یارانه دستمزد به چه کسانی تعلق می گیرد؟



آنچه دیگران می خوانند:

بر اساس گزارش ها شمانیوز: یکی از سیاست های جدید وزارت کار برای ایجاد اشتغال، پرداخت یارانه دستمزد است. یارانه هایی که برای استخدام کارمندان بیشتر به کارفرمایان پرداخت می شود.

بر اساس این طرح، اگر کارفرما اولین شغل را استخدام کند، 30 درصد یارانه دریافت می کند. دولت برای استخدام کارگران جدید در مناطق آسیب پذیر و محروم 30 درصد حداقل دستمزد سالانه را به مدت یک سال به کارفرما می پردازد.

به نظر می رسد یارانه حقوق به صورت نقدی پرداخت نمی شود، اما احتمالا دولت برای کارگر جدید حق بیمه یک ساله می گیرد و ممکن است کارفرما برای کارگران جوان و جدید خود تا یک سال بیمه نپردازد.

دریافت کنندگان یارانه حقوق

بر این اساس می توان گفت یارانه، حقوق است

1- متعلق به کارفرمایان است نه مردم

2- این یارانه فقط در مناطق فقیر و کم برخوردار پرداخت می شود.

3- میزان یارانه حقوق 30 درصد حداقل حقوق سالانه می باشد. (1401. معادل یک میلیون و 400 هزار تومان)

4- یارانه در وهله اول فقط برای اشتغال جوانان پرداخت می شود.

5- مدت پرداخت یارانه حقوق یکسال می باشد.

شرط دریافت یارانه حقوق چیست؟

اگرچه یارانه فقط به کارفرمایان پرداخت می شود، اما نیروی کار استخدام شده باید دارای ویژگی ها و شرایط خاصی باشد. اما چه شرایطی؟

1. داوطلبان استخدام باید دارای مدرک تحصیلی و بالاتر باشند.

2- سن داوطلب استخدام از 37 سال بیشتر نباشد. تنها استثنا زنان سرپرست خانوار هستند که می توانند تا سن 45 سالگی در یک شرکت تجاری کار کنند و کارفرمای آنها می تواند یارانه دستمزد دریافت کند.

بیشتر بخوانید  سورپرایز جدید دولت برای بازنشستگان

ثبت نام یارانه حقوق آغاز شد. طبق اعلام وزارت کار، متقاضیان دریافت یارانه دستمزد باید به آدرس pid.mcls.gov.ir وزارت کار مراجعه و ثبت نام کنند.

مشکل طرح یارانه دستمزد چیست؟

اگرچه در این طرح جزئیاتی وجود ندارد، اما به نظر می رسد یارانه دستمزد معادل حق بیمه ای است که کارفرمایان باید برای استخدام کارگران خود به سازمان تامین اجتماعی بپردازند.

بر اساس این طرح، شرکت تولیدی احتمالاً معاف از مالیات خواهد بود و دولت موظف به پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی برای کارکنان جدید خواهد بود.

این نگران کننده است زیرا دولت یکی از بزرگترین بدهکاران تامین اجتماعی است. به گفته رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران، بدهی دولت به تامین اجتماعی 450 هزار تومان است.

این اقدام قطعاً میزان بدهی دولت به بیمه های اجتماعی را افزایش می دهد و صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی یک قدم به ورشکستگی نزدیک می شود.

از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که کارفرمایان برای پرداخت نکردن حق بیمه ماهانه بیش از یک میلیون تومان، دائماً نیروهای جدید استخدام کرده و در پایان سال با نیروی کار خداحافظی کرده و آن را با نیروی جدید یا قبلی جایگزین کنند. آنهایی که


بیشتر بخوانید  اقتصاد دولتی فسادزاست/نظام بودجه‌ریزی و بانکی باید اصلاح شود

دیدگاهتان را بنویسید