مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

کمبود آب در ایران؛ 18 استان درگیر فرونشست زمین هستند

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از فراار، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه 18 استان کشور درگیر آبادانی هستند، گفت: استان های اصفهان، تهران، کرمان و خراسان رضوی دارای 31، 30، 24 استان هستند. و 25 درصد و بیشترین تعداد (درصد) فرونشست.

رئیس مرکز کیفیت هوا و تغییرات اقلیمی با اشاره به اینکه گازهای گلخانه ای عامل اصلی تغییر اقلیم هستند، افزود: گاز دی اکسید کربن مهمترین عامل دمای هوا است که طول عمر آن را نمی توان به صورت واحد تعیین کرد. پس از آن متان با طول عمر 12.4 سال یکی از بزرگترین و مهم ترین گازهای گلخانه ای است.

انوشیروان محسنی بندپی در آخرین نشست از سلسله رویدادهای علمی ترویجی هفته محیط زیست با عنوان پیامدهای تغییر اقلیم در ایران که توسط معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: کاهش بارندگی و برف را کاهش می دهد. افزایش اسیدیته اقیانوس ها، انقراض گونه های گیاهی و جانوری، ذوب شدن یخ های قطبی، جنگل زدایی، بیابان زایی، طوفان های ویرانگر، کمبود آب، فروپاشی اکوسیستم و خطر امواج گرمای مرگبار، افزایش آب اقیانوس ها، خشکسالی های طولانی مدت، آلودگی هوا، افزایش گرد و غبار و غیره. بر.

وی گفت: از زمان انقلاب صنعتی، انتشار گازهای گلخانه ای در سطح جهان منجر به پدیده ای به نام گرمایش جهانی شده است. گازهای فلوئوردار از سال 2000 گرم شدن زمین، گرم شدن و ذوب شدن یخ های قطبی را تجربه کرده اند.

محسنی بندپی با بیان اینکه کم آبی در تمام استان های کشور نگرانی ایجاد کرد، گفت: در اواخر مرداد ماه سال 1400 اعلام شد که بر اثر افزایش گرما حدود 40 درصد از بارش ها کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید  اعزام مسافران بدون ویزا به نجف از فرودگاههای کشور ممنوع شد -

شهيد بهشتي، عضو هيات علمي علوم پزشكي با بيان اينكه تا سال 2040 ايران با تنش آبي بالاي 80 درصد به يكي از پرتنش‌ترين مناطق جهان تبديل خواهد شد، اظهار داشت: منابع آبي كمتر از 90 ميليارد متر مكعب و آب تجديدپذير در هر سال است. سرانه کمتر از 1000 متر مکعب است.

ایران سومین کشور دارای مشعل گاز است

وی با اشاره به اینکه ایران پس از روسیه و عراق سومین کشور دارای مشعل گاز در جهان است، خاطرنشان کرد: 7 میلیارد متر مکعب گاز از طریق “فلر” مصرف می شود و سرانه مصرف انرژی در ایران دو برابر میانگین جهانی است.

رئیس مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییرات اقلیمی با بیان اینکه خشکسالی در ایران یک واقعیت اقلیمی است، افزود: ایران کشوری خشک و با بارش بسیار کم است. میانگین میزان بارندگی در کشور 228 میلی متر است که به گفته منابع موثق مانند وزارت نیرو و فائو، روند کاهشی بارش به طور متوسط ​​1.75 میلیارد متر مکعب در سال را نشان می دهد.

محسنی بندپی با بیان اینکه میزان کاهش بارندگی در 30 سال گذشته حدود چهار برابر کاهش بارندگی در 60 سال گذشته است، خاطرنشان کرد: این امر نشان دهنده تشدید گرمایش در این 30 سال است.

وی در ادامه با اشاره به وابستگی منابع آبی کشور به برداشت آب های سطحی و زیرزمینی که به ترتیب 45 درصد و 55 درصد است، تصریح کرد: 36 درصد از سطح کشور را مناطق خشک، 29 درصد مناطق بیابانی خشک و تنها 3 درصد را مناطق خشک تشکیل می دهند. مرطوب، پنج یک درصد مدیترانه ای و هفت درصد تالاب هستند.

بیشتر بخوانید  تزریق اجباری سه دوز واکسن برای آموزش

رانش زمین 18 استان کشور را درگیر کرده است

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه 18 استان کشور مشمول شهرک سازی هستند، گفت: استان های اصفهان، تهران، کرمان و خراسان رضوی با 31، 30 استان بیشترین تعداد (درصد) را به خود اختصاص داده اند. 24 و 25 درصد ) فرونشست زمین به ترتیب.

محسنی بندپی با بیان اینکه فرونشست غالب شهر تهران در مناطق جنوب غربی و مناطق 17، 18 و 19 تهران رخ داده است، گفت: این پهنه به سمت شرق به ویژه مناطق 10، 16 و 20 در جنوب تهران در حال گسترش است و 62 میلیون مترمکعب است. کسری سالانه دشت تهران-شهری 40 میلیون مترمکعب نسبت به تهران است.

وی افزود: بر اساس نتایج بیلان آب های زیرزمینی، در شرایط فعلی میانگین کسری حجم مخزن استان تهران 150 میلیون مترمکعب در سال برآورد شده است که 40 میلیون مترمکعب آن مربوط به آبخوان است. کسری در تهران».

با تولید 16.8 میلیارد فاضلاب در روز از نشت آب جلوگیری کنید

محسنی بندیپی افزود: با فرض جمعیت 85 میلیون نفری ایران، مصرف روزانه تقریبی 220 لیتر بر روی ضریب تبدیل، 90 درصد از این مقدار به پساب تبدیل می شود، یعنی در مجموع 16 میلیارد و 800 میلیون داریم. لیتر آب به عنوان پساب می تواند در کشاورزی برای پرکردن سفره ها و سفره های زیرزمینی استفاده شود.

رئیس مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییرات اقلیمی به دیگر راهکارهای حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: کاهش جنگل زدایی و افزایش سرعت تعویض خودروهای برقی، شیرین سازی آب شور سواحل شمالی و جنوبی و استفاده بهینه از آن در سراسر کشور. . خاک، تغذیه مصنوعی سفره های زیرزمینی و بازیافت آب برای تغذیه آب های زیرزمینی از موضوعات مهمی است که نیاز به هماهنگی بین سازمان های مختلف دارد.

بیشتر بخوانید  ماجرای چرخ فلک صحرا قریشی در دبی چیست؟ / نقاشی
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *