مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

گشت و گذار در آرامگاه بابا توکلا و میر مطهره

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، یکی از جاذبه های تاریخی استان خراسان رضوی در خوشاب مجموعه تاریخی روستای بابلانگر است که شامل بقعه حاج بابا توکلا، بقعه میرمطهر، آب انبار، چشمه آب شفا، قلعه بابلانگر یا کلانتری است. یا زندان، حمام، سرداب، بابلانگر چهار طاق (معبد آتش) و درخت 400 ساله بابلانگر. دو مقبره روستای بابلانگر که مربوط به دوره سلجوقیان و قرن هفتم هجری قمری است در دوره بعد حتی تا زمان قاجار بسیار تعمیر و مرمت شد. این مجموعه تاریخی در تاریخ ۵ آذر ۱۳۸۰ به شماره ثبت ۴۴۶۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گشت و گذار در آرامگاه بابا توکلا و میر مطهره

مجموعه بابا لنگره متعلق به دوره سلجوقی تا دوره قاجار است و در روستای بابلانگر شهرستان خوشاب واقع شده است. مجموعه تاریخی روستای بابلانگر شامل دو بقعه به نام‌های بقعه میرمطهار و بقعه بابا توکل و ورودی این بقعه‌ها و حمام‌ها و سرداب‌های اطراف آن‌ها است. این مجموعه بر فراز ارتفاعات روستا و در جبهه شمالی آن واقع شده است. دو مقبره روستای بابلانگر که مربوط به دوره سلجوقیان و قرن هفتم هجری قمری است، در دوره بعد تا زمان قاجاریه بسیار تعمیر و بازسازی شد. لازم به ذکر است که قدمت حمام به قرن هشتم می رسد. این مجموعه تاریخی در تاریخ 5 آذر 1380 به شماره ثبت 4463 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که البته تمامی این بناها به صورت ویژه به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گشت و گذار در آرامگاه بابا توکلا و میر مطهره

ویژگی های معماری

بنای قدیمی‌تر که تماماً از سنگ با گچ ساخته شده است، از بیرون دارای پایه‌ای مربعی شکل است که در ضلع شرقی ایوانی مرتفع و مرتفع دارد که در حال حاضر تنها امکان دسترسی به داخل را فراهم می‌کند. این ایوان به عمق حدود دو متر، باریک و مرتفع، دارای طاق جناغی است، اما قسمت اعظم آن فروریخته و عمق آن از چهار طرف اصلی است. این چهار طاق که طاق نماهای ضلع شرقی ورودی گنبد خانه هستند، حدود یک متر عمق دارند. بر روی سپر طاق های ضلع شمالی و جنوبی، میخ های تزئینی با طاق کلیدی به عمق حدود ده سانتی متر ایجاد شده است. تختی زیبا با نغمه ها و آیات قرآن و نقوش گل تزئینی در سپر ناگول وسط طاق در سمت جنوب می بینم. در گوشه های پلان چهار گوش آرامگاه چهار گوشه به سبک اسکنک ساخته شده و چهار تن پوش به عنوان نورگیر پیدا شده است. موجودات و نورگیرها بین آنها در یک قاب مستطیلی قرار گرفته اند. آثاری از ورودی با درهای چوبی منبت کاری بسیار زیبا و عالی بر روی طاق پاشش ضلع غربی دیده می شود که اکنون مسدود شده است. طاق نماهای چهار طرف گنبد خانه دارای سه طاق شیبدار است. در هر طرف گنبد خانه، در دو طرف طاق نماهای اصلی، دو طاقچه مستطیل شکل و باریک وجود دارد که نقش تزیین و قرار دادن اشیاء را دارد. در زیر هر یک از این برجستگی های مستطیل دراز و بلند، حاشیه ای مربع شکل که محل شمع افروختن است، ساخته شده و روی این حاشیه با گچ تزئین شده و طاق های جناغی کوچکی ساخته شده است. در لبه های اسکون ها و نورگیرهای زیر گنبدها خطوط قرمز پهنی با گل های اخرا ایجاد شده بود که تزئینی ساده اما زیبا در زیر گنبد ایجاد کرده بود. در وسط گنبد خانه قبری وجود دارد که جعبه چوبی ساده و بدون تزئینات روی آن قرار گرفته است. تمام بدنه داخل بقعه و گنبد گچ بری شده بود. در بدنه بیرونی بقعه در ضلع شمالی، جنوبی و غربی در ارتفاعی زیر گنبد سه طاق نما تزئینی کوچک با طاق جناغی شکل گرفته است که مقبره اصلی وجود دارد. این طاق های کوچک در داخل کشتی های مستطیل شکل کم عمق ایجاد شده که تنها تزئین دیوار بیرونی مقبره به شمار می رود.

بیشتر بخوانید  خرما رو اینطوری تعارف کن کسی دست رد بهش نمیزنه! | طرز تهیه خرما شکلاتی +ویدئو

گشت و گذار در آرامگاه بابا توکلا و میر مطهره

دخمه ها

دخمه های بابلانگر مقبره های گروهی با مصالح سنگ و ساروج هستند که در دل کوه به تعداد حدود 70 دخمه حفاری شده اند که نسبت به سطح عمومی ارتفاع بسیار کمی دارند. این اثر در مرتفع ترین قله شرقی رشته کوه عسکلان قرار دارد. قدمت این سرداب ها به پیش از اسلام می رسد و برخی معتقدند که قدمت سرداب های گروهی به قرن هشتم و نهم هجری قمری می رسد. یکی از سردابه ها که ورودی آن باز است و پوشش و معماری آن قابل بررسی است، حدود یک متر از سطح عمومی بالاتر است.

بخاری

بنای چهارطاقی متعلق به دوران پیش از اسلام است و در این محوطه قرار دارد.

مسیر دسترسی

این مجموعه در چهل کیلومتری شمال شهر سلطان آباد و در روستای بابا لنگر قرار دارد. وقتی از سبزوار به سمت خوشاب حرکت می کنید، پس از عبور از سلطان ب آباده، مرکز خوشاب به جاده کوچان و پس از عبور از روستای مشکان به روستای بابلانگر می رسید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *