که سرنوشت کابینه عمومی را تعیین می کند. لابی یا سیستم معرفی وزرا؟


آش چنان شور شده است که حتی صدای اصولگرایان را نیز بلند کرده است. دولت روحانی هشت سال طول کشید تا دولت کناره گیری کند و مناصب عمومی و منافع خود را به دست گیرد ، اما آنچه این بار موضوع حزب گرایی را در مقایسه با دولت احمدی نژاد برجسته کرد این است که رئیس جمهور هیچ قدرتی ندارد زیرا هیچ تجربه اجرایی ندارد.

وی تمام گذشته خود را ، به جز مدت کوتاهی در آستان قدس ، در دادگستری با قضات و دادستان ها سپری کرده و هیچ اطلاعی از قوه مجریه ندارد. جای تعجب نیست که او اکنون با فشار و موج سنگینی از رانت خواری ، لابی گری و حزب گرایی از سوی چهره ها و جریان های اصولگرا مواجه است که می خواهند از این فرصت برای ناآگاهی عمدتا از قوه مجریه استفاده کنند. یکی از جریان ها اصرار دارد که تازه واردان انقلابی را در کابینه اصلی ببیند و دیگری از نیروهای قدیمی و اصولگرایان مشهورتر استفاده می کند. همان جریان از وزرای احمدی نژاد گرفته تا جریان سنتی اصولگرا یکسان نیست. روز گذشته نائب رئیس فراکسیون نیروهای مردمی انقلابی در مجلس بیانیه هایی را در مورد موضوع تمایل برخی افراد برای سهیم شدن در دولت آینده صادر کرد.

سید محمدرضا میرتاجا الدینی ، نماینده تبریز و رئیس کمیته راهبردی مجلس ، در توئیتر خود نوشت: دولت سیزدهم باید یک دولت انقلابی ، منسجم ، مکتبی ، استانی و جوان مدار باشد ، نه یک شرکت تعاونی ، که در آن افراد از هر گروه درگیر شوند. بر اساس سهم آنها! موضوع حزب گرایی در دولت آینده به شدت محکوم شده است. روزنامه جوان با تفاوت با “من یا هم تیمی هایم باید در دفتر باشیم” نوشت: “چه کسی بهتر است که در دفتر باشد”. “پیشنهاد” با “فشار” متفاوت است و این همان چیزی است که بین مواضع و رفتار افراد مختلف در مورد کابینه جدید در هفته های اخیر تفاوت ایجاد کرده است. عده ای در حال لابی گری هستند ، عده ای دیگر حرکات نمایشی ارائه می دهند ، برخی دیگر از ابزارهای رسانه ای استفاده می کنند و برخی دیگر از حق قانونی خود برای رای اعتماد به وزرا سو to استفاده می کنند تا ابراهیم رئیسی را برای استخدام شخص برگزیده خود تحت فشار قرار دهند. در همین حال ، ابراهیم رئیسی و کسانی که با او مشورت کرده اند کار سختی دارند که تحت تأثیر این فشار قرار نگیرند یا به اصطلاح دلسوزی فریب نخورند. شکایات غیررسمی از رئیس جمهور تازه انتخاب شده در جلسات غیررسمی و خصوصی شنیده می شود که نگران جلب رای اعتماد وزیران به پارلمان هستند. از طرف دیگر شایعاتی مبنی بر مطالبه باج های متعدد از نمایندگان مجلس وجود دارد. یا باید حرفهای من در تشکیل کابینه به کار رفته باشد ، یا من می دانم که وقتی به کابینه رأی اعتماد می دهم چه کاری باید انجام دهم!

بیشتر بخوانید  فوری؛ آخرین جزئیات وام ازدواج فرزندان بازنشستگان

موسی گزانفرآبادی ، نماینده بم ، در مورد سهمیه های موجود برای کابینه جدید دولت سیزدهم گفت: “مسئله سهمیه ها باید به طور کامل برداشته شود ، یعنی هیچ کس یا کسانی که تلاش کرده اند و کسانی که در دایره تلاش ها و فعالیت ها هستند رأی نمی دهند. “آنها آقای رئیسی نبودند ، نباید انتظار سهمی از دولت آینده داشته باشند. اما هنگام بحث در مورد اینکه کدام مدیر باید انتخاب شود ، به نظر من ، صرف نظر از سلیقه کسانی که واقعاً به مردم اعتقاد دارند و مشکلات را حل می کنند ، صرف نظر از چپ یا راست ، اصلاح طلبی و بنیادگرایی ، باید از این افراد توانمند و با کیفیت برای انجام کار استفاده شود. آقای رئیسی گفت که آنها نیامده اند برای برخی افراد موقعیت یا موقعیت ایجاد کنند ، اما او برای حل مشکلات مردم آمده است .

آگاتهرانی ، رئیس کمیته فرهنگ مجلس ، همچنین با اشاره به انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور اظهار داشت: برخی از افراد در حال حاضر تبلیغات زیادی انجام می دهند و سر و صدا می کنند و اعضای حزب الله را به دلیل استفاده نکردن از نیروهای انقلابی در دولت مورد انتقاد قرار می دهند. هدف این افراد تأثیرگذاری بر رئیس جمهور منتخب است تا وی از شخصیتهای انقلابی و حزب اللهی در دولت استفاده نكند. وب سایت اصولگرایان مشرق همچنین پیشنهاد کرد: “در دولت ، و به ویژه در سمت های معاون وزیر و مدیر به طور کلی ، این یک ضرورت است. مثبت در نظر گرفته نشده است. چه تعداد افراد م effectiveثر ، انقلابی ، جوان ، محبوب و باتجربه در بدنه اجرایی کشور وجود دارند که به حلقه آشنایان و افراد اطراف آقای رئیسی و جریان های نزدیک به وی تعلق ندارند. “باید مکانیزمی برای شناسایی این افراد ایجاد شود.”

بیشتر بخوانید  کیک عروسی دوم علی دایی را ببینید هاج و واج می مانید

که سرنوشت کابینه عمومی را تعیین می کند.  لابی یا سیستم معرفی وزرا؟

نمایندگان نیز از جمله مظنونین کودتا هستند ، خصوصاً که دو نفر از آنها نیز کاندیدای ریاست جمهوری هستند و احتمال استعفا در ازای سهیم شدن در دولت وجود دارد. در همین حال ، سید نظام الدین موسوی ، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ، با استناد به نامه دعوت از 220 نفر از اعضای ریاست جمهوری برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ، گفت که امضا کنندگان به دنبال سهمی در کابینه بعدی نیستند. وی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: “من نویسنده نامه دعوت از 220 نماینده مجلس از آیت الله رئیسی هستم و امضاهای زیادی دریافت کردم. امضا کنندگان نامه هرگز به دنبال سهمی از کابینه بعدی نبودند. رئیس جمهور مطابق قانون وزرا را معرفی می کند و معاونین مطابق قانون غربال می شوند. “مشارکت در واژگان مجلس و دولت انقلابی نیست.”

لابی یا سیستم؟

شاید ناآگاهی ابراهیم رئیسی از مجری كشور یكی از دلایل راه اندازی سیستم محبوب معرفی مدیران باشد. مصطفی میرسلیم ، نماینده مجلس ، یکی از مخالفان این نظام بود و گفت: “حسن نیت آقای رئیسی و کمک و مشاوره مردم قابل ستایش است ، اما انتخاب وزرا یکی از اصلی ترین وظایف رئیس جمهور است که باید با وی مشورت شود.” صاحب نظران و اندیشمندان “رای اعتماد به پارلمان باید انجام شود ، نه با افکار عمومی!” با این حال ، در حین و بعد از مبارزات انتخاباتی ، رئیسی گفت که هدف او تشکیل کابینه فرا حزب است و گفت که مبارزات انتخاباتی وی جدا از دولت است. .

ادعا شده است که این اظهارات رئیس دولت در واقع راه را برای حزب گرایی و سودآوری می بندد و این سیستم قصد دارد با افق بازتر به روند انتخابات مقامات نگاه کند و این انتخاب را به فواصل محدود نکند. اکنون طبق آخرین آماری که از این سیستم گرفته شده است ، 36٪ از کسانی که از این سیستم برای ارائه پیشنهادات خود استفاده کرده اند ، دارای درجه دکترا هستند. 340 نفر از معرفی شدگان وزیر ، معاون وزیر یا معادل آن و 1135 استاد دانشگاه بودند.

بیشتر بخوانید  رژیم صهیونیستی دوستان عرب در خلیج فارس: حتی یک دلار به لبنان ندهید!

مشارکت دو گروه از رهبران در سیستم نیز قابل توجه است: 4251 رهبر معلم و 925 استادکار بودند. مروری بر اطلاعات موجود در این سامانه نشان می دهد افرادی که به عضویت این سامانه در آمده اند از تمام استان ها شرکت کرده اند اما در عین حال استان های تهران ، خوزستان ، فارس و خراسان رضوی بیشترین مشارکت را داشته اند.

طبق آخرین آمار ، تاکنون 2250 نامزد ، به عبارت دیگر گزینه های پیشنهادی “سیستم معرفی مدیریت” استادان دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و همچنین 230 وزیر سابق ، معاونین رئیس جمهور سابق و موارد مشابه هستند. از این میان 780 نفر با سابقه معاون وزیر و معادل وی در “سیستم معرفی مدیران” معرفی شده اند. بیش از 55٪ نامزدها دکترا دارند و بیش از 36٪ آنها در محدوده سنی 40 تا 50 سال هستند. 2526 نفر توسط گروه های تخصصی مانند سازمان ها و انجمن های علمی نمایندگی می شوند.

دو نکته قابل توجه دیگر در مورد سن و تجربه کاری و تجربه گزینه های پیشنهادی وجود دارد: جوانترین مدیران پیشنهادی متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند و بالاترین سطح تجربه مدیران پیشنهادی متعلق به وزارت امور خارجه است ، اما نتیجه این سیستم نهایی است. اینکه چه کابینه کمک خواهد کرد ، زمان بر است. روز معرفی کابینه مشخص می شود.

27215

دیدگاهتان را بنویسید