یافته های جدید باستان شناسی از “سبجهیمادان” قزوین


باستان شناسان به این نتیجه رسیده اند که لایه های حفاری شده در منطقه سرسبز قزوین ، جایی که مواد فرهنگی مانند ظروف سفالی ، استخوان و سایر یافته ها پیدا شده است ، هیچ مکان فرهنگی ندارند و از مکانی به مکان دیگر منتقل شده اند.

به گزارش ایسنا ، سبزه میدان یا میدان آزادی بخشی از مجموعه باغ و کاخ چهلستون و بخشی از دولت صفوی در قزوین بود که در طول گسترش شهر و احداث خیابان ها برای عبور اتومبیل ها تغییر شکل داده و میدان فعلی را تشکیل می دهد. سبزه. این میدان در قلب شهر و در مسیر خیابان امام خمینی و بازار سنتی قزوین ، کاروانسرای سعد السطنه ، کاخ چهلستون و موزه خوشنویسی واقع شده است.

پروژه تفریحی در میدان سبز قزوین از سال 1997 آغاز شد و در مارس 1999 شهرداری عملیات بازسازی و بهسازی این میدان را انجام داد ، پس از آن در ژوئیه 1400 گمانه زنی باستانشناسی در مورد این مکان آغاز شد. به گفته مدیر میراث فرهنگی و گردشگری ، گرچه سبزه میدان بخشی از دولت صفویه بود ، اما تاکنون هیچ تحقیق مستقلی در زمینه شناسایی و توالی بناها و دوره های فرهنگی در این قسمت از بافت تاریخی قزوین انجام نشده است. به همین دلیل ، گمانه زنی های باستان شناسی به منظور لایه لایه سازی و شناسایی رسوبات باستانی و بقایای احتمالی آثار معماری و تعیین دوره های فرهنگی این منطقه از بافت تاریخی این شهر انجام شد.

اکنون ، کمتر از یک ماه از آغاز این گمانه زنی ها ، روابط عمومی م Instituteسسه مطالعات میراث فرهنگی و گردشگری در گزارشی به نقل از حمزه کریمی ، رئیس کمیسیون باستان شناسی سایت ، نتایج این کاوش ها را گزارش کرده است. : شهرداری قزوین پس از صدور مجوز تأسیس تأسیسات آبرسانی برای آبیاری درختان و مناطق سبز در ناحیه ضلع شمال غربی سبز میدان ، اقدامات اولیه توسط اداره میراث فرهنگی استان انجام شد با مراجعه به سایت.

بیشتر بخوانید  پسر یک ساله حدیث میرامینی + عکس

این باستان شناس افزود: با در نظر گرفتن این طرح در کمیته فنی اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین ، به دلیل نفوذ و تصرف در صورت وجود سازه های آب ، پیش شرط اجرای یا عدم اجرای این طرح موضوع تحقیقات باستان شناسی.

کریمی افزود: به همین منظور با درخواست اداره کل استان و صدور مجوز از سوی مدیر انستیتو بررسی میراث فرهنگی و گردشگری ، یک برنامه احتکاری برای پاسخ به سوالات مربوط به بافت تاریخی سبزه میدان. “در همین راستا ، در قسمت شمال غربی سایت و در بخشی که برای احداث تأسیسات آب حفاری شد ، حفاری به ابعاد دو در دو متر و حفاری به ابعاد چهار در چهار متر برای شناسایی وضعیت لایه ها و کارهای معماری به سطح زمین. در خاک بکر.

وی افزود: با توجه به اینکه مقطع مورد نظر 17 متر در جهت شرقی-غربی و 13 متر عرض در جهت شمال-جنوب است ، تصمیم بر این شد که منطقه حفاری آزمایشی در شرق و حفاری در قسمت غربی منطقه ، که می تواند درصد برخوردهای احتمالی با آثار معماری و یافته های فرهنگی را افزایش دهد.

این باستان شناس به حفاری ها و حفاری های بولدوزر در منطقه قبل از شروع کاوش اشاره کرد و گفت: حدود یک متر از لایه های این قسمت برداشته شده است. برای این منظور ، کاوش های سطح حفاری آزمایشی در قسمت شرقی در مجموع با 6 زمینه ثبت شده ادامه یافت و در عمق -230 سانتی متری بالای سطح حفاری حفاری سوراخ حفاری آزمایشی با ظهور انتقال آب متوقف شد مسیر گلدان های سفالی. شد.

بیشتر بخوانید  بورس امروز یکشنبه تعطیل است/عرضه ۱۰هزار دناپلاس، فردا

وی افزود: حفاری در قسمت غربی در عمق 50- سانتی متری سطح کاوش و اطمینان از بکر بودن ساختار خاک ، حفاری ها در این حفاری متوقف شد.

سرپرست تیم حفاری ادامه داد: سرانجام و بر اساس کلیه اطلاعات موجود می توان نتیجه گرفت که لایه های حفاری شده در منطقه مورد نظر از زمین سبز که در آن مواد فرهنگی مانند سفال ، استخوان و سایر یافته ها وجود داشته است به دست آمده ، مکان های فرهنگی درجا نیستند. “) و ماهیت آنها به شکل یک نوع III است (بافتی که در نتیجه حرکت از یک مکان به مکان دیگر منتقل می شود).

کریمی اظهار داشت: “تنها زمینه ای که در نتیجه حفاری ها در منطقه سبزه میدان به جا مانده است ، مسیر انتقال آب است که با کمک تخته های خشت و آجر ساخته شده است. با توجه به توالی لایه ها در دو سنگر ، می توان گفت اینها توده های رس نیز در بافت بکر خاک است. “آنها نصب شده اند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید