کندوزی با افزایش 57 درصدی دستمزدها در سال 1401 مخالفت کرد



سیاست ما در وزارت اقتصاد این است که وزارت اقتصاد: در مقابل به تحقق موضوع پیش بینی پذیری در اقتصاد کشور کمک کند.

وی افزود: قبول دارم که در برخی موارد این قابل پیش بینی بودن زیر پا گذاشته و زیر پا گذاشته شده است، اما همچنان بر اولویت این ایده پافشاری می کنیم و در ستاد اقتصادی دولت این موضوع را با جدیت رصد می کنیم.

خاندوزی در ادامه سخنان خود به موضوع عوارض صادراتی پرداخت و گفت: در بحث عوارض صادراتی این مشکل اخیر روسیه به وجود آمده است یا همانطور که می دانید در زمینه صادرات قاچاق یراق آلات و سایر اقلام این کشور به وجود آمده است. یک مشکل و شما می دانید که تمام جهان به اقدامات متقابل رفته است. از خود روسیه که درگیر جنگ و تحریم است گرفته تا دیگر کشورهای همسایه مانند عراق که در ماه های اخیر تعرفه های متعددی وضع کرده است و حتی در ترکیه نیز همین روند را دنبال کرده اند.

خاندوزی با اشاره به اینکه اقدامات دولت در رفع موانع صادراتی گامی رو به جلو است، گفت: مایلم بدانید که در دولت فعلی به جای اعمال ممنوعیت صادرات مانند دولت های گذشته و بازارهای شما که تلاش کرده اند. چند سالی است.» برای کسب اعتبار و اعتماد در این بازارها، قاطعانه بودیم و گفتیم ممنوعیت صادرات هرگز نباید اتفاق بیفتد.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه با وضع عوارض گمرکی می توان همین کار را کرد، افزود: حق نداریم در این زمینه ممنوعیت کلی ایجاد کنیم و بازارهای صادراتی را بر هم بزنیم.

وی در ادامه سخنان خود به تصمیم افزایش حقوق ها اشاره کرد و گفت: در خصوص حقوق در وزارت اقتصاد فکر می کردیم بتوانیم تصمیمی سازگارتر با شرایط کلان اقتصادی را شاهد باشیم.

خاندوزی سپس به موضوع حذف تدریجی و گام به گام ارز 4200 تومانی اشاره کرد و گفت: موضوع ارز 4200 تومانی که این روزها مظنه شده است ماه هاست مورد بحث قرار گرفته و توضیح ابعاد آن زمان زیادی می برد. من می گویم در سال 1401 قطعا دولت گام به گام به این سمت خواهد رفت و ارز 4200 تومانی به یکباره حذف نمی شود.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه قطعاً ارز دولتی 4200 تومانی در سال 1401 تغییر خواهد کرد، خاطرنشان کرد: یعنی چه زمانی و چگونه شروع شود و چه اقدامات جانبی انجام شود که به یکباره کل اقتصاد را تحت تاثیر قرار ندهد. هنوز به طور جدی مورد بحث است

بیشتر بخوانید  اعلام تحریم‌های ژاپن علیه روسیه

وزیر اقتصاد در ادامه به نرخ ارز گمرکی و قیمت برخی نهاده ها و منابع انرژی اشاره کرد و افزود: ستاد اقتصادی دولت برای متعادل کردن فشارهای کلی اقتصادی به گونه ای که اقتصاد کشور دچار شوک قیمتی نشود، اقدام خواهد کرد. باید شروع شود و به چه ترتیبی جبران شود و چند ماه بعد مرحله دوم انجام شود و …

وزیر اقتصاد در خصوص قیمت ها نیز گفت: منظم بودن نرخ رشد قیمت های متعارف به این معناست که منطق اقتصادی دارد و افزایش قیمت ها که مبتنی بر منطق اقتصادی است قابل انکار نیست.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال نمی توانیم قیمت نهاده را افزایش دهیم، اما انتظار داشتیم قیمت محصولات نهایی ثابت بماند، به عبارتی شاهد افت قیمت باشیم.

خاندوزی افزود: این تغییر باید در سقف مشخصی اتفاق بیفتد، به عنوان مثال زمانی که قیمت ها افزایش می یابد زمانی که ارز برخی کالاها چند برابر می شود، قیمت نهایی این کالاها چند برابر نمی شود یا اگر نرخ ارز توسط گمرک ETS محاسبه شود. ، دولت اصرار دارد که باید تعرفه ها کاهش یابد تا قیمت مواد اولیه و ماشین آلات زیاد تکان دهنده نباشد.

وزیر اقتصاد افزود: در نتیجه افزایش نرخ ارز، پایه ورودی‌ها و کاهش تعرفه‌ها و حتی کاهش ورودی‌های مصوب مجلس که نمی‌تواند کمتر از 4 درصد باشد. دولت مصر. زیر نرخ قانونی) بر قیمت ها تأثیر می گذارد.

کندوزی با تاکید بر اینکه رفتار پلیس در حوزه اقتصادی در بلندمدت تاثیرات مطلوبی را نخواهد داشت، گفت: معتقدیم رفتار پلیس در بلندمدت نمی تواند قیمت کالاها و محصولات را در بازار کنترل کند. به بهترین شکل.” این است که بتوانیم پیش بینی ایجاد کنیم.» مقبولیت و اعتماد در بازار، فرصت های زیادی در عرضه ایجاد می کند.

خاندوزی با تاکید بر اینکه به محض ایجاد امنیت لازم در بازارها دیگر نیازی به برداشتن 4 قوطی روغن و نگهداری آن در منزل به جای ظروف نیست، افزود: بی شک وفور محصولات و کالاها در بازارها تامین می شود. که باورها”.

کندوزی با اشاره به تلاش برای انتشار و تحویل اوراق سلف نفتی گفت: دولت در این زمینه بسیار جدی است و با همکاری وزارت نفت تلاش می کنیم تا بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید  با اسرائیل درباره برجام اختلاف نظر داریم

خاندوزی در خصوص انتشار لیست بدهکاران بانکی نیز گفت: توافق ما در وزارت اقتصاد و بانک های دولتی این است که بدهی های مشکوک قطعی یعنی بدهی هایی که 18 ماه از آخرین قسط آن گذشته است و در صورت وجود آن منتشر شود. کسانی که می گویند در مرحله تسویه بدهی هستیم و اگر چنین است، نقض توافق صورت گرفته با بانک ها در این زمینه است، اما باید توجه داشت که اصل چنین رفتاری، به ویژه در اقتصادی که شکاف بین سود وجود دارد. نرخ و تورم آنقدر جذاب است که تبدیل نکول به یک انتخاب صرفاً اقتصادی و منطقی، رویه ای منطقی و تدافعی است.

خاندوزی با اشاره به اینکه در صورت عدم استفاده از این ابزارها و ایجاد نشدن اعتبار بد برای حساب های بد حداقل به دلیل هزینه های اعتباری بخش قابل توجهی از وجوه بانک ها به صورت معوقات رسمی خواهد بود، افزود: در بسیاری از موارد این آمارها عددی بوده و منجر به انتقال اطلاعات نادرست به دولت و سیاست گذاران، تحلیلگران و پژوهشگران می شود که با اجرای این سیاست می توان بخشی از این مشکلات را حل کرد.

وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که در کجای دنیا چنین اشتباه محاسباتی بلندمدتی را می توان یافت، گفت: در کدام کشور دنیا می توان تخمین های اشتباه بلندمدت داشت و بعد گفت: چون کار تولیدی انجام می دهم یا صادرات دارم. . من کار می‌کنم، بنابراین می‌توانم». ما با آن فاصله داریم. و ما چنین ادعایی نداریم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در حوزه رتبه بندی و اعتبارسنجی فعالان اقتصادی با استانداردهای روز دنیا فاصله داریم، گفت: دوستان ما در دولت و مجلس شاهد هستند؛ در حالی که در این راستا شاهد این موضوع هستیم. در رابطه با ماده 20 تاکنون چندین گزینه در نظر گرفته شده است، به عنوان مثال به بدهکاران بزرگ گفته شده است که این درصد از بدهی معوق خود را تا پایان شهریور فلان سال بازپرداخت کنید و ما با شما همکاری می کنیم تا هزینه ها را پرداخت کنیم. تعطیلات، اما چیزی اتفاق افتاده است.

خاندوزی افزود: پس از من به عنوان یک سیاست گذار اقتصادی انتظار نداشته باشید که نسبت به کسانی که می گویند جزو فعالان، شناخته شده و سرشناس اقتصاد کشور هستیم، اما توان پرداخت معوقات را نداریم، بی تفاوت باشم. به صورت معوقه یا جنگ.»

بیشتر بخوانید  سوتی های باورنکردنی سریال پوست شیر

وزیر اقتصاد یادآور شد: فراموش نکنیم حداقل باید 18 ماه از پرداخت آخرین قسط گذشته باشد تا افراد در لیست بدهکاران کلان قرار بگیرند.
وی گفت: این افراد نباید انتظار داشته باشند که ما چشمانمان را روی این موضوع ببندیم. یکی از مدیران بانک ها با من تماس گرفت و گفت اسامی بدهکاران کلان دولتی را منتشر می کنیم و من هم گفتم این کار را بکند چون دولت نیز باید نسبت به تعهدات خود در قبال بانک ها و پیمانکاران احساس مسئولیت کند. .

وزیر اقتصاد تصریح کرد: اگر خطایی در جزئیات انتشار لیست بدهکاران کلان وجود دارد، حتما به من ارائه دهید و از همکاران بانکی خود می خواهم آن ها را اصلاح کنند. به همین دلیل در گام اول عمداً گفتیم که اصلاً برای حوزه ارز اعداد نمی‌زنیم، زیرا همه اعداد قابل بحث است. حسابرسان یک عدد; دولت یک عدد می گوید و بانک مرکزی یک عدد، چون حساب و کتاب و محاسبه نرخ ارز با هم فرق دارد.

خاندوزی افزود: باید با انتشار این فهرست کاری کنیم که انگیزه و انرژی منفی ناشی از عدم تقارن شاخص های کلان اقتصادی را با ایجاد انگیزه مثبت برای بودجه های خوب جبران کنیم.

وزیر اقتصاد در دومین بخش از سخنان خود با اشاره به کاهش پنج درصدی بار مالیاتی تولیدکنندگان در بودجه امسال گفت: به عنوان وزیر اقتصاد به شما قول می دهم از این پس روند تولید را ادامه دهیم. کاهش بار مالیاتی تولیدکنندگان در سال 1402.

وی ادامه داد: در بحث هایی که در دولت درباره این موضوع داشتیم به این نکته هم اشاره کردیم که باید بگذاریم اقتصاد و تولید شکوفا شود و بعد فرصت دریافت مالیات داشته باشیم زیرا اگر بخواهیم اول به فکر درآمد برای دولت باشیم. معمولاً درآمد بلندمدت است.» او گفت، کندوزی است، ما خودمان را از دست خواهیم داد.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه دلیل آن این است که باید بلندمدت فکر کنیم، گفت: برای امسال به دوستان سازمان مالیاتی گفتم که عمدتاً روی گره های قبلی و باقی مانده تعهدات معوق سال های گذشته تمرکز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید