کویر دک سرخ، معدن سرب و طلا



به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، کویر دک سرخ در شهرستان اردستان در استان اصفهان قرار دارد. تپه های ماسه ای Orlovo gnezdo و Đavolje brdo نیز در این کویر قرار دارند. همچنین در این منطقه معادن نمک، طلا و سرب وجود دارد و احتمالاً نفت در آن یافت خواهد شد. لایه ای از نمک با ضخامت های مختلف سطح کویر را می پوشاند. در شب، ماه بر این دشت نمکی می تابد و بلورهای نمکی نور را منعکس می کند، این پدیده به صورت چشمانی درخشان بر سطح کویر می تابد و مانند آینه های شکسته در گوشه و کنار کویر پراکنده می شود. بنابراین صحرای رد ناک مأمنی برای زنان و علاقه مندان به کمپینگ در کویر است.

کویر دک سرخ به طول حدود پنجاه کیلومتر و عرض بیست کیلومتر در شمال شرقی شهرستان زواره در استان اصفهان و شهرستان اردستان قرار دارد. کوه های کم ارتفاع در امتداد جنگل تاغ از کویر مرکزی ایران جدا شده است. یکی از جاذبه های این کویر تپه شنی بزرگی است که تقریباً در مرکز این کویر قرار دارد که لانه عقاب های منطقه است و در بین ساکنان کویر به لانه عقاب نیز معروف است. نمکزار دک سرخ (دریاچه نمک) بعد از جنگل زالزالک منطقه قرار دارد که در فصول پرباران (البته در صورت بارندگی) به طور موقت تبدیل به دریاچه می شود و در فصول گرم سال کاملاً خشک می شود. این باغ ها مکانی عالی برای عکاسان حیات وحش هستند. شغال، روباه، پاک، کاکادو، جغد و جغد انبار هنوز در این منطقه زندگی می کنند. Crveni Knock در غرب توسط تاج گل کوه سیاه احاطه شده است.

بیشتر بخوانید  اهواز زلزله آمد! | زمین لرزه اهواز را به لرزه درآورد +جزئیات

اینجا تا چشم کار می کند کویر است و در کنار آن شوره زارها تنها چیزی که به خاطر هر بیننده ای می گذرد عظمت خداست. در سطح آن لایه ای از نمک با ضخامت متغیر وجود دارد که از آب اشباع شده و به دلیل هیدراتاسیون شکل قابل توجهی ندارد. در حالی که حاشیه این کویر کاملا تحت تاثیر میزان رطوبت و هیدراتاسیون کویر و فرسایش ناشی از وزش باد است. به طور کلی تپه‌ها و تپه‌های ماسه‌ای مهم‌ترین اشکال ماسه‌ای این منطقه هستند و جهت باد غالب را به وضوح نشان می‌دهند. در بخش‌های مرکزی کویر تپه‌های شنی شبیه جزایری وجود دارد که به تپه شیطان معروف هستند. شکل کلی تپه شیطان به شکل جان پناه است که فاصله شمال تا جنوب 1 کیلومتر و از شرق تا غرب 500 متر است. چندضلعی های نمکی در حاشیه کویر شکل دیگری است که منظره ای دیدنی دارد و ارتفاع آن گاهی به 15 سانتی متر می رسد. در قسمت میانی کویر به دلیل وجود نمک استثنایی، حتی گیاهان نمک دوست هم دیده نمی شوند. بلندترین نقطه منطقه 2085 متر (فهرست کوه) و پست ترین نقطه آن 922 متر (حاشیه کویر داغسورک) است.

پیشنهاد

  • سواری های آفرودیت در روستاها وجود دارد که می توانید از آنها بخواهید تا شما را به صحرا ببرند.
  • در روستای علی آباد اقامتگاه بوم گردی وجود دارد و اگر در کویر چادر زدن بلد نیستید می توانید در این روستا اقامت کنید.
  • بخشی از کویر وجود دارد که فرستنده های الکترونیکی و رادیویی به خوبی کار نمی کنند و آنتن موبایل نمی دهند. پس حتما قبل از سفر به عزیزانتان بگویید کجا می روید.
بیشتر بخوانید  اطلاعیه مهم بورس کالا درباره تایید حساب وکالتی مشتریان

جاذبه های نزدیک

بناهای هفت شهر لیلاج یا لیلاز که مرکز آن شهر لاوسون بود بر اثر زلزله یا هجوم شن روان یا پادشاهی به کلی ویران شد و تنها آثاری از آن باقی مانده است، مسلم است که زیارت یکی بوده است. از این هفت شهر بقیه شهر لیلاز از نزدیک بادرود تا پایان زیارت در کنار دریای ابریشم ادامه دارد و آثار زیادی از بقایای این شهر شناسایی شده است، سفال های رنگی و شیشه های کریستال کمیاب تا 40 با 20 و 20 با 20. آجر و خرابه ها و قنات ها هر کدام حکایت از وجود شهری با قدمت 3000 تا 3500 ساله دارد که روزگاری در دل این کویر وجود داشته است. در سفر به دک سرخ باید سواری های یکی از روستاهای مهاباد، موقر، حسن آباد، جعفرآباد، امیران، علی آباد و کچورستک را رها کنید و به کویر بروید. بیشتر آثار این شهر را در نزدیکی این روستاها خواهید یافت.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به کویر دک سرخ زواره کافی است از اردستان به سمت زواره و روستای کریم آباد حرکت کنید، پیاده روی در کویر از روستای کریم آباد زواره در شرق شروع می شود. مرکز کویر در حدود بیست کیلومتری روستای کریم آباد است. برای دیدن تمام طول و عرض این کویر زیبا و منحصر به فرد باید به سمت روستای جهان آباد حرکت کرد. جهان آباد روستای بسیار کوچکی است و بسیاری از اهالی آن را ترک کرده اند. از طریق روستا به سمت شمال شرقی بروید و در امتداد جاده خاکی ادامه دهید. زمانی که مسیر وسیع تری را برای رسیدن به لبه نمکزار انتخاب می کنید، گاهی مسیر به دوراهی تبدیل می شود.

بیشتر بخوانید  مسیر تحول بانک صنعت و معدن بر محور بانکداری دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید