یارانه نقدی 18 میلیون نفر کاهش می یابد



به گزارش سلام نو به نقل از جی پلاس؛ برخی نمایندگان مجلس از امکان اشتراک گذاری نوع جدید کالابرگا به جای 4200 تومان خبر داده اند.

یک سری کوپن روغن و گوشت یکی از نوستالژی های دهه شصتی یا بچه های دوران جنگ است و حالا دوباره زمزمه برگرداندن کوپن به گوش می رسد. با لغو جدی ارز 4200 تومانی و البته تورم نگران کننده مواد غذایی، دولت مجبور به جایگزینی اقدامات حمایتی از مصرف کننده شده است و اکنون نمایندگان مجلس می گویند یکی از قوی ترین گزینه ها برای جایگزینی ارز 4200 تومانی، کوپن های الکترونیکی یا بدون کاغذ است.

بازار مواد غذایی در ابهام

سال گذشته قیمت مواد غذایی در بازار دوباره سوژه رسانه های ایران شد. جهش قیمت بسیاری از مواد غذایی در ایران به حد هشدار رسید و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قیمت مواد غذایی در ایران و تورم آن را در حد بحرانی ارزیابی کرد. مرکز آمار و بانک مرکزی در گزارش های ادواری خود به تورم بالای 60 درصدی محصولات غذایی اشاره می کنند و گاه نرخ تورم برخی اقلام به نرخ سه رقمی می رسد. با وجود آن، دولت ابراهیم رئیسی در شرایطی اولین قانون بودجه خود را در مورد بهارستان تصویب کرد که پیشنهاد لغو یارانه واردات مواد غذایی و مواد اولیه را داد و البته در مجلس نیز به تصویب رسید. اگرچه به نظر می رسد هیچ یک از طرفین یعنی دولت و مجلس مسئولیت حذف ارز 4200 تومانی را بر عهده نگرفته و دائماً آن را به یکدیگر منتقل می کنند، اما به نظر می رسد پرونده حاشیه 4200 تومانی در سال جاری بسته شده و دیگر برای مواد غذایی و کالا وارد نمی شود. ارز 4200 تومانی در ابتدا متعلق به معامله گران نبود. این البته نگرانی های زیادی را به وجود می آورد و این سوال را در مورد ورود مجدد شوک به بازار مواد غذایی ایجاد می کند. جنگ در اوکراین و روسیه، دو غول صادرات مواد غذایی، بازار جهانی کشاورزی را تکان داده و بسیاری از کشورها را مجبور به ذخیره‌سازی مواد غذایی کرده است.

بیشتر بخوانید  آمار فوتی‌های کرونا در ایران شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

به نظر می رسد در ایران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش قیمت جهانی مواد غذایی همزمان شده است و این موضوع نگرانی های عمده ای را در خصوص سبد غذایی مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر ایجاد کرده و وزارت بهداشت نسبت به افزایش سوءتغذیه هشدار داده است.

امکان توزیع کوپن الکترونیکی

در این شرایط مجلس تاکید می کند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مشمول راهکارهای حمایتی دولت خواهد شد و البته برخی نمایندگان از تعلل دولت در ارائه راهکارهای حمایتی گلایه کرده اند. در این میان برخی از نمایندگان بر این باورند که بازگشت کوپن گزینه بسیار خوبی است. سال گذشته ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد در مجلس به فارس گفته بود که 50 میلیون نفر کوپن الکترونیکی با هزینه ماهانه 120 هزار تومان در نظر گرفته شده اند و اکنون برخی از نمایندگان مجلس به جایگزینی کوپن الکترونیکی 4200 دلاری به عنوان گزینه قوی فکر می کنند.

در همین رابطه جعفر گادری، یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401، بازگشت کوپن را یکی از قوی ترین احتمالات برای جایگزینی ارز 4200 تومانی می گوید. وی به ایلنا درباره پرداخت یارانه گوشت و نان گفت: یارانه ویژه نهاده های دامی که بر قیمت گوشت تاثیرگذار است پرداخت می شود و این یارانه فقط برای هفت دهک اول به صورت یارانه گوشت تعلق می گیرد. ” این نماینده مجلس لغو ارز 4200 تومانی را مشروط به تهیه کارت اعتباری برای توزیع مواد غذایی دانست و گفت: ابتدا باید تاکید کنم که یارانه دارو و نان لغو نمی شود یا تغییراتی در آن ایجاد می شود. خرید مردم در داروخانه ها یا نانوایی ها، قبلاً یارانه گندم به واردکنندگان داده می شد، اما تصمیم بر این شد که این یارانه اکنون به نانوایان تعلق گیرد. اشخاص حقیقی.

بیشتر بخوانید  افزایش قیمت دلار و یورو در بازارهای مختلف 15 آبان 1401

یکی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر اینکه کارت نان نخواهیم داشت و کارت ویژه صادر نمی شود، ادامه داد: هیچ اطلاعاتی از افراد، احتمال قاچاق مواد مخدر، آرد و … وجود نخواهد داشت. قادری همچنین گفت: یارانه نان و دارو فراگیر است اما یارانه برخی فرآورده ها مانند گوشت فقط برای اقشار آسیب پذیر خاص در نظر گرفته می شود. یکی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس ادامه داد: در واقع یارانه دارو و نان کل جامعه را در بر می گیرد اما یارانه نهاده های دامی تنها دهک اول تا هفتم را شامل می شود. گدری تاکید می کند: در این شرایط نیازی به صدور کارت جدید و مشمولان یارانه گوشت، انتشار و ثبت شماره حساب نیست. البته جزئیات این موضوعات هنوز نهایی نشده است که باید جزئیات را به نهادهای متولی اطلاع دهند. قیمت واقعی مصرف بی رویه گوشت را مهار می کند!

همین منبع توضیحات دیگری داد و برای روشن شدن ابهامات از جعفر گادری، عضو کمیسیون تلفیق مجلس، جزئیات پرداخت یارانه گوشت را جویا شدیم. به گفته این نماینده، جزییات این موضوع باید توسط دولت مشخص شود و به مجلس مربوط نیست و بهارستانی ها از این موضوع اطلاعی ندارند و در واقع می دانند که دولت می خواهد به صورت نقدی، کالایی یا پولی پرداخت کند. بلیط ویژه! قادری می گوید: ارز ترجیحی طبق آنچه قبلا گفته شد حذف می شود و به اقشار کم درآمد کمک می شود تا از جای خود خارج شوند. می پرسیم آیا این همان طرح جایگزینی است که گفته می شود دولت با ارائه آن به تاخیر می اندازد؟ یکی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس با تایید این موضوع گفت: در مورد گندم و دارو که ارز مطلوبی برای دام نیست، حذف می شود. در مورد حمایت و رضایت دولت از این تصمیم، گادری اساساً آن را نظر خود دولت می داند که به مجلس پیشنهاد و در مجلس مهرا تصویب شده است و رضایتی وجود ندارد. قادری در پاسخ به سوالی که برخی کارشناسان معتقدند اثرات تورمی حذف ارز نهاده های دامی را تا حدی جبران می کند که با توان پرداختی دولت سازگاری نداشته باشد، گفت: به هر حال تورم داشتیم چه ارز را حذف کردیم. یا نه، آثار تورمی بسیار کمتری خواهد داشت که مثلاً ما می‌خواستیم پول ایجاد کنیم. این نماینده مجلس می‌گوید این کار درست نیست و به همین دلیل از ابتدا بوده و فقط نحوه پرداخت یارانه‌ها را تغییر می‌دهد.

بیشتر بخوانید  علیرضا حمسه: دوست دارم این سوغاتی ها باقی بمانند

یارانه 18 میلیون نفر کاهش می یابد

مهدی توگانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز توضیح می دهد که امکان بازگشت کوپن به جای 4200 تومان وجود دارد که پرداخت این مبلغ برای معامله گران آزاد است یا به صورت 4200 تومانی و یا یارانه مستقیم. ، یا کوپن هایی طراحی کنید و به هر شکلی که مناسب می دانید جایگزین کنید!

وی خاطرنشان می کند: مجلس اما اصرار دارد در صورت حذف ارز 4200 تومانی دولت راه حل جایگزین ارائه دهد اما هنوز راه حلی نداده است.

به گفته توگانی 78 میلیون نفر در ایران 45 هزار و 500 تومان یارانه و 60 میلیون یارانه معیشتی دریافت می کنند و حذف افراد پردرآمد از جمعیت یارانه ای امسال جدی است.

او می گوید از یکی از معاونان سازمان برنامه و بودجه خبر دارم که به گفته دولت همین 60 میلیون نفر مشمول یارانه هستند و احتمالا 18 میلیون نفر از لیست مشمولان خارج خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید