مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

کومبز را تست کنید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


کامب مستقیم و کومب غیرمستقیم (تست کومب)

از این آزمون برای شناسایی آنتی بادی های معیوب – چه کسی روی RBC می نشیند و آنها را حساس می کند. این تست به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود. این آزمایش بر اساس ایجاد شبکه ای بین آنتی بادی های معیوب روی سطح گلبول های قرمز حساس شده (با استفاده از AHG) برای ایجاد آگلوتیناسیون است. دلگرم کننده به روز باشید تست کومبز مستقیم و تست کومبز غیر مستقیم آن ها ملاقات می کنند.

کامب مستقیم و کومب غیرمستقیم (تست کومب)

این تست در دو مرحله کلی انجام می شود:

  1. مرحله حساسیت
  2. معرف Coombs را اضافه کنید
  3. شانه های غیر مستقیم
  4. کومبز مستقیم

Direct Coombs برای تشخیص آنتی بادی های معیوب متصل به گلبول های قرمز جنین استفاده می شود. تفاوت کومبز مستقیم و غیرمستقیم در این است که مرحله حساس شدن گلبول های قرمز در جنین اتفاق می افتد. علت اصلی حساسیت گلبول های قرمز (در 75 درصد موارد) ناسازگاری گروه های خونی RH است، اگرچه گروه های خونی ABO نیز در 25 درصد موارد می توانند باعث حساسیت گلبول های قرمز شوند.

ناسازگاری RH

اگر خون جنین Rh + و خون مادر Rh- باشد، آنتی بادی های تولید شده توسط کلاس Igg در بدن مادر از جفت عبور می کند و باعث حساس شدن گلبول های قرمز در جنین می شود.

ناسازگاری ABO

این ناسازگاری باعث حساس شدن گلبول های قرمز زمانی می شود که گروه خونی مادر O و گروه خونی جنین AB باشد، در این صورت آنتی بادی anti-AB Igg3 در سرم مادر به جنین منتقل شده و باعث حساسیت جنین به گلبول های قرمز می شود.

روش تست بومبس مستقیم

از بند ناف خون می گیریم و از آن سوسپانسیون 5 درصد گلبول قرمز درست می کنیم. از آنجایی که فرآیند حساس شدن گلبول های قرمز در بدن جنین انجام می شود، نیازی به جوجه کشی نیست.

0.1 میلی لیتر سوسپانسیون گلبول قرمز 5 درصد را به 0.1 میلی لیتر AHG اضافه کنید و لوله ها را به مدت 3 تا 5 دقیقه در دمای آزمایشگاه نگه دارید تا شبکه ای بین گلبول های قرمز ایجاد شود. بعد از 5 دقیقه لوله ها را با سرعت 1000 دور در دقیقه به مدت یک دقیقه سانتریفیوژ کنید. در نهایت لوله های آگلوتیناسیون را با ضربه کم روی لوله ها بررسی می کنیم.

کامب مستقیم و کومب غیرمستقیم (تست کومب)

مقدمه ای بر تست بومبس

تست کومبز

آزمایش Combs برای یافتن آنتی بادی هایی که به گلبول های قرمز خون حمله می کنند انجام می شود. تولید این آنتی بادی ها می تواند نتیجه انتقال خون، حساسیت Rh، آلفا همولیتیک خودایمنی باشد.

———————————————— ———————————-

دلیل آن بومبس

تست مستقیم کومبس برای یافتن آنتی بادی هایی که به گلبول های قرمز متصل می شوند استفاده می شود. این آزمایش بر روی نوزاد Rh منفی انجام می شود تا مشخص شود که آیا آنتی بادی های مادر از طریق جفت منتقل می شود یا خیر.

بیشتر بخوانید  انجام لیفت بازو (براکیوپلاستی) چه فوایدی دارد؟

تست غیرمستقیم کومبس برای یافتن آنتی بادی هایی استفاده می شود که می توانند به گلبول های قرمز خون حمله کنند و در سرم وجود دارند. این آزمایش معمولاً برای بررسی وجود آنتی بادی در خون اهداکننده یا گیرنده قبل از تزریق خون یا در زنان باردار برای بررسی تیتر آنتی بادی ضد Rh برای محافظت از جنین بعدی انجام می شود.

———————————————— ———————————-

روش آماده سازی تست کومبس

روش های کار

این آزمایش با خون گیری از بازو انجام می شود.Direct Coombs برای تشخیص آنتی بادی های معیوب متصل به گلبول های قرمز جنین استفاده می شود. تفاوت کومبز مستقیم و غیرمستقیم در این است که مرحله حساس شدن گلبول های قرمز در جنین اتفاق می افتد. علت اصلی حساسیت گلبول های قرمز (در 75 درصد موارد) ناسازگاری گروه های خونی RH است، اگرچه گروه های خونی ABO نیز در 25 درصد موارد می توانند باعث حساسیت گلبول های قرمز شوند.

———————————————— ———————————-

بررسی نتایج کومبز

کامب مستقیم و کومب غیرمستقیم (تست کومب)

اگر آگلوتیناسیون مشاهده شود، نشان دهنده حساس بودن گلبول های قرمز جنین است و باید تیتر شود (در جایی که تیتراسیون AHG رقیق است نه سرم) زیرا باعث ایجاد HDN در نوزادان بعد از تولد دوم می شود.

———————————————— ———————————-

شانه های غیر مستقیم

Coombs غیر مستقیم برای تشخیص گلبول های قرمز حساس در IN VITRO استفاده می شود. مرحله حساس شدن گلبول های قرمز در این روش به روش انکوباسیون انجام می شود. مراحل بعدی تقریباً شبیه کومبز مستقیم است. در این آزمایش آنتی بادی های معیوب در خون بیمار (مادر) وجود دارد. این آنتی بادی ها می توانند به دو دلیل اصلی تولید شوند:

  • انتقال خون
  • تحویل اول

برای تعیین وجود یا عدم وجود این آنتی بادی، از یک سوسپانسیون 5 درصدی گلبول های قرمز، گروه خونی O + استفاده می شود. از آنجایی که آنتی بادی های معیوب نشانگرهای آنتی ژن های R+ گروه خونی O+ را حساس می کنند، با افزودن AHG باعث آگلوتیناسیون می شوند.

دلیل استفاده از O +

برای رفع ناسازگاری گروه خونی ABO از این گروه خونی استفاده می کنیم زیرا در صورت استفاده از گروه های خونی A، B، AB، آنتی بادی ضد AB گروه خونی O می تواند باعث حساسیت سوسپانسیون شود. روی آنتی ژن های RH + نشسته و می توانیم آگلوتیناسیون را مشاهده کنیم. اگر RH روی گلبول قرمز باشد، هیچ آنتی ژنی وجود نخواهد داشت که گلبول های قرمز را نسبت به آنتی بادی حساس کند.

بیشتر بخوانید  مهرماه ماه مبارزه با سرطان است + برای اینکه بفهمیم شایع ترین سرطان ها کدامند

———————————————— ———————————-

روش تست کومبس غیر مستقیم

0.1 میلی متر از سرم بیمار را با 0.1 میلی متر سوسپانسیون 5 درصد مخلوط کرده و سپس لوله را در انکوباتور در دمای 37 درجه به مدت 30 تا 40 دقیقه قرار دهید و در این مرحله در صورت وجود آنتی بادی معیوب در سرم، گلبول های قرمز حساس می شوند. . . پس از این مدت، لوله به مدت یک دقیقه با سرعت 1000 دور در دقیقه سانتریفیوژ می شود. و سه بار با سالین بشویید تا آنتی بادی های غیر اختصاصی حذف شوند و فقط آنتی بادی های اختصاصی باقی بمانند که به نشانگر آنتی ژن گلبول قرمز می چسبند. بعد از این مراحل یک قطره AHG به لوله اضافه می کنم و بعد از 3 تا 5 دقیقه لوله را به مدت یک دقیقه با دور 1000 سانتریفیوژ می کنم و در نهایت با یک ضربه سبک آگلوتیناسیون را آزمایش می کنم.

———————————————— ———————————-

نتایج را بررسی کنید

در صورت مشاهده آگلوتیناسیون، تست کومبس غیر مستقیم مثبت برای بیمار گزارش می شود.

چند یادداشت:

قبل از انکوباسیون، آگلوتیناسیون را می توان با افزودن دو قطره آلبومین بهتر بررسی کرد.
اگر بعد از جوجه کشی متوجه آگلوتیناسیون شد نشان دهنده وجود آنتی بادی کامل در سرم ماست و در واقع نوع آخر را انجام دادیم.بهتر است آگلوتیناسیون را با میکروسکوپ بررسی کنیم.همه آزمایشگاه ها اما برای برخی از دانش آموزان مبتدی این یک نگرانی بزرگ است. !!

روش تهیه سوسپانسیون 5 درصد

2 قطره خون را در یک لوله آزمایش بریزید. 3 میلی لیتر سرم فیزیولوژیک را به لوله آزمایش اضافه کرده و با دور 3000 به مدت 5 دقیقه سانتریفیوژ کنید سپس مایع رویی را تخلیه کرده و این کار را تا 3 بار تکرار کنید.

———————————————— ———————————-

تعیین تیتراسیون آنتی سرم گروه خونی:

برای تعیین تیتراسیون آنتی سرم گروه خونی از سرم استفاده می کنیم برای این منظور خون بیمار را داخل لوله ای بدون مواد ضد انعقاد می ریزند و در دمای آزمایشگاه یا در سطل مار قرار می دهند تا خون مورد نظر منعقد شود سپس سانتریفیوژ و از سرم حاصل استفاده می شود. .

برای انجام این آزمایش ابتدا گروه خونی فرد را بر اساس گروه سلولی مشخص می کنیم، با تعیین گروه خونی علاوه بر شناسایی آنتی بادی های سرم، آنتی ژن مورد نیاز برای تعیین تیتر آنتی سرم گروه خونی را نیز تعیین می کنیم.

———————————————— ———————————-

مراحل اجرا

تیتراسیون ضد A:

ابتدا 11 لوله را در نگهدارنده لوله قرار می دهیم و به ترتیب از 1 تا 11 شماره گذاری می کنیم.
در تمام لوله ها به جز لوله 1، حجم نرمال سالین معادل 100 میکرولیتر اضافه کنید.
حجمی از آنتی سرم A (سرم بیمار) معادل 100 میکرولیتر را به لوله های 1 و 2 اضافه کنید.
لوله 2 را به آرامی هم بزنید و حجم محتویات آن را به لوله شماره 3 منتقل کنید.
پس از مخلوط کردن لوله شماره 3 به آرامی ولوم را از لوله شماره 3 خارج کرده و به لوله شماره 4 منتقل کنید و این کار را تا لوله شماره 11 ادامه دهید و لوله شماره 11 را هم بزنید و ولوم را از آن خارج کرده و خارج کنید.
پس از انجام مراحل فوق رقت های 1:1 تا 1:1024 از آنتی سرم مربوطه بدست می آید.
سپس حجم سوسپانسیون سلول A را به همه لوله ها اضافه کنید.
لوله ها را به مدت 30-30 دقیقه در دمای اتاق قرار دهید.
لوله ها را به مدت 15-30 ثانیه سرو کنید.
ما نتایج لوله های آزمایش را با توجه به نحوه خواندن و ارزیابی واکنش ها می خوانیم.
آخرین لوله ای که واکنش 1+ دارد را انتخاب کنید.
لوله انتخاب شده به عنوان تیتر آنتی سرم مناسب در قالب تیتراسیون آنتی سرم گروه خونی ثبت می شود.

بیشتر بخوانید  ارزان ترین بیسکویت های کوپا با طعمی دلپذیر

آنتی سرم B:

ما از روش آنتی سرم A پیروی می کنیم، فقط آنتی سرم B را به لوله های بند 3 اضافه می کنیم.
در بند 7، ما یک سوسپانسیون از سلول های B را اضافه می کنیم.
سایر مراحل مشابه Anti-A هستند.

آنتی سرم D:

روش بالا را دنبال کنید، فقط در بند 3 آنتی سرم D را به همه لوله ها اضافه می کنیم.
در بند 7، ما یک سوسپانسیون از سلول های O (مثبت) را اضافه می کنیم.
در قسمت 8 لوله ها را به مدت 60 دقیقه در دمای 37 درجه سانتیگراد قرار دهید.
مراحل دیگر نیز به همین صورت است.

———————————————— ———————————-

تفسیر آزمایش ها

آنتی سرم های تایید شده باید قدرت قابل قبولی داشته باشند.

گزارش و محدوده نرمال نتایج آزمایش:

  1. برای آنتی سرم A: عنوان 1: 128 تا 1: 256
  2. برای آنتی سرم B: عنوان 1: 128 تا 1: 256
  3. برای آنتی سرم D: عنوان 1:32 تا 1:64

توجه: اگر سازنده آنتی سرم تیتر قابل قبولی روی آن قید کرده باشد، آن تیتر برای آنتی سرم به عنوان یک محدوده طبیعی قابل قبول در نظر گرفته می شود، من این آزمایش را پس از تعیین گروه خونی خود انجام دادم و از آن 1:256 بود که طبیعی است. با توجه به رنج

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید کامب مستقیم و کومب غیرمستقیم (تست کومب)

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

———————————————— ———————————-

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *