کنترل بیولوژیکی و استقلال از واردات خارجی



به گزارش روز دوشنبه ایرنا ، با توجه به ثروت گسترده دانش محلی و تنوع زیستی کشور ، بهره برداری از این ثروت و ارزش طبیعی نیاز به برنامه ریزی دقیق و عزم ملی توسط سربازان برای محافظت از امنیت غذایی کشور دارد.

از بین سه روش کنترل بیولوژیک مرسوم ، فقط در مورد کنترل بیولوژیک کلاسیک ، یک عامل خارجی برای آفات غیربومی که از مرز قرنطینه عبور کرده و در کشور مستقر شده اند ، وارد می شود.

براساس این گزارش ، فقط نوعی کنترل بیولوژیک کلاسیک به نام انجمن جدید کنترل بیولوژیک کلاسیک برای آفات محلی از دشمنان طبیعی غیر طبیعی در شرایط خاص استفاده می کند.

کیفیت دشمنان طبیعی جهان در حال بهبود است ، به دلیل پیشرفت فن آوری های تولید عوامل کنترل بیولوژیکی ، اما ایران به برنامه ریزی بیشتری برای توسعه سیستم های کنترل کیفیت مبتنی بر آنها احتیاج دارد و در نتیجه کیفیت کاربرد عملی کنترل بیولوژیکی توسط آنها ایجاد می شود. افزایش کیفیت تولید انبوه آنها.

تدوین استانداردها و مقررات اضافی برای تعیین تأثیر دشمنان طبیعی و نظارت بر کیفیت واحدهای تولیدی فعال از اولویت بالایی برخوردار است ، بنابراین شرکت های دانش بنیان فعال باید برای اطمینان از رژیم های غذایی موثرتر با بخش های تحقیقاتی مربوطه همکاری کنند. دشمنان طبیعی

ارزیابی محیطهای تولید مناسب ، افزایش سطح اتوماسیون سیستمهای تولید مثل و روشهای مناسب انتقال و رهاسازی نیز موارد مهمی است که در برنامه استراتژیک توسعه کنترل بیولوژیکی کشور نیاز به توجه ویژه دارد.

مدیریت تلفیقی آفات یکی از م componentsلفه های توسعه پایدار کشاورزی است که متکی به افزایش برنامه ها برای توانمندسازی ذینفعان کشاورزی ، توسعه کاربرد فناوری های اقتصادی و زیست محیطی و مدیریت تلفیقی محصولات است.

بیشتر بخوانید  لیست کابینه به مجلس نرسید / سلیمی، عضو هیئت رئیسه: به احتمال خیلی زیاد روز سه‌شنبه ارسال خواهد شد

ارتقا management مدیریت تلفیقی آفات مستلزم شناسایی محورهای اصلی کارایی اقتصادی و اجتماعی در تدوین سیاست ها و برنامه ریزی عملی است ، اما در این سیاست های ملی آنچه از ابتدای برنامه های کنترل بیولوژیک در کشور جدی گرفته نشده است ، شاخص های برنامه ریزی اقتصادی است. این مسئله در تهیه یک برنامه جامع برای توسعه کنترل بیوک در کشور بسیار مهم است ، زیرا یک دیدگاه موثر بدون در نظر گرفتن منافع اقتصادی و اجتماعی غیرممکن است.

کنترل بیولوژیکی (BC) اساس کنترل مدیریت یکپارچه (IPM) است که بالاترین بازده سرمایه گذاری را در استراتژی IPM فراهم می کند ، اما ارزش اقتصادی این روش به ندرت به طور دقیق ارزیابی می شود. ارزیابی کنترل بیولوژیکی امکان کاربرد آن در حفاظت گیاهان در کشور را افزایش می دهد و ذینفعان کشاورزی مشارکت خود را در تصمیم گیری های مالی و توسعه نوآوری های لازم برای کنترل بیولوژیکی افزایش می دهند.

بسیاری از مزایای BC ، محیط زیست است که با کاهش استفاده از سموم دفع آفات همراه است. محاسبه آنها دشوارتر از مزایای کشاورزی است ، مانند بهبود عملکرد یا کاهش هزینه های کنترل آفات ، زیرا نیاز به ارزیابی اقتصادی غیرمستقیم دارند. با وجود بحث های مداوم در مورد روش ارزیابی اقتصادی از مزایای کنترل بیولوژیکی ، هنوز تأثیرات اقتصادی این روش بر سلامت غذا و محیط زیست به درستی ارزیابی نشده است.

در روش کلاسیک کنترل بیولوژیکی ، که از طریق وام های عمومی و ملی تأمین می شود و با بسیاری از مزایای اقتصادی و اجتماعی همراه است ، نیاز به توجیه اقتصادی-اجتماعی پروژه های مربوطه برای برخورداری از مشارکت ملی بیشتر است.

بیشتر بخوانید  فال حافظ روزانه سه شنبه 1 اسفند 1402 با معنی و تفسیر دقیق

در حفاظت از کنترل بیولوژیکی ، مسئله مدیریت زیستگاه دشمنان طبیعی در سطح محلی و منطقه ای برای افزایش کارایی عوامل کنترل بیولوژیکی مطرح می شود و به این ترتیب مسائل اقتصادی تا حد زیادی نادیده گرفته می شود و میزان مدیریت زیستگاه را اثبات می کند. عوامل اثربخشی کنترل بیولوژیکی ، نیاز به ارزیابی تأثیر اقتصادی مدیریت زیستگاه بر اقتصاد تولیدی در اکوسیستم کشاورزی مربوطه م effectiveثر است.

آموزش ذینفعان در زمینه حفاظت از کنترل بیولوژیکی نیاز به یک رویکرد قابل قبول و م toثر برای انتقال ارزش اقتصادی این روش دارد.

مشارکت کارشناسان کنترل بیولوژیکی و اقتصاددانان کشاورزی برای رفع چالش ها و موانع ارزیابی کنترل بیولوژیکی حفاظت و ایجاد زمینه اقتصادی و مشوق هایی برای توصیه این روش کنترل بیولوژیکی ضروری است.

پیشرفت در ارزیابی BC ، و به ویژه در حفظ کنترل بیولوژیکی ، در کشور بسیار ضعیف بوده است. تنها از طریق تعامل بین کارشناسان و ذینفعان می توان هزینه ها و مزایای کنترل بیولوژیکی مستقیم و غیرمستقیم را شناسایی و ارزیابی کرد.

موضوع کنترل بیولوژیکی محافظتی مسئله رهایی دشمنان طبیعی را در مزارع و باغات برای کنترل جمعیت خاصی از آفات برای یک یا چند نسل مطرح می کند. این روش مستلزم درگیری فعالیت های بخش دولتی و خصوصی است ، اما به دلیل این ترکیب فعالیت ها ، ارزیابی ارزش اقتصادی آن دشوار است. از نظر تجاری ، این روش اشتغال و فضای کسب و کار بیشتری نسبت به سایر روش های کنترل بیولوژیکی ایجاد می کند.

در بسیاری از موارد ، مانند سایر سرمایه گذاری های مصرف کننده در کنترل آفات ، ارزش اقتصادی آن را می توان با نسبت سود به هزینه و افزایش بهره وری محصول برای مصرف کنندگان اندازه گیری کرد ، اما افزایش مشارکت بخش دولتی مستلزم شناسایی مزایای اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی است که برنامه ریزی این روش یک چالش ملی است.

بیشتر بخوانید  با ورود سیستم باران از اوایل چهارشنبه / باران و کاهش دما در مسیر آذربایجان

تهیه پروتکل و رویکردهای ارزیابی هزینه و فایده جامع برای سنجش اثربخشی کنترل بیولوژیکی در قالب محصولات و مناطق ضروری است و فقط بر این اساس می توان یک برنامه استراتژیک و منطقه ای برای توسعه این روش در کشور ارائه داد. .

به گزارش ایرنا ، کنترل آفات بیولوژیکی کاهش جمعیت آفت توسط دشمنان طبیعی بر اساس نقش فعال انسان است و در واقع کنترل بیولوژیکی آفات در کشاورزی روشی برای کنترل آفات (حشرات ، کرم ها و علف های هرز) است که به شکار متکی هستند. ، گیاهخواری ، زندگی انگلی یا سایر مکانیسم های طبیعی.

دیدگاهتان را بنویسید