیر در بهبود زخم و کاهش سرعت پاسخ به درمان می شود. به بیمارانی که از سوء هاضمه رنج می برند توصیه می شود برای افزایش اثربخشی درمان و کاهش عود بیماری، سیگار را به طور جدی ترک کنند.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *