گرد و غبار دوباره وارد 10 استان کشور شد



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، سازمان هواشناسی از ورود گرد و خاک به 10 استان، وزش باد شدید در جنوب کشور و افزایش ارتفاع موج تا دو متر در شمال و جنوب کشور خبر داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد نسبت به نفوذ گرد و غبار، کاهش کیفیت هوا و دید فردا (14 اردیبهشت) در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر و دوشنبه (12 اردیبهشت) را صادر کرد. برای استان های خوزستان، ایلام، کردستان، کرمانشاه، لرستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و بوشهر پیش بینی می شود.

شیوع این شرایط جوی منجر به افزایش شاخص آلودگی هوا، احتمال اختلال در تردد و احتمال آسیب به صنایع حساس به گرد و غبار می شود.

اخطاریه به شرح زیر است: وزش باد شدید، مناطق مستعد گرد و غبار، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا در روز دوشنبه (14 اردیبهشت) در جنوب کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان و…

سه شنبه 13 اردیبهشت در شرق کرمان، شمال و غرب سیستان و بلوچستان و غرب خراسان جنوبی، خیزش گرد و خاک، کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی نیز قابل پیش بینی است. .

سازمان هواشناسی همچنین احتیاط در تردد برون شهری به ویژه در جاده های کویری، استحکام سازه های موقت، خودداری از تردد و پارک در اطراف درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره را توصیه می کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد دیگری مبنی بر افزایش سرعت وزش باد از سمت غرب و شمال غرب اعلام کرد: دوشنبه تا ظهر تا صبح روز سه شنبه (12 تا 23 اردیبهشت)، ارتفاع موج در سواحل و دریا حداکثر تا 2 متر شرق فارس. خلیج، تنگه هرمز و دریای عمان.

بیشتر بخوانید  فیلم شکستن سنگ مزار حمیدرضا روحی – ایران چطور

در این شرایط خطر غرق شدن شناگران، احتمال آسیب رساندن به شناورهای گردشی و سبک، احتمال آسیب به قفس و تیراندازی به تورهای ماهیگیری و احتمال آسیب دیدن سازه های دریایی وجود دارد که در فعالیت های دریایی احتیاط توصیه می شود. و تمهیدات لازم برای جلوگیری از هرگونه خسارت انجام می شود.

این هشدار در ادامه از افزایش سرعت وزش باد در شمال غرب از بامداد دوشنبه تا اواخر وقت سه‌شنبه حکایت دارد: این شرایط جوی میانگین ارتفاع موج را بین 1 تا 1.5 متر و در دریا تا 2 متر در شرق دریای خزر افزایش می‌دهد. مناطق دریایی، ساحلی و ساحلی و احتمال آسیب به شناورهای سیاحتی و سبک، احتمال آسیب به قفس و تورهای ماهیگیری و احتمال آسیب به تاسیسات ساحلی، لذا سازمان هواشناسی رسیدگی به سفر را انجام می دهد. با قایق های مسافرتی و شناورهای سبک، احتیاط در توصیه به فعالیت های دریایی و اقدامات لازم برای جلوگیری از هر گونه خسارت.

به گزارش ایسنا، هشدار زرد به این معنی است که پدیده های جوی رخ می دهد که می تواند سفر و فعالیت های روزانه را مختل کند. این اخطار به منظور افزایش آگاهی عمومی صادر شد تا مردم برای مقابله با پدیده های جوی که تا حدودی دشوارتر از حد معمول هستند، آماده باشند. از سوی دیگر مسئولان از این هشدارها آگاه هستند تا در صورت لزوم اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید