مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

گران ترین نقاشی ایرانی کجاست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از فارس، در موزه هنرهای زیبا تابلویی از فتحعلی شاه کیار با قدمت بیش از 2 قرن وجود دارد که با رنگ طبیعی و آب طلایی خلق شده و آنقدر ارزشمند است که نمی توان آن را تخمین زد. .

موزه هنرهای زیبای سعدآباد یکی از بناهای مهم مجموعه کاخ موزه سعدآباد است که در جنوبی ترین نقطه سعدآباد (در منطقه تاجیکستان تهران) واقع شده است. به خاطر سنگ مرمر سیاهش به کاخ سیاه شهرت داشت. در سال 1364 موزه تغییر نام داد و تابلوها و مجسمه های خریداری شده قبل از انقلاب به آن منتقل شد. اکثر آثار هنری «موزه هنرهای زیبا» بین سالهای 1352 تا 1354 خریداری شده است. گفته می شود قبل از انقلاب اسلامی بیشتر این آثار در کاخ مرمر نگهداری می شد.

موزه هنرهای زیبا در سه طبقه فعال است. نرگس میرزا آقابک، مدیر موزه به فارس می گوید: طبقه همکف نیز دارای رژیم نمایشگاهی است و بیشتر ایام سال به اساتید معاصر کشورمان از جمله سهراب سپهری، جعفر روبهشه، مسعود عربشاهی، ناصر اختصاص دارد. اویسی، ناصر عصار، میرعبدالرضا داریابیگی، صادق تبریزی، حسین محجوبی و…. گاهی نمایشگاه هایی از آثار هنرمندان جوان معاصر برگزار می کنیم که اکنون به نمایشگاه آصف ابراهیمی اختصاص دارد.

وی درباره آثار طبقه دوم موزه هنرهای زیبا توضیح می دهد: در طبقه دوم آثار اروپایی از قرن هجدهم تا بیستم که عمدتاً نقاشی و تعدادی مجسمه، ساعت و مبلمان است را داریم.

در طبقه سوم قدیمی ترین آثار موزه قرار دارد که ایرانی است و از دوره صفویه شروع شده و تا دوره زندیه و قیار ادامه دارد و به استاد کمال الملک و شاگردانش می رسد. میرزا آقابک می افزاید: 4 گالری عکس از کافه ها داریم که شامل آثار کافه های شاهنامه، کافه های رزمی، کافه های مذهبی و کافه های اجتماعی است. بخش نقاشی سکاخانه در طبقه سوم موزه قرار است به زودی افتتاح شود و سعی داریم در روز جهانی موزه (28 اردیبهشت) افتتاح شود، اما اگر نشد تابستان 1401 این بخش را افتتاح خواهیم کرد. در طبقه سوم گالری خوشنویسی هم داریم.

بیشتر بخوانید  صلیب سرخ: افغانستان یکی از کشنده ترین مکان های غیرنظامیان در جهان است

پس از ورود به موزه و بالا رفتن از پله های طبقه اول، ملیله ای (مشابه ترمه بافی) متعلق به قرن هجدهم از بلژیک و دیگری از فرانسه خودنمایی می کند. کمی بعد با نقاشی دیدنی قرن هفدهم مواجه می شویم.

در سمت راست تالار طبقه اول، تابلویی کوچک اما ارزشمند از ایوان شیشکین (1832-1898)، نقاش طبیعت‌گرای روسی، و کمی جلوتر آهنگ تابستانی “تابستان یهودا” اثر هانس دال نقاش نروژی (1849) قرار دارد. -1937). کمی جلوتر که وارد یکی از گالری های فرعی می شویم دو عکس از اسب ها را می بینیم که جزئیات آن شگفت انگیز است. یکی توسط جان فردریک هرینگ (1795-1865) و دیگری توسط بنجامین لمبرت مارشال در سال 1826 نقاشی شده است.

در اتاق دوم چند اثر از سیمون ون گلدرن (1905-1986) به نمایش گذاشته شده است. «تعطیلات در مرتع» نیز اثر ویلهلم فرای آلمانی است که در سال 1875 نقاشی کرد.

در مخزن موزه هنرهای زیبا سه اثر از سالوادور دالی، نقاش مشهور اسپانیایی قرار دارد. احسان اروان، کارشناس میراث فرهنگی در این باره می گوید: «به گفته برخی گردشگران خارجی که از موزه بازدید می کنند، آنها برای دیدن آثار این عروسک می آیند. به ویژه یکی از آثار او که شبیه مداد است و چون حفاظت خاصی می خواهد، حرکت و ارائه آن بسیار محدود است.

او توضیح می دهد: «بیش از هزار اثر در موزه هنرهای زیبا وجود دارد، از جمله بازتولید تعداد محدودی از موزه های مشهور جهان توسط برخی از مشهورترین هنرمندان مانند وونگو. هنرمندان معاصر ایران مانند ایران درودی، منیر فرمانفرمائیان، صادق تبریزی، بهمن محصص، فرامرز پیلارام، نصرالله افجه‌های، محسن وزیری مقدم و سیدمحمد احسایی نیز آثار متعددی در گنجینه موزه هنر فنلاند دارند. 7 اثر از سهراب سپهری نیز در این موزه موجود است.

بیشتر بخوانید  هلال احمر: هشتمین محموله واکسن به وزارت بهداشت داده شد

در طبقه سوم موزه هنرهای زیبا نقاشی های منحصر به فردی از هنر ایران نگهداری می شود.

با ورود به این کلاس، سه اثر از دوران صفویه به نمایش گذاشته می شود که به نظر می رسد در نقاشی ها ریشه گرجی داشته باشد. اهمیت این آثار در تأیید قدمت نقاشی کلاسیک ایران است.

در انتهای راهرو تابلوی بزرگی از تاجگذاری نادرشاه افشار به محمد شاه گورکانی (از پادشاهان امپراتوری گورکانیان هند) با قدمت دو قرن و نیم وجود دارد و امضا شده است: ابوالحسن 1189. ق. به گفته برخی از کارشناسان موزه، این تابلو برای گردشگران خارجی جالب است و ذهنیت آنها را از خونریزی و سرقت نادرشاه افشار در هند اصلاح می کند.

اما اثر استثنایی موزه هنرهای زیبا بدون شک تابلویی از فتحعلی شاه کجار اثر مهرعلی اصفهانی و با امضای مهرعلی ۱۲۲۰ است. اهمیت این تابلو با قدمت بیش از ۲ قرن در آن است. تکنیک ایجاد شده با رنگ طبیعی و آب طلا.

گفته می شود این تابلو چند دهه پیش توسط دو انگلیسی برای انتقال به خارج از کشور خریداری شده است. بنابراین آن را از وسط نصف کردند تا در جعبه کشتی قرار گیرد – حالا بازسازی نقاشی را نشان می دهد – نقاشی را به حراجی در کریستی لندن گذاشتند و به دستور فرح آن را به قیمت عالی خریدند و پس دادند. به ایران

مدیر موزه هنرهای زیبا مهراعلی اصفهانی که ابعاد آن حدود یک متر در دو متر است، می گوید: ارزش مادی این اثر به حدی است که نمی توان آن را تخمین زد و به گفته کارشناسان، در بین این آثار بی نظیر است. آثار ایرانی.” وی ادامه داد: البته ما به دنبال کار فرهنگی نیستیم و به دنبال ارزش گذاری برای گنجینه موزه هنرهای زیبا نیستیم به همین دلیل تاکنون بخشی از آثار ما به موزه های دیگر از جمله موزه هنرهای معاصر امانت داده شده است. در تهران.بیمه شده.

بیشتر بخوانید  قیمت جدید بازار و کارخانه انواع کوییک اعلام شد + جدول

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *