گوش دادن به صدا و لحن زن تجاوز است



به گزارش سلام نو به نقل از همشهری آنلاین، آیت الله سید احمد علم الهدی در سلسله نشست های تفسیر سوره مبارکه نور با عنوان «سبک زندگی عفیفانه در قرآن» که در دفتر مقام معظم رهبری در استان برگزار شد. با استناد به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: امیرالمؤمنین از زبان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در وصف آن حضرت. ماه مبارک رمضان می گوید: که نشان دهنده اهمیت این موضوع و برکت بزرگ ماه مبارک رمضان است.

وی افزود: برکات و برکات این ماه شامل بندگانی از هر سو می شود و مَثَل این ماه مبارک مانند بنده ای سرکش و سرکش است که به سوی مولای خود باز می گردد و نه تنها با آغوش دراز شده اش روبرو می شود، بلکه امواج بی پایان فیض را نیز در بر می گیرد. و بخشش و مهربانی قابل استقبال است. در ایام این ماه مبارک نه تنها باب رجعت و توبه باز است، بلکه در آن به فرموده پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم «نفس عبادة» یعنی روزه عبادت خداست و نفس عبادت» یعنی خواب به عنوان عبادت، این ایام مبارک بهترین شرایط را برای بنده فراهم می کند تا از سابقه گناه خود متنفر باشد و توبه کند و تزکیه کند و به سوی مولای خود بازگردد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تداوم آموزش قرآن یکی از توصیه های رایج در ایام ماه مبارک رمضان است تا جایی که در احادیث منقول سنت پیامبر اکرم اسلام (ع) تلاوت آیاتی از قرآن را معادل ماه مبارک رمضان با ختم کامل قرآن در ماه های دیگر می داند. اما باید در نظر داشت که هدف از تداوم یادگیری قرآن، ادامه خواندن و درک همزمان آن است و تلاوت قرآن بدون درک معنی و تفسیر آن از نظر معنایی بسیار پایین خواهد بود. از ثواب و رتبه

عفت عامل همه فسادهاست
یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آنچه امنیت فرهنگی و اخلاقی افراد را در زندگی اجتماعی به عنوان عامل بحرانی و خطرناک تضمین می کند، نجاست و بی اخلاقی است که بیشتر ریشه در مسائل اخلاقی و پس از آن دارد. و نیز سایر فسادها در اقتصاد و سیاست و سایر زمینه ها. در اینجا لازم است مجدداً موضوع مطرح شود و باید تصریح کرد که وقتی پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند «فَکَرُ عَن یَکون کُفرا» یعنی فقر مایه کفر است. به معنای فقر فوری و نوع اختیاری انبیا و اولیاء است، خوب به عنوان سیره، ریشه نشر همین حدیث معروف از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که فرمودند «الفکر فخری» یعنی که فقر افتخار من است این فقری که پیامبر صلی الله علیه و آله به آن می بالد، ساده زیستی ساده و گزینشی است که با فقر اضطراری و ناخواسته ناشی از فشارهای اقتصادی و آسیب های جانی کاملاً متفاوت است.

بیشتر بخوانید  محمدعلی گرایی/فن محمد علی گرایی فدراسیون جهانی کشتی

وی بیان کرد: سرچشمه همه انحرافات اخلاقی، گرایش های باطنی و حیوانی انسان است که قوی ترین آن غریزه جنسی است و اگر این طمع و شهوت مهار نشود، جنایات و بزهکاری های فراوانی در جامعه به دنبال خواهد داشت; همانطور که اکنون می بینید وقتی امیال اخلاقی در افرادی که تنفس ضعیف تری دارند فوران می کند کنترل خود را بر فرد از دست می دهد و در نتیجه روح آنانا آماره تمام اعمال و رفتارهای انسان را در اختیار می گیرد و در نتیجه جنایات، تجاوزها و سرقت ها رخ می دهد. . این آسیب

اصلاح و نجات جامعه در گرو عفت است
آیت الله علم الهدی علت نامگذاری این سوره به نور را وجود آیه ای در این سوره بیان کرد که ذات اقدس خداوند را نور دنیا و آسمان و زمین بیان می کند. توضیح اینکه عفاف می تواند جامعه را به سمت اصلاح و رستگاری سوق دهد و این عفاف در معنای اصلی خود فراتر از مسائل جنسی است و ناظر بر همه مسائل مربوط به تعامل بین فردی است. بدین ترتیب هرکسی تحت تأثیر عبارات پرمعنای این سوره، خود را مخاطب قرار می دهد و این اصل اساسی را در خود نهادینه می کند که هیچ گاه به خاطر ارضای امیال و منافع شخصی، حقوق دیگران در عرصه های مختلف تضییع نشود. این مترجم واقعی عفت است.

وی افزود: اگرچه حجاب مظهر عفاف است، اما این موضوع تنها به بحث عفاف محدود نمی شود و به معنای عام آن می توان گفت عفیف کسی است که به چهارچوب مال خود پایبند باشد و هرگز به آن عمل نکند. آرزوهای او را برآورده می کند.

بیشتر بخوانید  فروش نقد و اقساط 4 محصول مدیران خودرو آغاز شد+ قیمت

عفت خانوادگی، درآمدی بر عفت اجتماعی
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: بیشتر بداخلاقی ها ریشه در کانون خانواده دارد. بنابراین اگر برای فرزندان خانواده عفت به عنوان یک اصل اساسی زندگی اجتماعی نهادینه شود، بسیاری از جرایم، بزهکاری ها و آسیب های اجتماعی خود به خود برطرف می شود. مرحوم شیخ صدوق از امام صادق (ع) نقل می کند که فرمودند: با تلاوت سوره نور، مال و پیشانی خود را حفظ کنید و نزد آنها بمانید.

وی خاطرنشان کرد: در اینجا ذکر یک موضوع بسیار حائز اهمیت است و باید تاکید کرد که این توصیه امام معصوم به معنای ایجاد محدودیت برای زنان نیست که آنان را ملزم به دفاع از زنان می کند و مانع از تجاوز به حریم خصوصی زنان می شود. به آرامی

نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ابعاد تجاوز به عنف بسیار فراتر از آن چیزی است که امروز عموم مردم مد نظر دارند. زیرا بر اساس کلام درخشان وحی در قرآن کریم، لذت، اساس فسق و در نتیجه فراتر از تلاش برای آمیزش است، حتی اگر به چهره آشکار زن نگاه کند یا به صدا و لحن زنانه او گوش دهد. عمل او مستوجب تجاوز به عنف است، زیرا به هر حال از حدود مال و مال خود فراتر رفته و نعمت را در تصرف دیگری به طور غیرقانونی به کار برده است، غافل از اینکه این لذت طلبی امری موقتی نیست. و شهوت مانند آتش است، هر چه هیزم بیشتر باشد زبانش آتشین و سوزانتر است.

دفاع فرهنگی بر عقلانیت ارجحیت دارد

آیت الله علم الهدی می فرماید: «اگر سوره نور را به فصول مختلف معرفتی تقسیم کنیم، فصل اول به مبانی ترویج عفاف در جامعه می پردازد.» جهانیان برای اولین بار مجازات را به عنوان وسیله ای برای حفظ فرهنگی از نجاست معرفی کردند. ضامن تحقق هر جریان فرهنگی و در سوره نور. اولی، مجازات گناهکاران و حجاب عفاف و حجاب و زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی خانواده را برای ارضای خواسته های خود تعیین می کند و سپس به تبیین معارف می پردازد.

وی افزود: در عین حال خداوند عالم مجازات تهمت زنندگان به فحشا را با ظرافت مشخص می کند و این اصل اساسی را تأیید می کند که اگر به دیگران تهمت بزنیم یا به گناه اشاره کنیم، حتی با انگیزه برخورد، جزو مجرمان هستیم. که نجاست را در جامعه تحریک و ترویج می کنند.

بیشتر بخوانید  توهین به شوهر ستاره سادات قطبی

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی رعایت حریم خصوصی و رعایت حجاب و پوشش را دو محور بعدی سوره نور دانست و تصریح کرد: خانه است اما به معنای کامل آن زمانی که یک عمل عمدی است. تعامل با سایر افراد جامعه و بر این اساس، نه تنها هنگام ورود به خانه های دیگر، بلکه هر زمان که قصد داریم با دیگران وارد گفتگو یا همکاری شویم. ما باید به حریم خصوصی آنها توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در زمینه حفظ حجاب و پوشش آن با مردم، امروز متاسفانه جایگاه اصلی جامعه بلافاصله بر حفظ حجاب در جامعه متمرکز شده است، در حالی که علاوه بر جامعه، مردم باید حتی در جامعه مقید و متواضع باشند. خانه و عفت آنها «مثلاً غفلت زن و شوهر از حریم خصوصی در مقابل فرزندان، مصداق کامل بی ادبی است.

ازدواج، محور مبارزه با آسیب های اخلاقی

عضو مجلس خبرگان رهبری، ازدواج را موثرترین وسیله کنترل مفاسد اخلاقی در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: ازدواج به عنوان محور تربیتی بعدی در سوره نور و به دستور خداوند حلال همه مشکلات اخلاقی و مفاسد است. در حال حاضر در جامعه ما به دلیل فاصله زمانی بین بلوغ اقتصادی و بلوغ جنسی، سن ازدواج افزایش یافته و در نتیجه این آسیب دختر و پسر وارد مرحله بلوغ شده و از تشکیل خانواده ناتوان هستند. آنها به تعداد زیادی در جامعه رها شده اند، در حالی که باید نسبت به این جوانان با بیشترین لطافت و دلسوزی احساس مسئولیت کرد و برای ازدواج آنها آماده شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: تنها راه حل این است که خانواده ها فرهنگ نگهداری و تربیت فرزندان نوجوان خود را این بار در سطح فرزندان خردسال خود نهادینه و اجرا کنند و در واقع هر خانواده موظف به حمایت مالی است. مبنای رشد معیشت و استقلال اقتصادی است. از خداوند متعال خواستاریم که همه جوانان ما را به برکت اولین روز ماه مبارک رمضان عنایت فرماید و از فضائل و فضائل نجات بخش خود بهره مند گردند.

دیدگاهتان را بنویسید