گل زنبق نماد چیست ؟



گل زنبق نشانه چیست ؟


گل زنبق یکی از گل های شناخته شده ای است که از ظاهر زیبایی برخوردار است. این گل زیبا را می توان در خانه نگه داری کرد و یا به عنوان هدیه در مناسبت های مختلف خریداری نمود.


اما آیا می دانید گل زنبق نماد چیست ؟ در ادامه پاسخ این سوال را به شما عزیزان خواهیم داد اما قبل از آن بهتر است با تاریخچه گل زنبق آشنا شوید.


تاریخچه گل زنبق


گل زنبق از زمان‌ های گذشته اشرافیت در کشور یونان شناسایی شده است. الهه کشور یونان از این گل به عنوان یک نماد ارتباطی میان آسمان و زمین یاد کرده است. در اساطیر یونان، این گل نمادی از رنگین کمان بود است.


نام رومی این گل، لیلیوم و نام یونانی اش، لیریون است. در افسانه‌ها گفته شده که زنبق، از اشک‌های حوا زمانی که متوجه بارداری خود شد و از بهشت بیرون رانده شد به وجود آمده است.


پادشاهان یونانی، تاج خودشان را با اشکالی از گل زنبق زینت می‌بخشیدند و شاخه‌های بریده شده آن را به همدیگر کادو می‌دادند. در دین زرتشت نیز این گل جایگاه ویژه‌ای دارد.


در اشعار فارسی نیز از زنبق بسیار صحبت شده است که این امر می‌تواند بیانگر منزلت این گیاه در بین ایرانیان باشد.


گل زنبق نماد چیست


نماد گل زنبق


گل زنبق نماد چیست ؟


با توجه به این که گل زنبق ظاهری زیبا و عطر بسیار خوشی دارد، همچنین نگهداری آن دشوار نیست، تعداد زیادی از افراد تمایل دارند که این گل را در گلدان خانه خودشان نگهداری کنند.

بیشتر بخوانید  تاریخ دقیق روز جانباز در تقویم 99 چه روزی است ؟


این گل از ۲۷۰ تا ۳۰۰ نوع مختلف دارد و ارتفاع آن هم به ۶۰ سانت هم می‌رسد. این گل در زمستان، به بار می‌نشیند و دارای گونه‌ها و رنگ‌های مختلفی است.


در رابطه با این موضوع که نماد گل زنبق چیست ؟ باید گفت: گلبرگ‌های ظریف و زیبای گل زنبق، نمادی از شجاعت، ایمان عقل و دانایی و حکمت است که البته این موضوع برای زنبق بنفش و آبی مطرح است.


گل زنبق نماد جشن امردادگان


در بندهش، آنجا که «درباره چگونگی گیاهان» سخن به میان می‌آید، از میان گل‌ها، «چمبگ/ زنبک / زنبق» گل ویژه امرداد معرفی شده و آمده است:


«… این را نیز گوید که هر گلی از آن امشاسپندی است؛ و باشد که گوید:… چمبک، امرداد را … خویش است…» که بر این اساس از میان گل‌ها، زنبق نمادی زیبا برای امردادماه و جشن امردادگان خواهد بود.


اما پرسش اینجاست که با توجه به گونه‌های متنوع گل زنبق و تفاوت‌های ریخت‌شناسی آنها، بر اساس دانش گیاه‌شناسی امروز، منظور از گل زنبق نامبرده شده در متون کهن ایرانی کدام گونه است ؟


از میان شاعران پارس گوی، برخی همچون سلمان ساوجی، قاآنی و رمزی کاشانی در سروده‌های خود از گل زنبق یاد کرده‌اند.


گل زنبق نشانه چیست


معنای گل زنبق


سلمان ساوجی، زنبق را گلی سفید چون پنجه سیمین با پرچم‌هایی که بساک زرد رنگشان چون خرده‌های زر در میان است، تصویر کرده (در گیاه‌شناسی هر پرچم دارای یک میله است که در انتهای آزاد آن بساک قرار دارد) که این شرح با سوسن آزاد منطبق است:

بیشتر بخوانید  چه کار کنیم در تفریح دعوا نکنیم ؟


خوش آیدم گل زنبق که پنجه سیمین / پر از قراضه زر عیار بگشاید


و قاآنی نیز از بوی خوش زنبق مورد نظرش در کنار نسیم مشک و شمیم عبیر یاد می‌کند که این هم از ویژگی‌های سوسن آزاد است:


به لوح صنع مجسم‌ کند بدایع‌ کلکش / نسیم مشک و شمیم عبیر و نکهت زنبق


چنانکه دیدیم به دلیل شباهت ظاهری گونه‌های زنبق و سوسن و گوناگونی فراوان این دو گیاه، در ایران و دیگر کشورها از دیرباز تاکنون نظرات متفاوت و متضادی درباره رده‌بندی و نام‌گذاری این گل‌ها وجود دارد.


البته این موضوع یک دلیل علمی دارد و آن این که زنبق از نظر ژنتیکی هنوز هم گیاهی پایدار و تثبیت شده به شمار نمی‌آید و در طبیعت هنوز هم دورگه‌های زیادی به صورت خود به خود پدید می‌آیند که ممکن است منشاء گونه‌های جدید باشند.


البته بررسی‌های کروموزومی تفاوت‌ها و شباهت‌های اساسی را آشکار ساخته و به این آشفتگی‌ها پایان می‌دهد.


به هر روی، به نظر می رسد که زنبق مورد اشاره در متون کهن ایرانی و نماد جشن امردادگان، زنبق زرد یا زنبق رشتی است که تفاوت آشکاری با زنبق رسمی یا معمولی دارد و این دو گیاه از دو خانواده متفاوت هستند که نباید با هم اشتباه گرفته شوند.


همچنین بخوانید:


معنی رنگ های مختلف گل داوودی : گل داوودی نماد چیست ؟


معنی رنگ های مختلف گل ارکیده : گل ارکیده نماد چیست ؟


60 عکس حیرت انگیز گل زنبق برای پروفایل و بک گراند


معنی رنگ های مختلف گل میخک : گل میخک نماد چیست ؟

بیشتر بخوانید  دستکشی با قابلیت صحبت به جای ناشنوایان


دیدگاهتان را بنویسید