مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

کوه عقاب یکی از شگفتی های سوارکاری است

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو، ایران عزیز ما سرزمین عجایب و شگفتی هاست و هر روز در گوشه و کنار این کشور عظیم با یکی از زیبایی ها و شگفتی های آن روبرو می شویم که شاید تا به حال نام آن را نشنیده باشیم.

روستای فراشاه به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی فراوان و گاه منحصر به فرد به عنوان ژئوپارک در استان یزد معرفی شد و عقابکوه گل در راس سبد جاذبه های طبیعی این ژئوپارک قرار دارد.

منظره طبیعی عقاب کوهستانی در روستای اسلامی شهرستان تفت در استان یزد به شماره 347 ثبت ملی شده است.

کوه عقاب یکی از شگفتی های سوارکاری است

یکی از زیباترین و دیدنی ترین کوه های یزد کوه عقابکوه است که در مسیر یزد به شیراز کوهی نسبتاً «بلند» (حدود 2000 متر از سطح دریا) است و زیبایی مانند عقاب بزرگی است که در دشتی بزرگ نشسته است.

قله زیبای کوه اورائو در ارتفاع حدود 140 متری روستای اسلامیه قرار دارد. مصالح این کوه سنگ آهک است و به همین دلیل هیچ گونه گیاهی روی آن نمی روید و فاقد چشمه و گونه های گیاهی است.

به دلیل فرسایش و آهکی بودن کوه، سوراخ های زیادی در قسمت بالای کوه وجود دارد که حیوانات از آنها به عنوان لانه استفاده می کنند.

کوه عقاب یکی از شگفتی های سوارکاری است

ساختار زمین شناسی

کوه اورائو از سنگ‌های آهکی تشکیل شده است که توده گرانیتی در غرب شیرکوه این سازند آهکی را برافراشته و گاهی حتی در قسمت‌های پایینی کوه بخشی از سنگ آهک را تغییر داده است.

در خصوص تشکیل لایه‌های آهکی به اوایل دوره دوم زمین‌شناسی و احتمالاً به تریاس علیا اشاره شده است، اگرچه در اواخر دوره دوم و همچنین سایر بخش‌های شیرکوه، تحت تأثیر کوه‌های لارامید، این لایه‌ها تغییر ساختار دادند و افزایش یافت. در ارتفاع..

بیشتر بخوانید  با همین یک نکته یبوست رو درمان کن! | معرفی یک روش ساده درمان یبوست در خانه

ویژگی سنگ آهک این کوه باعث شده است که در دوره چهارم زمین شناسی کم دما و تشکیل یخبندان های شدید و ذوب آنها، این سازند دچار فرسایش شدید شیمیایی و مکانیکی شود.

شکل ظاهری این کوه به دلیل تفاوت در نوع صخره های اطراف آن است، بنابراین قطعا این سنگ ها از بین رفته اند و این کوه به شکل عقاب دیده می شود که به دلیل شکل ظاهری یکی از معدود کوه های ایران است. عقابی مثل خودش

این بنای زیبای طبیعت به دلیل قرار گرفتن در جاده اصلی و آب و هوای مطبوع آن منطقه در استان یزد مورد بازدید گردشگران بسیاری قرار می گیرد. و مردم از اوایل بهار به آن سفر می کنند و تا اواخر تابستان ادامه می دهند.

کوه عقاب یکی از شگفتی های سوارکاری است

جاذبه های اطراف

چشمه تامهر در این منطقه مکانی است که در ایام تعطیلات بیشترین بازدید کننده را دارد. این چشمه در سیزده کیلومتری شرق کوه عقاب در امتداد محور اصلی یزد – شیراز قرار دارد.

غار اسلامی یکی دیگر از جاذبه های واقع در 30 کیلومتری شرق کوه عقاب است.

یزد در تقاطع دشت کویر و کویر لوت قرار دارد و به همین دلیل به آن عروس کویر می گویند. این منطقه دارای آب و هوای گرم و نیمه خشک در تابستان و زمستان های سرد و عمدتاً «خشک» است.

این آثار طبیعی و دیدنی این منطقه مجموعه ای را به وجود آورده است که گردشگران زیادی را به این منطقه می کشاند.

کوه عقاب یکی از شگفتی های سوارکاری است

مسیر دسترسی

این کوه در 30 کیلومتری ریدینگ تا شیراز بعد از شهر تفت و در نزدیکی روستای اسلامیه (فرشاه) قرار دارد. کوه اورائو در غرب اسلام قرار دارد. برای صعود به قله باید از سمت غرب روستا و همچنین از دامنه شمال غربی کوه که شیب کمتری دارد رفت.

بیشتر بخوانید  ساعت کاری دفاتر هرمزگان به دلیل کاهش مصرف برق تغییر کرده است

منبع: تریپ یار

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *