مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

یارانه پنهان 2 میلیون تومانی برای هر ایرانی!

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو، حجت الاسلام محمدتقی نکدلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس در پاسخ به سوالات زیر در خصوص پرداخت یارانه آرد:

این روش پرداخت یارانه از چه زمانی شروع شد و در این مدت چگونه پرداخت شد؟

نکدلی: بحث پرداخت یارانه نان از اول انقلاب مطرح بوده و هر زمان که نوع پرداخت یارانه نان تغییر کرده، با مشکل و مشکل مواجه بوده ایم.

تا امروز یارانه نان و یارانه صنایعی مانند ماکارونی، کیک، شیرینی و بیسکویت را پرداخت کرده ایم. یکی از مشکلات اصلی ما یارانه آرد برای صنف و صنعت بود، زیرا این آرد به دست مستحقین نمی رسید. گندمی که از دهقانان کیلویی 11500 تومان خریداری می شود، پس از تبدیل شدن به آرد، تنها 600 تا 900 تومان به صنعت عرضه می شد. ظلم و بی عدالتی این است که چنین پولی وارد جیب قشر خاصی از جامعه شود.

برای بهبود پرداخت یارانه آرد و نان چه اقداماتی انجام شده است؟

نکدلی: این ماجرا از ابتدای امسال حل شده است. از ابتدای سال 1401 یارانه آرد تجارت و صنعت را لغو کردیم. ما همچنین از اول ماه مه آرد نانوایی فانتزی را حذف کردیم، زیرا از آن به عنوان ساندویچ برای کیک، کلوچه و سایر محصولات استفاده می شد. این محصولات نیاز ضروری مردم به حساب نمی آیند، بنابراین پشتوانه مردمی محسوب نمی شوند و پشتوانه قشر خاصی محسوب می شوند.

روش قبلی یارانه آرد و نان چه مشکلاتی داشت؟

نکدلی: عیب این نوع یارانه این است که آرد به صنف نانوایی ها تحویل می شود و واقعیت جامعه نشان می دهد که قسمت زیادی از این آرد قاچاق است. می توان از آن در کلاس ها و صنایع دیگر یا خارج از کشور استفاده کرد. به دلیل گرانی آرد و نان می توان به خارج از کشور قاچاق شد. افزایش قیمت خرید تضمینی برای کنترل این امر بود. هر چقدر که نهادهای نظارتی تلاش کرده اند قاچاق آرد یارانه ای را کنترل کنند، نمی توانند جلوی آن را بگیرند.

بیشتر بخوانید  قیمت گوشت قرمز در بازار منتشر شد + جدول

راه حل مناسب برای این مشکل چیست؟

نکدلی: راهکاری که باید در سیاست های بلندمدت اتفاق بیفتد، انتقال یارانه آرد و نان به آخرین زنجیره است. سالی 100 یا 120 هزار میلیارد یارانه پرداخت می شود که بخش زیادی از آن به جیب عده ای می رفت. مجلس شورای اسلامی یارانه ای به دولت داده است تا هم در مورد نقش دام و هم در مورد کالاهای اساسی تصمیم گیری کند. مشکل اصلی در سیستم فعلی این است که از حلقه های پیش مصرف حمایت می کنیم در حالی که باید به صورت کارت پرداخت یا یارانه آرد به مصرف کننده پرداخت شود.

آیا پیش از این تغییری در نظام پرداخت یارانه آرد و نان رخ داده است؟

نکدلی: در دولت نهم تغییراتی در نحوه پرداخت یارانه آرد و نان ایجاد شد که باعث ارتقای کیفیت نان شد اما این روند تمام نشده است. در صورت افزایش قیمت، افزایش قیمت به حساب مصرف کننده واریز می شود. مهم این است که با تعریف چارچوب، یارانه پرداختی نان صرفاً صرف نان می شد. درصد بالایی از آرد قبلا به صورت آزاد فروخته می شد و حق 80 میلیون نفر به جیب عده ای می رفت. همانطور که در مورد بنزین بسیاری معتقدند پرداخت باید بر اساس کارت ملی باشد، در بحث نان نیز نیاز به اصلاح است. باشگاه خبرنگاران

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *