کک و مک چیست؟ | چگونه کک و مک درمان می شود؟



آنچه دیگران می خوانند:

گزارش کردن تو خبر: کک و مک یکی از مشکلات پوستی است که برای بدن خطرناک نیست و در بسیاری از افراد دیده می شود. علت اصلی ایجاد کک و مک نور خورشید است. راه های زیادی برای از بین بردن کک و مک وجود دارد، مانند کرم های پوست، لیزر، مزوتراپی و ماسک های خانگی.

کک و مک چیست؟

کک و مک لکه های قهوه ای تیره یا روشن روی پوست هستند. این شامل گروهی از سلول های پوستی است که حاوی رنگدانه ملانین هستند. کک و مک معمولا صاف و بدون درد هستند. اگرچه کک و مک می تواند ژنتیکی باشد، اما هیچ کس با کک و مک متولد نمی شود. این نوع مشکل پوستی اغلب به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می شود.

کک و مک در انگلیسی چیست؟

در زبان انگلیسی کک و مک به نام کک و مک (Ephelides و Solar Lentigines) است.

علائم مرتبط با کک و مک چیست؟

مشخصه اصلی کک و مک این است که وقتی در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار می گیرند تیره می شوند. به همین دلیل در تابستان بیشتر دیده می شوند و در زمستان کمی محو می شوند.

گاهی اوقات ممکن است کک و مک با سایر نقاط روی پوست به نام لکه های خورشیدی (لنتیگوس) یا لکه های پیری اشتباه گرفته شود.

لنتیگوس در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید ایجاد می شود. اما کک و مک به دلیل استعداد ژنتیکی در مدت کوتاهی ظاهر می شود.

همچنین، کک و مک ها اغلب با افزایش سن محو یا ناپدید می شوند. در حالی که لنتیگو با افزایش سن بروز می کند.

با دیدن کک و مک به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

اگر با کک و مک یا هر علامت پوستی دیگری روی پوست خود مواجه شدید، می توانید برای تشخیص علت، پیشگیری از بدتر شدن آن و درمان این علائم پوستی به متخصص پوست مراجعه کنید. یک متخصص زیبایی پوست با روش های درمانی تجویز شده یا توصیه های درمانی به شما کمک می کند تا این علامت را بهبود بخشید. برای گرفتن نوبت حضوری با متخصص پوست، می توانید از وب سایت نوبت دهی آنلاین پزشک خود کمک بگیرید. همچنین می توانید سوالات خود را با مشاوره تلفنی پوست بپرسید.

بیشتر بخوانید  احتمال سفر به مالزی برای جلوگیری از حذف استقلال و پرسپولیس

علت کک و مک صورت و علت ایجاد کک و مک در دست چیست؟

پوست از سلول هایی به نام ملانوسیت تشکیل شده است که رنگدانه ملانین را می سازند. ملانین به محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید کمک می کند. دلیل ایجاد کک و مک در صورت و دست ها قرار گرفتن در معرض نور خورشید است که باعث تقویت ملانوسیت ها برای تولید ملانین بیشتر می شود. کک و مک تجمع ملانین در لایه بیرونی پوست است. اکثر افرادی که دارای کک و مک زیاد هستند پوست روشنی دارند. البته هر کسی ممکن است دچار کک و مک شود. اما ملانوسیت‌های پوست افرادی که بلوند هستند، هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید ملانین بیشتری تولید می‌کنند.

چه چیزی باعث ایجاد کک و مک در دست و کک و مک صورت می شود؟

همانطور که گفته شد پوست دست و صورت بیشتر در معرض نور خورشید قرار می گیرد. بنابراین اگر در این نواحی کک و مک دارید، این احتمال وجود دارد که این سلول های رنگی پوست در اثر نور خورشید روی بدن شما ایجاد شده باشد.

چه غذاهایی باعث ایجاد کک و مک می شوند؟

نمی توان گفت کدام ماده غذایی باعث ایجاد کک و مک و لک روی پوست می شود. اما می توان گفت به دلیل عدم مصرف برخی مواد غذایی و عدم رعایت رژیم غذایی سالم ممکن است دچار این مشکل شوید. به عنوان مثال، ممکن است خوردن غذاهای ناسالم به جای خوردن غذاهای سالم، بدن شما را از ویتامین ها و مواد معدنی خالی کند. این می تواند به ایجاد کک و مک کمک کند. با این حال، مطالعات ارتباط مستقیمی بین کک و مک و رژیم غذایی نشان نمی دهد.

چگونه کک و مک را تشخیص و تشخیص دهیم؟

شاید این سوال شما را گیج کند، کک و مک هایی که دیگر قابل تشخیص نیستند! اما در واقع تشخیص کک و مک از لکه های پوستی به چندین نکته نیاز دارد. کک و مک را می توان با برخی نقاط دیگر روی پوست اشتباه گرفت. برای تشخیص کک و مک بهتر است این نکات را در نظر داشته باشید.

بیشتر بخوانید  ترفند درست کردن بستنی خانگی با ویفر | با دو تا دونه ویفر یک بستنی خوشمزه و شیک درست کن+ویدئو

کک و مک ها تیره اما کاملا صاف هستند و معمولا در کنار یکدیگر قرار دارند. لکه ها به صورت گروهی دیده می شوند. کک و مک در سنین پایین قابل مشاهده است. لکه های ناشی از آفتاب از دیگر نقاطی هستند که ممکن است با کک و مک اشتباه گرفته شوند. این لکه ها زمانی ایجاد می شوند که پوست شما ملانین بیش از حد تولید می کند. این دانه ها یا خال های روی پوست معمولا به تنهایی دیده می شوند و کمی تیره تر هستند.

درمان کک و مک چیست؟

حتما تعجب می کنید که کک و مک چگونه درمان می شود! راه های مختلفی برای درمان کک و مک و یا کم رنگ کردن آن وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

1. استفاده از کرم ها و محصولات پوستی

برای رفع کک و مک می توانید از محلول ها، سرم ها و کرم های مختلف استفاده کنید. این محصولات عبارتند از:

ضد آفتاب: کک و مک های موجود را از بین نمی برد. اما برای جلوگیری از ایجاد کک و مک جدید مفید هستند. کرم ضد آفتاب باید SPF 30 یا بالاتر داشته باشد. کرم ضد آفتاب را حداقل 15 دقیقه قبل از خروج از خانه روی پوست تمیز بمالید. هر دو ساعت یکبار آن را تمدید کنید و بلافاصله پس از شنا یا تعریق زیاد استفاده کنید.

کرم های روشن کننده موضعی: این کرم ها حاوی هیدروکینون هستند که به نظر می رسد تولید ملانین توسط سلول های تولید کننده ملانین را مسدود می کند. این نوع کرم می تواند باعث التهاب، خشکی، سوزش، تاول زدن یا تغییر رنگ پوست شود. اثرات مفید هیدروکینون در کاهش لک های پوستی و ایمنی آن برای پوست هنوز به طور قطعی تایید نشده است.

کرم رتینوئید موضعی: این کرم یکی از محصولات ویتامین A است و برای بهبود پوست آسیب دیده از نور خورشید و محو کردن کک و مک استفاده می شود. قرمزی، خشکی، لایه برداری، حساسیت و تحریک پذیری پوست می تواند از اثرات منفی آن باشد.

بیشتر بخوانید  پیشنهاد ازدواج به بدمینتون‌باز چینی بعد از کسب طلا

کرم های ضد آفتاب، هیدروکینون و کرم های رتینوئید می توانند به کاهش کک و مک کمک کنند.

2. صابون کک و مک و بهترین کرم رفع کک و مک

انواع کرم ها و صابون های رفع کک و مک در بازار موجود است. شما باید با توجه به نوع پوست خود از این محصولات استفاده کنید. این کرم می تواند برای پوست شما مناسب باشد و روی پوست دیگران تاثیری نداشته باشد. برخی از کرم هایی که می توانند به خلاص شدن از شر کک و مک کمک کنند عبارتند از:

کرم پائولا انتخاب

کرم مراد

محصول سرم سفید کننده پوست چینی.

کرم های حاوی هیدروکینون و کوجیک اسید می توانند به رفع این مشکل پوستی کمک کنند. می توانید کرم هایی با غلظت کم این دو ماده را بدون نسخه بخرید. اما کرم های حاوی بیش از ۲ درصد هیدروکینون نیاز به نسخه دارند.

اکسید روی یا دوزنگ اکسید برای کک و مک

پماد اکسید دوزنگ همان زینک اکساید است. این ماده از پوست شما در برابر نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. ممکن است یکی از کارهایی را که کرم ضد آفتاب انجام می دهد را تحت تأثیر قرار دهد و مانع از فشار آوردن اشعه های مضر به پوست شما شود. زمانی که نور خورشید به پوست شما آسیبی نمی رساند، احتمال ایجاد کک و مک نیز کاهش می یابد.

کرمی لوکس برای کک و مک

کرم لوکس کوئینز یکی از کرم هایی است که دارای اثر روشن کنندگی، جوانسازی و از بین بردن لک های روی پوست است. شاید استفاده از این کرم در پیشگیری از کک و مک موثر باشد.


دیدگاهتان را بنویسید