کودتای نافرجام ترکیه راز موفقیت اردوغان در برابر ارتش


از سعدآباد تا توپکاپی

MeetNews رضا گنبری *: هانده فیرات ، میزبان CNN Turk پس از کودتا از طریق فیس بوک با رجب طیب اردو جندان تماس گرفت. تلویزیون دولتی توسط ارتش اشغال شده و خطوط تلفن قطع شده است.

نیروهای گارد ویژه رئیس جمهور را با سه هواپیما از کاخ تابستانی خود در مرمره به مکانی نامعلوم منتقل کردند. اردوغان در یک اتاق کوچک و کم نور ، پیام خود را به مردم خلاصه کرد: “در خانه نمانید ، به خیابان ها بروید و از دموکراسی دفاع کنید.”

به فایل صوتی این یادداشت گوش دهید

این پیام ، پنج سال بعد ، به عنوان هشدار دهنده دوازده ساعت پس از شکست کودتا تعبیر می شود. سربازان در ساعات اولیه شب 15 ژوئیه (ژوئیه) چندین ساعت ساختمانهای بزرگ دولتی را در آنکارا ، فرودگاه آتاتورک و پله های استانبول کنترل کردند. هزاران نفر در مقابل تانک ها صف کشیده و راه ها را مسدود کرده و پلیس را خلع سلاح کردند. کودتایی که اکنون در پنجمین سالگرد آن در نظر داریم.

پنجمین سالگرد کودتای نافرجام در ترکیه

چرا کودتایی در ترکیه رخ داد: عقب نشینی نیروها از مرکز تصمیم گیری

در یک جمله ، نقش ارتش در سیاست کاهش یافته بود. اردوغان که خاطرات کودتای خونین دهه 1980 را در دوران دانشجویی و کودتای پست مدرن دهه 1990 را به عنوان شهردار به یادگار داشت ، نسبت به ارتش بدبین بود. بنابراین ، در اصلاحات گسترده ، با برکناری ریاست شورای امنیت ملی ترکیه از غیرنظامیان و محدود کردن مسئولیت ارتش در دفاع از اصول جمهوری ترکیه ، ارتش را به مدت یک دهه به حاشیه سیاست سوق داد. اقدامات دیگر شامل مخالفت با گروههای راست افراطی مرتبط با ارتش مانند پرونده ارگنکن و تشکیل دادگاه علیه عاملان کودتاهای قبلی است.

بیشتر بخوانید  ثبت نام سنجش کلاس اول : بهمن 1401

اصلاحاتی برای نزدیک کردن آن به استانداردهای اتحادیه اروپا ، که البته دیدگاه آنها به ارتش بود. اما این تنها بخشی از دلیل کودتا بود. جنبش اسلامی گولن به عنوان یکی از متحدان دیرینه اردوغان در سالهای منتهی به کودتا تحت فشار بی سابقه ای از طرف دولت قرار گرفته است.

پنجمین سالگرد کودتای نافرجام در ترکیه

جنبش مدنی اسلامی که با راه اندازی جنبش خدمات و شرکت در بخشهای خدمات و آموزش و پس از اتحاد اردوغان با احزاب ملی گرا در پارلمان ، نقش مهمی در ظهور حزب عدالت و توسعه در سیاست ایفا کرد و از هم جدا شد. بعداً ، تعداد زیادی از طرفداران ارتش ، قوه قضاییه ، دانشگاه و رسانه ها که به طور اتفاقی از طریق دولت وارد بوروکراسی کشور شدند ، به طرفداران نرم کودتا تبدیل شدند. همانطور که مشخص شد ، کمیته مخفی “صلح جهانی” به عنوان یکی از محافل ایدئولوژیک کودتا در سال 2016 ، یکی از طرفداران گولن در ارتش بود.

چرا کودتا در ترکیه ناکام ماند: اردوغان از ژنرال ها م effectiveثرتر است

در همه کودتاهای قبلی در ترکیه ، ما با چندین کلمه کلیدی متداول روبرو خواهیم شد: تورم ، ناامنی ، خشونت و بی قانونی.

عواملی که با آلودگی جامعه در ماههای قبل از کودتا ، زمینه را برای مداخله ارتش فراهم کردند.

در واقع ، افرادی که از تورم سه رقمی و درگیری های خیابانی خسته شده اند ، قدرت نظامی را به وعده های سیاستمداران ترجیح می دهند.

پنجمین سالگرد کودتای نافرجام در ترکیه

اما در کودتای عصر ، دیگر خبری از این عوامل نبود. ثبات سیاسی ، رشد اقتصادی و ظهور قدرت منطقه ای در ترکیه اردوغان غیرقابل انکار است. شرایطی که احزاب مخالف مانند حزب جمهوری خلق (CHP) و حزب دموکراتیک خلق (HDP) را بر آن داشت تا در ساعات اولیه شب با نادیده گرفتن اختلافات عمیق آنها با عدالت و توسعه ، با کودتا مخالفت کنند.

بیشتر بخوانید  ماجرای مهسا امینی از لحظه بازداشت تا خاکسپاری | دلنوشته مارد مهسا امینی برای دخترش

در حالی که پلیس و ژاندارمری در قلعه اردوغان می جنگیدند. کودتا نیز شور و شوق مردم را برانگیخت. طبقه متوسط ​​شهری ، دانشجویان و مقدسین ، به عنوان گروه های اجتماعی مخالف اردوغان ، از وضعیت کشور ناراضی هستند و در خیابان ها علیه او شعار می دهند و برای سرنگونی دولت او هر در را می کوبند ، اما تمایلی به بازگشت به دوره ای از نظامی بی اثر. تجربه کشورهای خاورمیانه و تاریخ مدرن ترکیه به آنها ثابت کرده است که می توان به سرنیزه اعتماد کرد ، اما نمی توان روی آن نشست.

* روزنامه نگار و کارشناس مسائل ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید