کنگره آمریکا در مورد ایران 11 فوریه برگزار می شود



پایگاه خبری سنا گزارش داد که قرار است جلسه استماع روز چهارشنبه 18 بهمن به منظور اطلاع سناتورهای کنگره از آخرین تحولات مذاکرات وین در خصوص لغو تحریم های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران که البته پشت درهای بسته برگزار می شود، برگزار شود.

کمیته روابط خارجی سنا همچنین از راب مالی، نماینده آمریکا در ایران خواسته است تا در جلسه استماع سنا گزارشی از مذاکرات جاری در وین ارائه دهد.

بر اساس این گزارش، جلسه استماع در سنا درباره مذاکرات برجام در وین تنها یک روز پس از آن برگزار شد که سناتور باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، خواستار توقف مذاکرات در وین و اتخاذ موضع تندتر شد. دولت بایدن علیه جمهوری اسلامی ایران شد.

منندز اولین سناتور ارشد دموکرات و همه جانبه ای بود که از رئیس جمهور و سیاست های او در قبال ایران انتقاد کرد و گفت: «ما نمی توانیم اجازه دهیم ایران ما را با یک توافق بد یا یک توافق موقت که اجازه می دهد تهدید کند. به ساخت ظرفیت هسته ای خود ادامه دهد.”

کمیته روابط خارجی سنا از راب مالی، نماینده آمریکا در ایران خواسته است تا در جلسه استماع سنا در 11 فوریه گزارشی از مذاکرات جاری در وین ارائه دهد.

منندز که در جریان مذاکرات هسته ای دولت اوباما با ایران مخالف آژانس بین المللی انرژی اتمی بود، روز سه شنبه گفت که بایدن نباید به چارچوبی پایبند باشد که «بسیاری از برنامه هسته ای ایران دست نخورده باقی بماند».

وی روز سه شنبه گفت: چین نفت ایران را با تخفیف می خرد. وی افزود: چین در سال گذشته روزانه 350 تا 650 هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کرده است که معادل 10 میلیارد دلار است که به ایران منتقل شده است که برخلاف تحریم های فعلی است.

بیشتر بخوانید  آمریکا ۲۴ دیپلمات روس را اخراج می‌کند

وی درخواست خود برای اعمال فشار بر ایران را تنها به دولت بایدن محدود نکرد، بلکه از طرف های مذاکره کننده و اتحادیه اروپا خواست تا جمهوری اسلامی ایران را تحریم کنند. ما از آمریکا می خواهیم که مکانیزمی را برای آغاز تحریم ها علیه ایران بر اساس پارامترهای برجام فعال کند.

منندز: بایدن نباید به چارچوبی پایبند باشد که «بسیاری از برنامه هسته ای ایران دست نخورده باقی بماند».

وی گفت: ما از اتحادیه اروپا می خواهیم که تحریم های قبلی علیه ایران را مجدداً اعمال کند.

در ماه‌های اخیر، در حالی که وین در حال مذاکره برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران و در اوایل ژانویه است، بسیاری از اعضای کنگره فشارها را بر دولت بایدن برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران افزایش داده‌اند.

روز شنبه 29 فوریه، تام کاتن، سناتور سرسخت جمهوری خواه و منتقد برجام، به همراه 9 سناتور جمهوری خواه دیگر در نامه ای به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، از صادرات نفت ایران انتقاد کرد و خواستار تحریم نفتکش ها شد. ایرانی نفت و خریدار نفت ایران شد.

کنگره آمریکا در تلاش است تا ایران را منزوی کند زیرا هشتمین دور مذاکرات وین برای لغو تحریم ها بین هیئت های مذاکره کننده ایران و 1+5 (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در پایتخت اتریش در حال برگزاری است. بر اساس توافق طرفین، مذاکرات از امروز به مدت یک هفته متوقف می شود تا هیئت ها برای رایزنی به پایتخت ها بازگردند.

دیدگاهتان را بنویسید