همزمان با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک پرسشهای مختلفی از سوی شهروندان مطرح شد، از همین رو وزارت رفاه اقدام به پاسخِ برخی پرسشهای احتمالی شهروندان مانند اینکه «آیا قرار است یارانههای نقدی حذف شود؟» یا اینکه «برای ثبتنام افراد جامانده از دریافت یارانه باید چه کنیم؟» کرده است.
به دنبال اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، وزارت رفاه به برخی پرسشهای احتمالی شهروندان در اجرای طرح کالابرگ الکترونیک پاسخ داده است:
۱. آیا قرار است یارانههای نقدی حذف شود؟
خیر، یارانه نقدی حذف نمیشود.
۲. آیا تغییری در پرداخت یارانهها صورت میگیرد؟
هیچ تغییری در زمان واریز نقدی یارانهها صورت نمیگیرد. مردم میتوانند یارانه نقد خود را هرماه دریافت کنند.
۳. آیا بعد از اجرایی شدن این طرح دیگر نمیتوانیم یارانه نقدی دریافت کنیم؟
یارانه نقدی به قوت خود باقی است.
۴. استفاده از این اعتبار به چه صورت امکانپذیر است؟
خانوارهای یارانهبگیر در دهکهای ۱ تا ۷ مشمول دریافت اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی میشوند و میتوانند با مراجعه به فروشگاههای متصل به طرح کالابرگ از اعتبار خود استفاده کنند.
۵. شبکه ملی اعتبار و مزیت طرح خرید اعتباری چیست؟
شبکه ملی اعتبار که به اختصار “شما” نامیده میشود، بستر مدیریت و اختصاص اعتبارهای حمایتی بر اساس سیاستگذاریهای رفاهی کلان دولت به صورت دقیق بر اساس هر کدملی است. در بستر شبکه ملی اعتبار (شما) رفتار حمایتی براساس هر کدملی تعریف میشود؛ یعنی هر فرد در هر کجای ایران که دارای کد ملی باشد به صورت دقیق و بدون انحراف از سیاستگذاریهای رفاهی بهرهمند خواهد شد. در قدمهای بعدی برنامه نیاز و شرایط زندگی و با توجه به پایشهای دقیق، امکان بهرهمند شدن از حمایتهای اختصاصی و مناسب هر فرد با تخصیص اعتبار وجود دارد.
۶. شرکت در طرح خرید اعتباری اختیاری است؟ و اینکه اگر از اعتبار تخصیصیافته استفاده نکنیم آخر ماه این اعتبار از بین خواهد رفت؟
شرکت در این طرح کاملا اختیاری است؛ یعنی به هر خانوار این اختیار داده میشود که در صورت تمایل از اعتبار تخصیص داده شده استفاده کند. در صورت عدم استفاده، اعتبار سوخت خواهد شد.
۷. اگر از تمام اعتبار اختصاص داده شده استفاده نشود مابقی از بین میرود یا در حساب باقی میماند؟
مابقی اعتبار سوخت خواهد شد.
۸. برای استفاده از طرح کالابرگ الکترونیکی چه طور میتوانیم ثبتنام کنیم و به کجا مراجعه کنیم؟ آیا مدارک خاصی مورد نیاز است؟
برای بهرهمندی از مزایای طرح، نیاز به ثبتنام، مراجعه یا ارائه مدارک نبوده و امکان خرید اعتباری به صورت خودکار برای تمامی افرادی که مشمول دریافت یارانه بوده و در دهکهای یک تا هفت هستند فعال میشود.
۹. این مبلغ اعتبار بر روی کارت یارانه تخصیص داده میشود یا باید کارت جدید برای سرپرست خانواده صادر شود؟
نه تنها نیازی به صدور کارت جدید نیست، بلکه با استفاده از تمام کارتهای بانکی که به نام سرپرست خانوار است، میتوان از این اعتبار استفاده کرد. این امکان نیز فراهم خواهد شد که سرپرستان خانوار با استفاده از برنامه کاربردی «شما» که متعاقبا ایجاد میشود، مجوز استفاده از این اعتبار را به هر یک از خانواده خود اعطا کنند.
۱۰. چه نامهای تجاری مشمول این طرح میشوند و از کدام فروشگاهها باید این خرید اعتباری انجام شود؟
در این طرح هیچ محدودیتی برای خرید از یک نام تجاری خاص و با یک کیفیت ثابت وجود ندارد؛ به عنوان مثال اشخاص میتوانند بر اساس انتخاب و سلیقه خود از میان تمامی روغنهای موجود در بازار خرید کنند و انتخاب محدود به برند یا دسته خاصی از روغنها نیست. در پایان خرید و در زمان پرداخت، اشخاص مبلغ مشخصی از فاکتور خرید را به صورت نقد یا از کارت بانکی خود پرداخت کرده و مابقی از اعتبار آنها کسر میشود. فروشگاههای مجاز در نرمافزار کاربردی «شما» نمایش داده میشوند، در ادامه نیز تمامی فروشگاهها و سوپر مارکتهای کوچک و بزرگ به تدریج به این طرح اضافه خواهند شد.
۱۱. این طرح چه میزان هزینه برای مردم و دولت دارد؟ هزینه خرید دستگاههای کارتخوان را فروشنده باید بپردازد یا دولت رایگان در اختیار فروشندگان میگذارد؟
طرح شما (شبکه ملی اعتبار) یک طرح فناورانه محور است که بر اساس زیر ساختهای موجود کشور طراحی و بر بسترهای موجود اجرا میشود، نیاز به خرید دستگاهها و تجهیزات از سوی فروشندگان نبوده و شرکتهای خدمات پرداخت با مراجعه به دارندگان پوزهای فروشگاهی در سه صنف خواروبار، لبنیات و پروتئین، ضمن آموزش و نصب نرمافزار برای آنها، دستگاههای موجود را به روز رسانی کرده و مجهز به بارکدخوان میکنند.
۱۲. نیاز به تهیه دستگاه کارتخوان خاصی در مغازهها یا فروشگاههای زنجیرهای نیست؟
خیر، در طرح «شما» از زیر ساختهای موجود استفاده میشود و هیچ تغییری در مراکز خرید به وجود نخواهد آمد. همین کارتخوانهای موجود در پیشخوان مغازه و فروشگاهها با یک بروزرسانی نرم افزار قابلیت استفاده دارند و نیازی به اقدام خاص از سوی صاحبان فروشگاهها و مغازهها نیست. فروشگاههای زنجیرهای و سایر فروشگاههایی که از صندوق فروشگاهی استفاده میکنند باید از شرکت نرمافزار فروشگاهی اقدام به بهروزرسانی نرمافزار صندوقهای خود کنند.
۱۳. اگر خریداران کالاهای دیگری به جز ۱۱ قلم کالای اساسی را انتخاب کنند، هزینه آنها چگونه پرداخت میشود؟
کالاهای خارج از این اقلام مشمول دریافت اعتبار نمیشوند؛ به عنوان مثال اگر شخصی در سبد کالاهای انتخابی خود علاوه بر چند قلم کالای اساسی، آب معدنی و دستمال کاغذی نیز داشته باشد، هیچ اعتباری به این دو کالا تعلق نمیگیرد و هزینه پرداختی فرد شامل سهم خریدار در کالاهای اساسی (قیمت پایه) به علاوه مبلغ کامل این دو کالا میشود. ضمنا این اختیار وجود دارد که هر فرد کل اعتبار خود را برای خرید یک قلم از اقلام مشمول استفاده کند.
۱۴. تکلیف افرادی که در ماه پیش یارانه دریافت کردهاند ولی در ماه جاری هیچ یارانهای دریافت نکردهاند، چیست؟
افرادی که در آخرین مرحله واریز یارانه، هیچ یارانهای دریافت نکردهاند در زمره دهک ۱۰ جامعه بودهاند و از فرایند دریافت یارانه حذف شدهاند. اما در صورت اعتراض، به سامانه www.hemayat.mcs.gov.ir مراجعه کنند.
۱۵. جهت ثبتنام افراد جامانده از دریافت یارانه به کجا مراجعه کنیم؟
افرادی که جهت دریافت یارانه جامانده و یا از قلم افتادهاند، در صورتی که بالای ۱۸ سال سن داشته و شماره تلفن همراه بنام خودشان باشد و دارای حساب بانکی بنام خود هستند میتوانند به صورت خانوار مستقل در سامانه My Gov.ir ثبتنام کنند.
۱۶. برای ثبتنام افراد جامانده زیر ۱۸ سال به کجا مراجعه کنیم؟
افرادی که جهت دریافت یارانه جامانده و یا از قلم افتادهاند، در صورتی که کمتر از ۱۸ سال سن داشته باشند، فعلا امکان ثبتنام نداشته و باید منتظر اعلامیه جدید سازمان هدفمندسازی یارانهها باشند.
۱۷. در صورتیکه از همسر خود طلاق گرفته باشم، جهت دریافت یارانه به صورت مستقل چکونه عمل کنم؟
با در دست داشتن مدارک، به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کنید.
۱۸. در صورتیکه سرپرست خانوار فوت کرده باشد، جهت دریافت یارانه بازماندگان به کجا مراجعه کنیم؟
جهت ثبتنام به سامانه My Gov.ir مراجعه کنید.
۱۹. در صورت ازدواج چگونه میتوانم یارانه را از سرپرست قبلی خود جدا کنم؟
با در دست داشتن مدارک، به دفاتر پلیس ۱۰ مراجعه کنید.