گرفتاری نیمی از کودکان استان مرکزی به چاقی و اضافه وزن



ایسنا/مرکزی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: ۵۷ درصد کودکان استان مرکزی دارای چاقی و اضافه وزن هستند.

بهروز اکرمی یازدهم مردادماه در جلسه کارگروه اجتماعی استان مرکزی با اشاره به موضوع حقوق کودک، اظهار کرد: علاوه بر پیگیری های اداری باید در این زمینه فرهنگ سازی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه واژه فرهنگ و موضوع فرهنگ سازی مظلوم واقع شده و هر زمان که در جایی با چالش روبرو می شویم، مسئله فرهنگ سازی را مطرح می کنیم، افزود: فرهنگ سازی به معنی فراموشی مسئولیت ها نیست، در پیشرفته ترین کشورهای دنیا زمانی که در پی ترویج رفتارهای درست مانند بستن کمربند ایمنی هستند، جریمه نقدی قائل می شوند و مسلما با ادامه این شرایط مردم ترغیب به انجام رفتار درست می شوند.

اکرمی تصریح کرد: فرهنگ سازی به معنی توصیه و موعظه نیست، بلکه اجرای یک تصمیم درست است، البته در فرآیند اجرایی ممکن است توصیه و موعظه نیز انجام شود، اما در واقع فرهنگ سازی به معنای اتخاذ یک تصمیم و اجرای درست آن است.

وی تاکید کرد: به منظور توجه و رعایت مباحث مربوط به حقوق کودکان و سالمندان مسلما باید در روند اجرای تصمیمات، ملاحظات لازم را مدنظر داشت و اگر مسیر درست طراحی شود، نیازی نیست که به عنوان مثال برای پیاده روسازی و اصلاح معابر دائما حقوق اقشار مختلف را متذکر شد و حتی اگر ملاحظات لحاظ شود احتیاجی به مصوبه هم نیست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی با اشاره به وضعیت جسمانی کودکان، گفت: طبق آمار اعلام شده ۲۱ درصد کودکان دارای چاقی و ۳۶ درصد دارای اضافه وزن هستند، تصور بر این است که با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی، باید با سوءتغذیه کودکان مواجه باشیم، اما بیش از ۵۰ درصد کودکان گرفتار چاقی و اضافه وزن هستند و این امر به معنی تغذیه نامناسب و عدم تحرک است.

بیشتر بخوانید  این مسئله ریاضی را حل کنید و بیش از ۵۰ میلیارد تومان جایزه بگیرید!

وی با تاکید بر اینکه در کنار توجه جدی به تغذیه کودکان و جلوگیری از بروز سوءتغذیه، نباید سلامت جسمانی کودکان را با خوردن بیش از حد فراموش کنیم، افزود: اینکه ۵۷ درصد کودکان ما دچار چاقی و اضافه وزن هستند، آینده ای همراه با انواع و اقسام بیماری ها را به ما هشدار می دهد و پس از آن باید به فکر ساخت بیمارستان و تربیت پزشک باشیم.

اکرمی بیان کرد: اگر در استان مرکزی با توجه به شرایط موجود یک تصمیم واحد از سوی مسئولان و خانواده ها اتخاذ شود تا فرزندان دچار چاقی و اضافه وزن نشوند، حداقل ۵۷ درصد بیماران را در آینده کاهش می دهیم و این مصداق واقعی تصمیم درست و آینده نگرانه است.

به گزارش ایسنا، در این جلسه مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با اشاره به اجرای طرح شهر دوستدار سالمند از سال ۲۰۰۷ و توجه به این امر در کشور و استان مرکزی، گفت: سند ملی سالمندان توسط شورای ملی سالمندان بهزیستی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت بهداشت تهیه و به تمامی دستگاه های اجرایی نیز ابلاغ شده است.

زهرا امینی با بیان اینکه هنوز برخی دستگاه‌های اجرایی به ‌دلیل مشکلات مالی اقدامی جهت اجرای این سند نداشته اند که لازم است سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعتبارات لازم را اختصاص دهد، افزود: در حال حاضر تنها یک بنیاد برای حمایت از سالمندان در استان فعال است و لازم است که تشکل هایی این چنین را تقویت کرد، بر همین اساس بهزیستی استان آمادگی صدور مجوز چنین تشکل هایی را دارد، البته ظرفیت استان برای نگهداری شبانه‌روزی از سالمندان تکمیل شده ولی می توان برای توسعه مراکز روزانه مجوز صادر کرد.

بیشتر بخوانید  ترفند پیدا کردن شماره موبایل از روی آیدی اینستاگرام + ویدیو

در این جلسه، معاون دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی با اشاره به انجام سیاستگذاری‌ در حوزه حقوق کودک و نوجوان در جهان و کشور در طول دهه های اخیر و تهیه بولتن کودک در استان مرکزی اظهار کرد: بر اساس سرشماری سال ۹۵، ۲۷ درصد جمعیت استان مرکزی با رقمی معادل ۳۹۰ هزار و ۳۷ نفر در سنین کمتر از ۱۸ سال قرار دارند.

فاطمه فراهانی با بیان اینکه تفرش با ۲۲ درصد کمترین و ساوه با ۳۱ درصد بیشترین میزان جمعیت کودک استان مرکزی را به خود اختصاص داده اند، ۳۱ درصد علت مرگ و میر کودکان زیر ۱۸ سال در استان را طی سال های ۹۵ تا ۹۹ ، سوانح و حوادث دانست.

وی افزود: ۱۶ درصد موارد فوتی در بازه سنی مذکور ناشی از بیماری‌های تنفسی، ۱۸ درصد سایر بیماری‌ها و ۱۳ درصد حوادث طبیعی بوده است.

فراهانی تعداد کودکان بی سرپرست تحت پوشش سازمان های حمایتی در استان مرکزی را ۳۱۸۰ نفر برشمرد که شامل ۱۱۴۶ دختر و ۱۶۳۴ پسر است و افزود: تعداد کودکان بد سرپرست زیر پوشش نهادهای حمایتی نیز ۳۳۲ نفر برآورده شده است و ۷۵۶ کودکان تحت حمایت، دارای سرپرست مادر هستند.

وی با اشاره به برخورداری ۳۴۰۱ کودک معلول استان از حمایت‌های نهادهای حمایتی گفت: ۱۰۵۲ کودک دارای معلولیت جسمی حرکتی، ۳۶۴ کودک دارای مشکل شنوایی، ۱۲۳ نفر دارای اوتیسم و ۱۸۶۲ کودک دارای معلولیت ذهنی، بینایی، اعصاب و روان و ستون فقرات هستند.

معاون دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی تعداد کودکان کار تحت پوشش نهادهای حمایتی در این استان را ۱۸۷ نفر شامل ۲۷ نفر دختر و ۱۶۰ نفر پسر عنوان کرد و افزود: ۲۱ درصد از کودکان کار استان مرکزی در ساوه و ۷۹ درصد در اراک شناسایی شده اند.

بیشتر بخوانید  اطلاعیه مهم سامانه یکپارچه/ نوع عرضه خودرو در سامانه تغییر کرد

فراهانی گفت: تاکنون در بحث سوء تغذیه کودکان ۹۴ هزار و ۸۹۱ دانش‌آموز شناسایی شده اند که ۴۴ هزار و ۸۶ نفر دختر و ۵۰ هزار و ۸۰۵ نفر پسر هستند، همچنین دانش آموزان بازمانده از تحصیل در سال ۹۹ استان مرکزی به ۸۸۶ نفر می رسد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید