کومین کرمانی



تاریخچه زیره سبز
زیره ادویه ای است که توسط افراد ماقبل تاریخ استفاده می شد. دلیل این ادعا این است که زیره در خانه های دریاچه ای که افراد ماقبل تاریخ در آن زندگی می کردند پیدا شده است. یونانیان و رومیان از اموال او اطلاعی نداشتند، اما آن را مصرف کردند. ابن بیطار، پزشک عرب، از این امر آگاه بوده و استفاده از آن را برای رفع نفخ تجویز کرده است.



سنت هیلاگارد خواص و فواید زیادی را برای زیره شناخته است و معتقد است که زیره نفخ را تسکین می دهد و برون ده ادرار را افزایش می دهد. کرم روده را دفع می کند و معده را تقویت می کند و حرارت را از بدن خارج می کند. زیره در انگلستان بسیار محبوب است، زیرا شکسپیر در یکی از داستان های خود شخصیت اصلی را به خوردن یک سیب با زیره دعوت می کند تا از شر نفخ خلاص شود.




درمانی خواص درمانی زیره سبز
از قدیم الایام زیره را در چهار تخم مرغ داغ در ترکیبات دارویی برای درمان بیماری ها قرار داده اند. زیرا دانه زیره دارای خواص تقویتی، هضم کننده، کرم گشایی، ضد جاذبه، نفخ و گرفتگی در کودکان و همچنین عوارض تب و «بلع هوا» است و بهترین روش مصرف آن پختن زیره در آب جوش است. آب بپزید و بنوشید.

و مقدار مصرف آن یک قاشق چای خوری در یک فنجان آب جوش است که بعد از هر وعده غذایی یا برای گرفتن عرق و مصرف مصرف می شود، عرق زیره امروزه در هند و پاکستان بسیار مصرف می شود.

بیشتر بخوانید  قرص های رقیق کننده خون کدامند؟




خواص تغذیه ای زیره سبز

رومیان باستان زیره را به عنوان سبزی می خوردند و به خصوص ریشه آن را به شکل هویج شیرین می خوردند و دانه های زیره را که بسیار معطر بود در مارمولک معروف آپسی می خوردند.



امپراتور روم ژیل سزار معتقد بود که ریشه های زیره سربازان والرین را از گرسنگی نجات می دهد.
کشورهای شمال اروپا از دیرباز زیره را می کارند، آن را مانند سبزی می خورند، ریشه های آن را مانند هویج می خورند و برگ های تازه را در سالاد می خورند.



دانه های زیره به عنوان ادویه در کشورهای شمال اروپا و اروپای مرکزی در سوپ، راگو و کلم ترش استفاده می شود. در آلمان و هلند پنیر زیره مخصوصی تهیه می شد که شهرت قدیمی خود را تا امروز حفظ کرده است. در آلمان، مجارستان و قفقاز نان زیره تهیه می شود و در این کشورها نان های مخصوص و شیرینی های سنتی از زیره تهیه می شود.



در انگلستان، یکی از دستور العمل های معروف آکسفورد این است که چند دانه زیره را در یک درخت سیب فرو کنید و در فر بپزید و به عنوان دسر استفاده کنید.
در فرانسه یک نقل قول ویژه از زیره تهیه می شود که سالهاست بسیار محبوب بوده است.


دیدگاهتان را بنویسید