کم رنگ شدن قیمت مسکن در شمال تهران/ فروشندگان چقدر باید پول کم کنند؟



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، بنگاه های معاملات ملکی از بدتر شدن بازار مسکن در شمال پایتخت خبر می دهند و می گویند که هیچ کس در روز درخواست هیچ آگهی فروش آپارتمان نکند. در نتیجه قیمت‌های پیشنهادی نسبت به ماه‌های گذشته کاهش و حدود 10 درصد کاهش یافت. برخی از فروشندگان پول نیز تا 30 درصد تخفیف ارائه می دهند.

تحقیقات نشان می دهد که بازارهای ارز، طلا، خودرو و املاک همچنان تحت تاثیر اخبار مثبت و منفی مذاکرات وین هستند، اما شاید هیچ بازاری به اندازه بازار املاک تحت تاثیر فضای فعلی قرار نگرفته باشد. شکوفا شدن فاز. پس از اینکه معاملات مسکن در تهران در آذر و دی ماه 1400 به حدود 9.8 هزار فقره رسید، در بهمن ماه شاهد افت 13 درصدی قراردادهای خرید و فروش بودیم و معاملات به 8.5 هزار فقره رسید. این معمولا یازدهمین ماه سال است که زمان کار در بازار املاک است.

با فرا رسیدن ماه مارس، شواهدی مبنی بر کندی بازار املاک وجود دارد. در جنوب تهران که بازار مصرفی است به دلیل افزایش زیاد قیمت ها متقاضیان قدرت خرید ندارند. در شمال تهران که نوع معامله سرمایه گذاری است، خریداران عقب مانده اند. مشاوران املاک می گویند در شرایط کنونی تقریباً همه فروشنده شده اند و برخی از افرادی که نگران افت قیمت در آینده هستند یا نیاز به نقدینگی دارند، گاهی املاک خود را 30 تا 40 درصد زیر قیمت می فروشند. در واقع، بازار به طور کلی در حالت اضطراب است.

از اسفندماه سال گذشته که بازار به ثبات قیمت رسید، نرخ رشد قیمت مسکن در مناطق 1 تا 3 تهران به ترتیب 2، 1.2 و 1.6 درصد بوده است، در حالی که میانگین رشد قیمت در تهران 9.2 درصد است. بیانگر شرایط بهتر بازار در مناطق مصرفی و جنوب تهران است.

بیشتر بخوانید  هشدار درباره آلودگی هوای ۷ کلانشهر در هفته آینده -

یکی از مشاوران املاک منطقه یک تهران می گوید دفتر ما روزانه حدود 140 آگهی منتشر می کند که در چند روز اخیر ممکن است هیچ خریداری برای اطلاع از وضعیت بازار پاسخگو نباشد.

در روزهای اخیر و با شروع جنگ بین روسیه و اوکراین که قیمت نفت در 11 مارس پس از نوسانات نفتی اوپک در روزهای اخیر به 117 دلار افزایش یافت، تحلیل بازگشت سرمایه توسط سرمایه گذاران تغییر کرد. به نظر می رسد بخش نفت و پالایش چشم انداز بهتری نسبت به بخش ساختمان دارند. بر این اساس فعالان بازار مسکن قصد خروج از این بازار را دارند. حتی برخی از مصرف کنندگان منتظر اردیبهشت سال آینده و خرید و فروش اندکی هستند که برخی متقاضیان واقعی در بازار مسکن تهران انجام می دهند.

اما سوال اساسی این است که بازار مسکن در سال آینده به کجا خواهد رسید؟ کارشناسان معتقدند در صورت توافق افزایش درآمدهای صادراتی، رشد اقتصادی و تحقق طرح نهضت ملی مسکن رونق ساخت و ساز را در پی خواهد داشت که این امر موجب افزایش عرضه و ثبات بازار خواهد شد. سناریوی بدبینانه این است که ما موافق نیستیم. و در این صورت، افزایش ناگهانی قیمت آپارتمان ها منتفی است. چرا که در سال 1400 که اقتصاد کشور با شدیدترین تحریم ها مواجه بود، با توجه به تکمیل ظرفیت بازار مسکن، نرخ ها تثبیت شد و احتمالا این وضعیت حداقل تا هشت فصل آینده ادامه خواهد داشت.

تنها شهر تهران نیست که دچار رکود ملکی شده است و بررسی شهرهای اطراف پایتخت نیز حکایت از رکود جدی بازار در این مناطق دارد. شهرهای پایتخت می گویند که بازار مسکن این شهرها از ابتدای اسفند وارد رکود شدیدی شده و قیمت ها کاهش یافته است. بنگاه های معاملات ملکی دلایل مختلفی را برای کندی بازار مسکن در تهران و حومه ذکر می کنند که بیشتر آن ها منجر به انتشار اخبار مثبت و منفی از مذاکرات وین می شود.

بیشتر بخوانید  تاج در ایران بومی شده است

فروشندگانی که نیاز به پول دارند باید تخفیف بدهند و اکنون قیمت های فروش بسیار کمتر از هزینه ساخت در شهرهای جدید پرند و هشتگرد است. در نتیجه ساخت و ساز در این شهرها راکد است و سازندگان تمایلی به سرمایه گذاری ندارند. در حال حاضر می توانید با 200 تا 300 میلیون تومان وجه نقد آپارتمان در پرند و هشتگرد خریداری کنید.

مردم حرف نمی زنند، اما به موقعیتی امیدوار هستند

عباس زینلی کارشناس بازار مسکن در تحلیلی از وضعیت بازار گفت: یکی از دلایل اصلی ثبات بازار مسکن به سیاست های عمومی دولت برمی گردد که نشان داده است قصد دارد در بهترین حالت تغییرات ایجاد کند. مسیر. توانایی های او.” انجمن همچنین وضعیتی را تجزیه و تحلیل می کند که آیا سیاست های دولت تأثیر ملموسی بر زندگی مردم خواهد داشت یا خیر. اگرچه اقدام عملی صورت نگرفته است، اما مردم تاکنون سیگنال مثبتی از تحلیل دریافت کرده اند.

وی افزود: در سه چهار ماه اول دولت فضای منفی بافی و سرخوردگی وجود داشت اما در ماه های اخیر پوزیتیویسم به رویکرد دولت و مردم تبدیل شده است. علیرغم اینکه انتظار نمی رفت مردم توجه زیادی به وعده ها داشته باشند، در میان مدت معتقد بودند که باید اقدام شود. البته حرف نمی زنند اما از فضای کلی می توان فهمید که امیدوار هستند. اثرات روانی مذاکرات وین، گفتمان مبارزه با فساد، قوه قضاییه مرکزی و مبارزه با تورم، اقتصاد کلان را تثبیت کرده و بازار ارز، طلا و املاک و مستغلات را به ثبات رسانده است.

بیشتر بخوانید  کشف تاکسی عجیب در شیراز + فیلم

دلیلی برای افزایش قیمت آپارتمان وجود ندارد

زینلی در خصوص پیش بینی بازار مسکن در سال 1401 نیز گفت: زمین و ساختمان در چهار سال اخیر حباب قیمتی وحشتناکی را تجربه کرده است. قیمت مسکن به قدری افزایش یافته که دلیلی برای افزایش قیمت در بخش مسکن وجود ندارد. در نتیجه دیدگاه هایی در سال 1400 شکل گرفت و انتظار داریم در سال 1401 نیز این وضعیت ادامه یابد.

قیمت هر متر خانه در تهران 33 میلیون تومان است

بنابراین گزارش، در بهمن ماه 1400 متوسط ​​قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در تهران 33 میلیون و 60 هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه 0.4 و 16.4 درصد افزایش داشته است. سال گذشته بر اساس اعلام بانک مرکزی، تعداد معاملات در این ماه حدود 8.5 هزار فقره بوده که نسبت به ماه قبل 13.1 درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 117.8 درصد افزایش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید