یارانه ۵۰۰ میلیونی به این افراد اختصاص می یابد


امید رضایی فر روز دوشنبه 23 آذر 1401 در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان مرکزی گفت: تجلیل از پژوهشگران و فناوران فرصتی برای تبادل نظر و تجربه در حوزه پژوهش و فناوری کشور است.

وی افزود: در نسل های مختلفی که در عرصه فناوری و توسعه در دنیا دیده ایم، درآمد سرانه کسب و کارهای ایجاد شده در 200 سال پیش برای هر نفر هزار دلار بوده و پس از آن در دوران انقلاب صنعتی (150 سال) پیش از این، درآمد سرانه 10 هزار دلار بود و در انقلاب پساصنعتی در حدود 50 سال پیش درآمد سرانه به 40 هزار دلار افزایش یافت و به 400 هزار دلار برای هر نفر در سال 2020 رسید که باید به آن توجه ویژه شود. این موضوع در آینده

وی در ادامه با بیان اینکه از نظر دانشگاهی و صنعتی کمتر به مالکیت معنوی توجه شده است، اظهار داشت: چین با حدود هفت میلیون ثبت اختراع در رتبه اول و آمریکا با 800 هزار ثبت اختراع در رتبه اول جهان قرار دارند. او این تفاوت در ارقام را به ماهیت و استاندارد مالکیت معنوی مرتبط دانست.

این مقام مسئول در وزارت علوم به تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان اشاره کرد و افزود: این قانون امکان ارائه تحقیقات دانشگاهی در حوزه صنعت را در نظر گرفت که بتواند به محیط تولید و تجاری سازی کمک کند.

وی افزود: قانون جهشی تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال که هر کدام از اهمیت ویژه ای برخوردار است و امکان توسعه مجموعه و دانشگاه دانش بنیان را می دهد، فرصتی برای بهره برداری جوامع دانشگاهی و دانش بنیان است. واحدها

بیشتر بخوانید  یاوری: قهرمانی سپاهان مانند قهرمانی منچستر است

وی در ادامه بیان کرد: یکی از برنامه های اصلی وزارت علوم، تدوین طرح «سامانه ایده ها و نیازها» با علامت اختصاری «نان» است.

وی با بیان اینکه حدود 20 هزار و 700 نیاز کشور از موسسات مختلف جمع آوری شده است (90 درصد در قالب وب سرویس و 10 درصد تعاریف مستقل)، گفت: آیین نامه اجرایی برای حل پایان نامه ها و پایان نامه ها برای دانشگاه ها تدوین شده است. نیازها به کندی پیش می روند و امتیازات ویژه ای برای آنها محفوظ است.

مدیرکل دفتر پشتیبانی، فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر ارتباط موثر صنعت با دانشگاه و جامعه، گفت: صنعت و جامعه باید نیازهای خود را وارد سیستمی کنند که پیش بینی می شود. و اساتید دانشگاه نیز برای ثبت نام در سامانه باید نیازهایی را که تشخیص می دهند برآورده کنند و برای آن دانشگاه کارگزاری را در نظر گرفته است.

وی بیان کرد: امکانات آموزشی مناسب برای صنایع مختلف به گونه ای طراحی شده است که در صورت نیاز صنایع به گذراندن دوره های آموزشی خاص، نیازهای خود را از طریق این سامانه اعلام کنند و دانشگاه ها نیز بر اساس نیازهای اعلام شده، سرفصل های آموزشی خود را تعریف و آموزش دهند.

رضایی فر با اشاره به وقفه دو ساله در هفته پژوهش کشور گفت: امسال یارانه تجاری سازی به فناورانی که با صنعت قرارداد دارند و همچنین فناوران و پژوهشگرانی که بتوانند رویدادهای خود را به تفاهم با بخش خصوصی تبدیل کنند تعلق می گیرد. این بخش از یارانه تجاری سازی ساخت و ساز تا سقف 500 میلیون تومان به صورت رایگان بهره مند می شود.

بیشتر بخوانید  طرح جامع مناطق روستایی در 105 روستای زنجان با وام های ملی تجدید نظر شده است - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

وی همچنین به اجرای طرح ملی ارتقای کارآفرینی اشاره کرد و افزود: در این طرح هر دانشجو می تواند یک میلیون تومان بابت حضور در دوره های کارآفرینی که توسط دبیرخانه متمرکز در پارک دانشگاه امیرکبیر اداره می شود، دریافت کند. هر دانشگاه می تواند در این سامانه نام خود را ثبت کند و دانشجویان نیز می توانند از این مزیت بهره مند شوند. در مرحله دوم هر دانش آموز می تواند پنج میلیون تومان از صندوق اجتماعی دریافت کند.

این مقام مسئول در وزارت علوم گسترش مراکز کارآفرینی و نوآوری در دانشکده ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: دسترسی دانشجویان به مجموعه های مرتبط با فناوری و کارآفرینی محدود است و از طرفی فضاهای دانشکده ها بر خلاف رویه تخصصی است. اتفاق می افتد. در جهان.

وی تاکید کرد: تبدیل فضای تخصصی دانشکده به فضایی جامع‌تر می‌تواند فرصتی برای ایجاد مفهومی و شکل‌گیری مراکز کارآفرینی- نوآوری فراهم کند و باید حداقل 10 تا 15 مرکز کارآفرینی و نوآوری در هر دانشکده تشکیل شود. که جامعه دانشگاهی بتواند پاسخگوی تقاضای بازار و جامعه باشد

وی تصریح کرد: فضای نوآوری و فناوری در مسیر همگرا حرکت نمی کند و بسیاری از اوقات نیازمند ایجاد چالش های مدیریتی و بی نظمی در فضای پژوهش و فناوری هستیم تا با رفع بی نظمی ها در سایه، نوآوری و خلاقیت شکل بگیرد. ایده های فناورانه

دیدگاهتان را بنویسید