گفتگو با همه اقوام راه حل در افغانستان است



به گزارش گروه فرهنگی ایرنا برای روابط عمومی مجمع جهانی انسجام ادیان اسلامی ، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری ج مولوی هداداد صالح رئیس شورای علما در ولایات غربی افغانستان تلفنی صحبت کرد.
وی گفت: شما از جمله افرادی هستید که نقشه های شوم ایالات متحده و رژیم صهیونیستی را به مردم ارائه داده و آنها را مطلع کردید. شما یکی از دانشمندان روشن فکر افغانستان هستید.
دبیرکل مجمع جهانی انسجام مذاهب اسلامی ابراز امیدواری کرد که این درگیری ها هر چه زودتر پایان یابد و ما از طریق گفتگو به صلح و امنیت پایدار برسیم که واقعاً در شأن مردم افغانستان است.
وی با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: “این یک دستاورد بزرگ است و باید از این فرصت استفاده شود و کشورهای شرکت کننده باید به بلوغ این ایده برسند که در صورت حل هیچ چیز با جنگ حل نمی شود. از طریق جنگ “چیزی تصمیم گرفته شده است. ایالات متحده ، اتحاد جماهیر شوروی و انگلیس در افغانستان موفق شده اند.
شهریاری با بیان اینکه جنگ گزینه مناسبی نیست ، گفت: تنها گفتگو با همه کشورهای شرکت کننده و بستگان راه حل افغانستان است. طالبان بخشی از افغانستان هستند ، نه همه ، و آنها باید بدانند که با تقاضای بیش از حد هیچ چیز حل نمی شود.
شهریاری توصیه می کند: شورای علما باید این مسئله را مطرح کند که این درگیری ها یک درگیری سیاسی است و این مسئله اصلاً نباید در اختلافات قومی و مذهبی باشد.
وی با تأکید بر وحدت همه گروه ها و اقوام در افغانستان گفت: وحدت بین گروه ها و اقوام در افغانستان باید حفظ شود.

بیشتر بخوانید  بازی های المپیک 2020 توکیو قرنطینه تیم دو و میدانی استرالیا - اخبار ورزشی جهان - اخبار ورزشی تسنیم

مولوی هداداد صالح وی در ادامه اقدام به ترور اخیر علیه خود کرد و گفت: مبارزه ما برای اسلام و مسیر اسلام است که نوعی عبادت است و ما از حوادث مشابهی که در طول مسیر اتفاق می افتد مراقبت خواهیم کرد.
وی با اشاره به وضعیت فعلی شهر هرات ، وهابی ها را افرادی که قصد کشتن وی را داشتند ، دانست و گفت: وضعیت فعلی هرات چندان مناسب نیست ، اکنون این شهر در وضعیت جنگ و ناامنی قرار دارد.
وی با تأکید بر پایان جنگ و برقراری صلح در افغانستان گفت: جنگ و درگیری راه حل افغانستان نیست.

دیدگاهتان را بنویسید