گروه سنی هدف آمیکرون زیر 12 سال



به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، دکتر فرهاد کبدار با اشاره به افزایش تعداد کودکان مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب در آمیکرون، گفت: در 10 روز گذشته دو ویژگی مهم رخ داده است. اولاً، تقریباً 60٪ از آزمایشات آزمایشگاهی عروق کرونر مثبت است، به این معنی که بیماری عود می کند. ویژگی دیگر این است که مجبور شدیم از دو بخش بیمارستان در بخش ویروس کرونا استفاده مجدد کنیم. اما با وجود این افزایش ظرفیت، آمبولانس همچنان مملو از بیماران مبتلا به کووید 19 است و ورودی کلینیک بیماران کرونا افزایش یافته است.

وی افزود: برخلاف پیک‌های قبلی، تعداد کودکان مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب بیشتر از بزرگسالان است و بدیهی است که گروه هدف اومیکرون‌ها زیر 12 نفر است. زیرا حتی یک نوزاد چند روزه مبتلا به کرونا در بین بیماران ما بستری شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره وضعیت عمومی این کودکان اظهار داشت: وضعیت عمومی کودکان بسیار بهتر از سویه های دلتا و نیاز به داروهای قوی مانند رامد سیویر، IVIG، کورتون و … است. . اکثر آنها نیاز به درمان های حمایتی دارند، اما اگر سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشند یا تحت شیمی درمانی و … باشند، طبیعتا بدتر می شوند و کارشان به مراقبت های ویژه می رسد.

وی ادامه داد: دوره آمیکرون کرونا در کودکان در اوج ششم افزایش یافت. این بدان معناست که گاهی اوقات بین 20 تا 25 روز علامت دار است که به دلیل این واقعیت است که آمیکرون کرونا با سایر ویروس ها مانند آدنوویروس ها، راینوویروس ها یا کرونا با سویه های دیگر مرتبط است.

بیشتر بخوانید  پیک ششم کرونا چقدر شدید خواهد بود؟ -

وی افزود: البته این در شرایطی است که هم اکنون در فصل آلودگی هوا و شروع فصل آلرژی هستیم و مدت زمان ابتلا به این بیماری رو به افزایش است. البته علائم در کودکان از حالت ریوی خارج می شود و قسمت های بالایی دستگاه تنفسی را تحت تاثیر قرار می دهد. یعنی باعث التهاب حنجره و گرفتگی صدا، آبریزش بینی، قرمزی چشم و … می شود. البته در نظر داشته باشید که در تمام این 25 روز به همان اندازه که کودک علامتی دارد نباید بتواند بیماری را به دیگران منتقل کند.

وی گفت: اکثر کودکان عموماً از طریق سایر کودکان در مهدکودک ها و پیش دبستانی ها به آمیکرون مبتلا می شوند. این کودکان واکسینه نشده اند و به راحتی مبتلا می شوند و در بزرگسالان نیز ممکن است مبتلا شوند.

وی افزود: بیشتر مراجعات ما به بیمارستان ها در گروه سنی 2 تا 6 سال است و بیشترین میزان شیوع در این محدوده است. اما مشتری کمتر از 2 سال یا بین 6 تا 12 سال نیز وجود دارد. 90 درصد مراجعین نیازی به بستری ندارند و حمایت و درمان سرپایی کافی است، اما کسانی که بیماری زمینه ای دارند بستری می شوند. اگر کودکی فقط بیماری عروق کرونر قلب داشته باشد، 2 تا 5 روز در بیمارستان بستری می شود، اما اگر بیماری زمینه ای داشته باشد، بسته به شدت بیماری، گاهی تا یک ماه نیز می تواند بستری شود.

رئیس بیمارستان کودکان علی اصغر(ع) گفت: حدود 60 درصد بیمارانی که آزمایش PCR انجام می دهند مثبت هستند و اگر 20 درصد را برای نتایج منفی کاذب در نظر بگیریم، در واقع حدود 80 درصد از بیماران اورژانسی ما اکنون مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب هستند.

بیشتر بخوانید  فوران تاج در ایران از 25 آوریل 1401 تا 4 مه 1401 + آمار / عکس

وی با بیان اینکه قبل از شیوع بیماری همه گیر پیک بود، گفت: از سوی دیگر همکاران ما از بیماری عروق کرونر قلب رنج می برند و اگر هر کدام 5 تا 7 روز در خانه بمانند دچار مشکل می شویم. به سرعت با کمبود تخت بیمارستانی مواجه می شوند. ما نمی توانیم به سرعت جای خالی یک متخصص یا متخصص اطفال را پر کنیم. چون سال ها طول کشید تا تمرین کنیم. اکنون تخت های بیمارستانی به سرعت پر می شود و اگر از همان شیب پایین برویم، به سرعت تخت هایمان تمام می شود. با کمک کادر پزشکی آنها نیز به سرعت از چرخه خارج می شوند و ما می توانیم از کمبود نیرو رنج ببریم.

کوبدار تاکید کرد: در حال حاضر در مسیر اوج پیک هستیم و امیدواریم تا اواسط اسفند ماه اوج اپیدمی سپری شود و عبور آمیکرون باعث ایجاد مصونیت جمعی در کودکان شود و سیستم ایمنی آنها علیه آمیکرون آنتی بادی تولید کند. که این گروه سنی دارای مجوز هستند.» وی ادامه داد: «واکسیناسیون آنها برای ایمن بودن طبیعی صادر نشده است. البته رفتارهای کرونا همیشه تعجب آور بوده است و رفتار آینده این ویروس قابل اعتماد نیست.

وی ادامه داد: مشکلات تنفسی، مشکلات گوارشی مانند اسهال و استفراغ که باعث کم آبی بدن می شود، کاهش هوشیاری، درگیری راه هوایی فوقانی به شکل حنجره شدید و گرفتگی صدا و مشکل در تنفس علائمی هستند که بلافاصله در کودک مشاهده می شود. مرکز بهداشت جامعه در غیر این صورت با مراجعه به مطب و همراهی با درمان علائم اولیه قابل درمان است.

بیشتر بخوانید  همه چیز در مورد آبله میمون + علائم و نشانه ها

دیدگاهتان را بنویسید