کوبا از دستگیری فعالان تا سرزنش واشنگتن در این آشوب ها



کوبا که اعتراضات اخیر و تاریخی در این کشور را مسئول تحریم های اقتصادی آمریکا می داند ، برخی از فعالان برجسته را دستگیر کرده است.

این دستگیری ها و ایالات متحده ، که عامل اصلی اعتراضات کوبا بودند ، زمانی اتفاق افتاد که دولت جو بایدن ، رئیس جمهور ایالات متحده گفت این حمایت از حق اعتراض مردم کوبا است.

خیابان های هاوانا روز دوشنبه با حضور گسترده پلیس آرام بود. همین دو روز پیش ، هزاران کوبایی برای اعتراض به وضعیت کشور به خیابان ها آمدند. این اعتراضات تاریخی در کوبا همچنین منجر به قطع مکرر اینترنت شده است که تنها راه دستیابی بسیاری از کوبایی ها به دنیای خارج است.

هزاران کوبایی روز یکشنبه در هاوانا به سانتیاگو کوبا در بزرگترین اعتراضات ضد دولتی چند دهه گذشته راهپیمایی کردند. آنها مخالف بحران اقتصادی و نحوه مقابله با بیماری همه گیر خیابان بودند ، اما بسیاری از معترضین تا آنجا پیش رفتند که خواستار پایان کمونیسم شدند و شعار “آزادی” را سر دادند.

طبق گزارش گروه حقوق بشر Cubalex ، حداقل 100 معترض ، فعال و روزنامه نگار مستقل از روز یکشنبه در سراسر کوبا دستگیر شده اند. برخی از آنها در اعتراضات روزهای گذشته دستگیر شده اند ، و برخی دیگر از خانه های خود رانده شده اند.

خوزه دانیل ، رهبر بزرگترین گروه مخالف کوبا ، اتحادیه میهنی کوبا ، روز یکشنبه هنگام ترک خانه برای پیوستن به اعتراضات در سانتیاگو ، شرق کوبا دستگیر شد. یک فعال در این گروه گفت که محل نگهداری رهبر گروه مشخص نیست.

بیشتر بخوانید  مدیرعامل پرسپولیس: بر طوفان و آتش غلبه کردیم و به قهرمانی رسیدیم - آژانس مهر | اخبار ایران و جهان

لوئیز مانوئل اوترو آلکانتارا و آموری پاچکو ، دو عضو گروهی از هنرمندان مخالف کوبا که در سالهای اخیر در تیتر اخبار اعتراضات رسانه ای در سرخط خبرها بودند نیز در راه پیوستن به اعتراضات در هاوانا دستگیر شدند. اولی در زندان است ، اما دومی مشخص نیست که کجاست.

دولت کوبا بلافاصله در مورد این دستگیری ها توضیحی نداد. کوبا مخالفت را مزدوری می داند که توسط واشنگتن و متحدانش برای تبعید ضد کاسترو کوبا کشانده شده است.

در همین حال ، جولی چونگ ، معاون دستیار وزیر خارجه ایالات متحده در امور نیمکره غربی ، خواستار آزادی فوری این بازداشت شدگان و سایر افراد شد.

یکی از ساکنان هاوانا گفت: “زندگی در اینجا غیرممکن شد.” نمی دانم این روند تکرار می شود ، هاوانا بسیار نظامی شده است.

اعتراضات در کوبا در بحبوحه عمیق ترین بحران اقتصادی کوبا از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی و ظهور ویروس Covid-19 ، برخی از بیمارستانهای این کشور در کشوری با سیستم بهداشتی درمانی در آستانه فروپاشی و سقوط قرار دارند.

تشدید تحریم های ایالات متحده به دنبال دونالد ترامپ ، رئیس جمهور سابق و بیماری همه گیر منجر به کمبود غذا و دارو و همچنین قطع برق شده است.

رئیس جمهور کوبا در یک سخنرانی تلویزیونی چهار ساعته در برابر کابینه ، میگل دیاز-کونل رئیس جمهور کوبا گفت که اقلیت ضدانقلاب در حال سازماندهی شورش ها بوده و تخریب املاکی را که در جریان اعتراضات صورت گرفته محکوم کرد. آنها به سمت صرافی ها سنگ پرتاب می کنند و اموال آنها را از بین می برند. آنها همچنین به سمت پلیس سنگ پرتاب کردند و خودروهای پلیس را واژگون کردند. این رفتار کاملا مبتذل ، نامناسب و مجرمانه است.

بیشتر بخوانید  ۱۰ شغل عجیب و خنده دار قدیمی که به تاریخ پیوستند +تصاویر

وزیر امور خارجه کوبا ، برونو رودریگز نیز “مزدوران حریص آمریکایی” را مقصر دانست.

از طرف دیگر ، بایدن گفت که “با مردهای کوبا” شجاع بوده است ، و به دنبال حق آنها برای اعتراض مسالمت آمیز بوده است ، و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که مقامات دولت کوبا نباید تحریم های آمریکا را مقصر این اعتراضات بدانند.

وی در یک کنفرانس خبری گفت: “این یک اشتباه بزرگ است زیرا نشان می دهد که مقامات کوبا به صدای و خواست مردم کوبا گوش نمی دهند.”

در میامی ، ایالات متحده آمریکا ، محل زندگی تعداد زیادی کوبا ، صدها نفر روز یکشنبه در همبستگی با معترضان کوبایی در هاوانا کوچک جمع شدند و شهردار میامی واشنگتن را به اقدام فراخواند.

عفو بین الملل همچنین گفت که پیام های هشدار دهنده ای در مورد قطع اینترنت ، دستگیری های خودسرانه و استفاده از زور توسط پلیس ، از جمله تیراندازی به معترضان دریافت کرده است.

سازمان ملل متحد اعلام کرد که در حال تظاهرات در کوبا است و مقامات کوبا را به احترام اجتماعات مسالمت آمیز و آزادی بیان فراخواند.

در همین حال ، را کال کاسترو ، دبیر سابق کمیته مرکزی حزب کمونیست کوبا ، در جلسه دفتر سیاسی حزب برای پاسخگویی به اعتراضات اخیر در کشور شرکت می کند.

کمیته مرکزی حزب حاکم کمونیست کوبا جلسه ای به ریاست میگوئل دیاز-کونول ، دبیر اول کمیته مرکزی و رئیس جمهور کوبا برگزار کرد که را رو کال نیز در آن شرکت داشت.

در این جلسه تحریکات سازمان یافته توسط عناصر ضدانقلاب با احتمال رشوه از سوی ایالات متحده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

بیشتر بخوانید  اشعار با موضوع خیانت + شعر با موضوع شکست و خیانت عشقی غمگین

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید