گرانی قیمت خوراک پاشنه آشیل در حال افزایش قیمت پروتئین / گوشت و مرغ در بازار چیست؟


گزارش خبرنگار فارس از بازار پروتئین نشان می دهد که قیمت ها هنوز بالا هستند و قصد کاهش ندارند. در یکی دو هفته گذشته قیمت مرغ این مقدار به 40000 تن در هر کیلوگرم رسیده است ، در حالی که میزان مصوب دولت 24900 تن است. قیمت گوشت قرمز حدود 150 هزار تن است و قیمت ماهی در چند هفته گذشته در سایه مسیر صعودی ادامه دارد و هر کیلوگرم ماهی تیلاپیا به نزدیک صد هزار تن رسیده است.

به گزارش خبرنگار فارس از منطقه 19 تهران ، قیمت محصولات پروتئینی به شرح زیر است:

کالاها (کیلوگرم) قیمت (دلار آمریکا)
مرغ تازه 36/000
طبل 31/000
سینه مرغ با استخوان 37/000
ران مرغ بدون کمر 35/800
استخوان افرادی که استخوان ندارند 62/800
فیله مرغ 000/65
بال جوجه 39/500
شانه مرغ 39/500
کمر مرغ 000/45
گردن مرغ 10/000
بوقلمون 48/000
ران گوساله 149/000
گوشت ران و سر 149/000
خرد کردن 129/000
گوشت منجمد 110/000
گوسفند گوسفند 135/000
ماهی سالمون 56/000
ماهی تیلاپیا 95/000
قارچ 41/500
جگر گوساله 115/000
پنجه گوساله 24/000
قلم گوشت گوساله 8/000
سینه گوساله 30/000
پوست گوسفند 40/000
دم 70/000

مطالعه خبرنگار فارس نشان می دهد بازار قطعات مرغ هنوز داغ است و فروشندگان برای دور زدن چک های احتمالی و توجیه آنها به فروشگاه قطعه فروشی روی آورده اند. یعنی مرغ به جای نرخ مصوب 24900 تن قطعه قطعه شده و با دو تا سه برابر قیمت فروخته می شود. هیچ گونه بازرسی و تحریمی برای قطعات مرغ وجود ندارد و آنها به هر قیمتی که دوست دارند به فروش می رسند.

نکته دوم این است که مراکز توزیع دولتی معمولاً مرغ دولتی ندارند و یا آنها را به افرادی می فروشند که آزادانه آنها را با قیمت بالاتر می فروشند یا قطعات آنها را با قیمت های بالاتر عرضه می کنند.

نکته سوم این است که سهمیه توزیع گوشت مرغ در مراکز ایالتی تقریباً نصف است و 90 درصد مردم مرغ را از بازار آزاد با قیمت 36 تا 40 هزار تن خریداری می کنند.

بیشتر بخوانید  ۲۴ مدل رنگ موی مسی جدید زنانه پرطرفدار | رنگ موی ترند ۲۰۲۴

در بخش فروش گوشت ، قیمت لوازم جانبی گوشت مانند قلم ، پنکیک ، دم و … آنها بیش از هفته های گذشته افزایش یافته اند و به نظر می رسد که فروشندگان بخش عمده ای از سود خود را از این طریق تأمین می كنند ، به عنوان مثال قیمت صف و پنكیك و قلم در یكی بیش از 20٪ در دو هفته گذشته افزایش یافته است .

* مردم چه می گویند؟

یک زن میانسال که از فروشگاه پروتئین خرید می کند به خبرنگار فارس گفت: قیمت ها بسیار بالا است اما نوسان قیمت حتی بیشتر آزار دهنده است.

وی گفت: “توزیع دولتی وجود دارد ، اما وقتی می رویم پنجره خالی است.” او هر دو یا سه روز یک بار به مرغداری دولتی می آید ، اما نیم ساعت طول می کشد. اگر مهمانی سرزده بیاید ، مجبورم آن را از فروشگاه های دیگر با دو برابر قیمت بخرم. به طور کلی ، هیچ امیدی به مراکز دولتی نیست و مردم از فروشگاه هایی هستند فروشنده رایگان آیا آنها خرید می کنند.

وی افزود: بیشتر اوقات که برای خرید مرغ می رویم ، مغازه دار می گوید فقط قطعات مرغ وجود دارد و آنها بسیار گران هستند. به عنوان مثال سینه مرغ کیلویی 63000 تومان یا فیله مرغ 65000 تومان فروخته می شود که واقعاً ناعادلانه است.

وی افزود که دولت باید به این موارد رسیدگی کند. مرغ و تخم مرغ غذای افراد فقیر است و نباید خیلی گران باشد.

علی امامی که در مغازه قصابی خرید می کند به خبرنگار فارس گفت: قیمت گوشت آنقدر گران شده است که افراد با درآمد متوسط ​​واقعاً توانایی خرید آن را ندارند. قیمت کالاهای دیگر نیز افزایش یافته است مانند ماهی قزل آلا که گفته می شود تولید کننده شماره یک جهان است و بسیار گران است. حتی رئیس جمهور قبلاً گفته است که مردم باید ماهی بخورند ، اما او واقعاً باید بگوید که چگونه می توان با این درآمد و قیمت های بازار این کار را انجام داد؟

بیشتر بخوانید  پیش‌بینی مهم قیمت‌ طلا و سکه در روزهای آینده

*ناظران توزیع کننده مرغ دولتی نیستند / بازرسان به جای کنترل با یکدیگر تعامل دارند

یک خبرنگار فارس برای بررسی بیشتر مشکل و دلیل کمبود گوشت مرغ در مراکز توزیع دولت با مدیر یکی از این توزیع کنندگان در منطقه 19 گفتو حیاط

جواد عظیمی به خبرنگار فارس گفت: سهمیه ما به یک سوم کاهش یافته است. بعلاوه هزینه حمل و نقل خودرو بسیار زیاد شده است. یک کامیون 500000 تن مرغ حمل را دریافت می کند. علاوه بر این ، حمل و نقل و بارگیری مرغ در میدان باخمان هزینه ای دارد که در مجموع ، فروش با قیمت 24 900 تن برای توزیع کننده دولتی مزیت ندارد و بنابراین برخی از توزیع کنندگان دولتی در قالب آنها آن را قطعه قطعه می فروشند و یا با قیمت بالا به کارگزاران دیگر می فروشند.

عظیمی گفت: حتی توزیع کنندگان به مشتریان خود مرغ دولتی می دهند و می خواهند مشتریان خود را به همین روش حفظ کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نظارتی بر کار توزیع کنندگان ایالتی وجود ندارد؟ وی گفت: بازرسان مراجعه كننده معمولاً به جای جریمه شدن با متخلفان ارتباط برقرار می كنند و بنابراین هیچ كسی جریمه نمی شود.

*عسل پاشنه آشیل قیمت بالای محصولات پروتئینی

خبرنگار فارس همچنین برای یافتن دلایل گرانی مرغ در بازار با تولیدکنندگان پروتئین صحبت کرد. سعید مشایی مرغدار به خبرنگار فارس گفت: هزینه تولید مرغ طی چند ماه گذشته به شدت افزایش یافته است.

جوجه های یک روزه که باید با نرخ دولتی 4200 تن در اختیار مرغداران قرار می گرفتند ، از بازار آزاد 7000 تا 9000 تن تهیه می شوند و در همان ابتدای تولید هزینه ها به طرز چشمگیری افزایش می یابد. فرض کنید ما 80 میلیون تن بیشتر برای مرغ در مرغداری 20 هزار قطعه ای پرداخت می کنیم.

بیشتر بخوانید  انتخاب حد محاربه به اختیار قاضی است

وی افزود: گرانی مواد ورودی نیز منجر به افزایش بیشتر شده است. آنچه مقامات دولتی درباره این سیستم می گویند بازار ، ورودی با قیمت دولتی در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد که درست نیست و ما بیشتر تقاضا را از بازار آزاد با دو یا سه برابر قیمت تأمین می کنیم.

مشایخی گفت: در ماه اول تولید هیچ مشارکت دولت از سیستم وجود ندارد بازار ما دریافت نمی کنیم و همه اینها هزینه ها را افزایش می دهد ، زیرا 70٪ از هزینه های تولید مربوط به قیمت ورودی است.

به گفته مشایخی ، تولید یک کیلوگرم مرغ زنده بیش از 20 هزار تن هزینه دارد ، اما وزارت کشاورزی او به آنها دستور داد تا با قیمت 17100 تن بفروشند.

* نگرانی در مورد آینده تولید با ارسال حیوانات مثمر و باردار شدن در کشتارگاه

ما همچنین با یکی دیگر از تولیدکنندگان گوشت قرمز صحبت کردیم. مویتبا عالی ، صاحب یک گاوداری 400 راس گاو ، به فارس گفت: فشار بر تولیدکنندگان آنقدر زیاد شده است که آنها مجبور هستند گاوهای باردار و مولد خود را به کشتارگاهها بفرستند. در واقع ، امروز تولیدکنندگان توانایی پرداخت هزینه را ندارند برمه ایتعداد گاوهای آنها روز به روز کاهش می یابد. زیرا آنها برای تهیه مواد اولیه گران قیمت مجبورند دام های خود را بفروشند.

بنابراین ، پایان کار باید به عنوان زنگ خطری برای تولید آینده گوشت و مرغ در کشور تفسیر شود و اگر امروز به این تولیدکنندگان توجه نشود ، آینده نامشخصی از نظر تأمین نیازهای انسان و تولید چنین کالاهایی وجود دارد. مشکل حاکمیت ضعیف است که علی رغم قیمت های بالای بازار ، غیرقابل کنترل می شود.

آخر پیام /


دیدگاهتان را بنویسید