گران ترین و ارزان ترین لپ تاپ موجود در بازار



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، قیمت لپ تاپ که از سال 1388 سیر نجومی خود را آغاز کرد، حالا بهانه جدیدی برای گران شدن دارد. افزایش عوارض گمرکی واردات لپ تاپ و اصولا محصولات فناوری اطلاعات شوک جدیدی به این بازار وارد کرد.

این در حالی است که فعالان بازار از آغاز افزایش قیمت لپ تاپ ها صحبت می کنند و اکنون نیز به سختی می توان لپ تاپی با قیمت کمتر از 9 میلیون تومان در بازار پیدا کرد.

پیش از این رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران به ایسنا گفته بود که قیمت لپ تاپ احتمالا در روزهای آینده حدود شش درصد افزایش می یابد.

اما پس از ثبت تورم 40 درصدی در پایان سال گذشته، فعالان بازار به صورت خودجوش دست به افزایش قیمت لپ تاپ زدند. طبق بررسی های انجام شده قیمت برخی از مدل ها نسبت به سال گذشته حدود 50 درصد افزایش یافته است.

اکنون رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران برای تجارت نویس می گوید: هنوز موج جدیدی از قیمت ها در بازار لپ تاپ وجود ندارد. فقط نرخ ورود کالا به گمرک تغییر کرده و طبق بخشنامه مبنای آن از 4200 تومان به ارز نیمایی تغییر کرده است.

محمدرضا فرجتهرانی درباره افزایش تعرفه توضیح می دهد: برخی با افزایش تعرفه 540 درصدی جوی ایجاد کرده اند که قیمت لپ تاپ را 100 درصد افزایش دهند. اما احتمالاً قیمت ها در پایان پنج تا شش درصد افزایش می یابد.

وی ادامه می دهد: دو روز است که به ما قول داده شده است که تعرفه اولیه کالا که 20 درصد است 4 درصد و تعرفه 5 درصدی 1 درصد خواهد بود. این احتمالا به تثبیت قیمت لپ تاپ ها کمک می کند.

بیشتر بخوانید  سفر نیم روزی ایلان ماسک با جت شخصی از دفتر به قطر برای مشاهده فینال جام جهانی! + ویدیو

دلیل تفاوت قیمت لپ تاپ در فروشگاه ها

فرجی تهرانی در تشریح دلیل تفاوت قیمت لپ تاپ در فروشگاه ها اظهار می کند: بازار در حال حاضر بازار در رکود عمیقی به سر می برد. بنابراین، اکثر فروشندگان قادر به فروش محصولات نیستند.

به گفته وی، تفاوت قیمت در بازار به دو دسته بستگی دارد. فروشگاه ها طیف وسیعی از محصولات را شخصی سازی می کنند، مانند Asus Core i7 با رم 2 و همچنین هارد 2 ترابایتی، و همان Asus Core i7 را با هارد رم 1 و 512 به فروش می رسانند. ایسوس سفارشی شده حدود چهار تا پنج درصد از نظر قیمت با نسخه اصلی این برند متفاوت است.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل تفاوت قیمت این است که برندهای Asuzu، Lenovo و HP محصولات خود را با قیمت 1000 دلار در هر سه ماهه به فروش می‌رسانند، اما این محصول در سه ماهه آینده چهار درصد گران‌تر یا ارزان‌تر خواهد بود.

فرجی تهرانی در پایان یادآور می شود: فروشندگان بسته به قیمت خرید، محصول خود را می فروشند. اکنون حداقل مبلغ مورد نیاز برای خرید یک لپ تاپ کارآمد برای مصرف روزانه 9 میلیون تن است. مردم اکنون به امید توافق با برجام، خرید کالاهای مورد نیاز خود را متوقف کرده اند و فکر می کنند پس از توافق، دلار و کالاهای وارداتی ارزان می شود.

دیدگاهتان را بنویسید