مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

گرم‌ترین شهرهای ایران در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ کدامند؟ –

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزراش سلام نو به نقل از ایرنا، با استفاده از دمای روزانه سطح زمین می‌توان نقشه حداکثر دمای ماهیانه را برآورد کرده و توزیع جغرافیایی ‌الگوهای حرارتی در سطح کشور را شناسایی و بررسی کرد.

همچنین می‌توان نقشه‌های حداکثر دمای ‌ماهیانه و فصلی را نسبت به تاریخ مشابه در سال‌های گذشته مورد بررسی قرار داد. تولید و مقایسه این نقشه‌ها برای متخصصین در حوزه‌ های کاربردی مختلف بسیار مهم و با اهمیت است. ‌

سازمان فضایی ایران با استفاده از ‌تصاویر دریافتی از ماهواره ترا (سنجنده مادیس)، بیشینه دمای ماهیانه، میانگین بیشینه دمای ماهیانه، میانگین دمای ماهیانه و حداقل دما کشور در۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ را استخراج کرده است.

بر اساس داده‌های به دست آمده، بیشترین دمای ثبت شده در کشور مربوط به خرداد ماه حدود ۸۰/۶ درجه سانتی گراد است.

وضعیت پارامترهای دمایی کشور در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰

همچنین مطابق بررسی‌های انجام شده گرمترین استان‌ های کشور در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ استان‌ های خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، هرمزگان، یزد، اصفهان، خراسان جنوبی و گلستان هستند.

سیستان و بلوچستان و کرمان در تمام ماه‌های دو فصل ابتدایی امسال به عنوان گرم‌ترین استان‌ها معرفی شده‌اند.

به گزارش ایرنا، دمای سطح زمین (Land Surface Temperature :LST) که بیشتر حاصل بازتابش پوشش‌های طبیعی شامل خاک، برف و پوشش گیاهی است از جمله متغیرهایی است که اطلاعات مفیدی را در رابطه با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی زیر سیستم‌های زمین (هوا کره، آب کره، خاک کره، گیاه کره و انسان کره) و فرآیندهای آنها فراهم می‌کند.

این نوع از دما، تابعی از انرژی خالص در سطح زمین است که به مقدار انرژی رسیده به سطح زمین، گسیل‌مندگی سطح، رطوبت و جریان هوای اتمسفر بستگی دارد. دمای سطحی زمین در بسیاری از مطالعات علمی از قبیل اقلیم شناسی، هواشناسی، کشاورزی، هیدرولوژی، زمین شناسی، باستان شناسی و مصرف انرژی به‌عنوان یک عامل مهم مطرح شده و از جمله پارامترهای مهمی است که می تواند نشان دهنده تغییرات دما در سطح زمین باشد.

بیشتر بخوانید  مردی ۲۴ ساعت پس از آشتی زنش را کشت! -

با تحلیل و بررسی نقشه‌های LST، اطلاعات مفیدی در زمینه بررسی پدیده‌های مختلف از جمله تجزیه و تحلیل جزایر حرارتی در کلان شهرها، تشخیص آنومالی‌های حرارتی مربوط به زلزله، شناسایی منابع زمین‌ گرمایی، پایش خشکسالی و آتش‌سوزی را می توان تهیه کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *