کلیه ساخت و سازها در منطقه اورامانات باید با ضوابط ثبت جهانی مطابقت داشته باشد



به گزارش ایرنا؛ جبار گوهری چهارشنبه شب در یک نشست خبری درباره ثبت جهانی چشم انداز فرهنگی منطقه اورامانات در هتل پارسیان کرمانشاه اظهار داشت: “ساخت و ساز غیرقانونی یکی از نگرانی های منطقه اورامانات است ، بنابراین ما در تلاش هستیم تا معیارهای لازم برای فضا و حریم خصوصی در آن منطقه. “

وی در مورد جشن ثبت جهانی در اورامانات گفت: ما با کارهای احساسی برای جشن ملی اورامانات موافق نیستیم ، بنابراین در حال آماده سازی برنامه ای برای این جشن هفته آینده در منطقه قوری قلعه هستیم.

وی اعلام کرد که دبیرخانه های Oramanat World View در هر شهر به ریاست فرمانداران تشکیل می شود و سپس یک شورای راهبردی تشکیل می شود.

رئیس اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه ادامه داد: ثبت جهانی اورامانات راهی برای تعامل بیشتر با جهان ایجاد کرده است که می توانیم از آن برای استفاده بهتر از فضای جهان استفاده کنیم. “

گوهری گفت: در این راستا می توانیم از وام های بانک جهانی ، گروه های تحقیقاتی بین المللی و دارایی دانشگاه های بین المللی نیز استفاده کنیم.

وی افزود: مناطق ثبت شده در یونسکو به عنوان مناطق ایمن در جهان شناخته می شوند ، بنابراین حمله نظامی به آنها جرم جنگی است.

تخصیص بودجه ثابت برای اثرات جهانی

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه با اشاره به ثبت دو اثر جهانی بیستون و اورامانات در کرمانشاه گفت: لازم است در بودجه سالانه کشور بودجه ثابتی برای کرمانشاه در نظر بگیریم و از این فرصت های گردشگری استفاده کنیم . “

بیشتر بخوانید  واریزی جدید دولت برای سهام عدالتی ها

گوهری افزود: البته با توجه به معیارهایی که اعلام خواهد شد ، تلاش خواهیم کرد تا ساختارهای صنعتی و عمرانی در منطقه با پرونده جهانی مغایرت نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از اورامانات در خاک عراق است ، افزود: “امکان افزودن 25٪ به چشم انداز فرهنگی اورامانات وجود دارد. اگر اراده ای در عراق وجود داشته باشد ، آن قسمت می تواند به کردستان عراق مرتبط شود. منطقه “

وی با بیان اینکه ثبت جهانی چشم انداز فرهنگی اورامانات می تواند منجر به توسعه اقتصادی منطقه و حفظ آن در آینده شود ، افزود: اولین راه خروج از ثبت جهانی اورامانات باید ایجاد هماهنگی ملی و توسعه گردشگری در منطقه.

وی با تأکید بر اینکه همه ما باید نه تنها به نمایندگی از استانهای کردستان و کرمانشاه بلکه به نمایندگی از ایران برای توسعه و استفاده از این فرصت همکاری کنیم ، افزود: روند ثبت جهانی چشم انداز فرهنگی اوراماتات بسیار روند طولانی. با کمک همه تلاش ها “این زمینه اجرا شده است.

وی تقارن بایرام گدیر با روز ملی کرمانشاه و ثبت جهانی اورامانات را یک اتفاق ویژه و شاد دانست.

اورامانات یک نمونه عالی از تعامل بین انسان و محیط است

مدیر پایگاه چشم انداز جهانی اورامانات نیز در کنفرانس مطبوعاتی گفت: حمایت اجتماعی و بهره مندی از حمایت جامعه محلی بزرگترین نقطه قوت اورامانات است که باید از آن به خوبی استفاده کنیم.

“پویا طالبی نیا” گفت: همکاری خوب بین استانهای کردستان و کرمانشاه می تواند زمینه را برای توسعه گردشگری در مناطق غربی کشور فراهم کند.

بیشتر بخوانید  به این عکس سیاه سفید خوب دقت کنید. آیا شما هم آن چیز عجیب را می بینید؟

وی افزود: جامعه محلی اورامانات نقش بسیار خوبی در رساندن این منطقه به رکورد جهانی داشته است که این اتفاق در نوع خود بی نظیر است.

مدیر پایگاه جهانی اورامانات همچنین گفت که پروژه های گردشگری و توسعه محور اورامانات باید پرونده ثبت جهانی آن را دنبال کنند.

طالب نیا گفت: اورامانات با معیارهای یک گواهینامه منحصر به فرد و منحصر به فرد برای فرهنگ بشری و نمونه بارز تعامل بین انسان و محیط ، یک میراث جهانی یونسکو است.

ثبت جهانی 409 هزار هکتار زمین از اورامان

به گزارش ایرنا ، در چهل و چهارمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو (یونسکو) روز سه شنبه ، 25 آگوست 1400 (25 ژوئیه 2021) ، چشم انداز فرهنگی اورامانات / هورامان مورد بررسی و تأیید اعضای کمیته قرار گرفت ، اورامانات / هورامان به عنوان بیست و ششمین فرهنگ ملموس میراث ایران در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

رکورد جهانی چشم انداز فرهنگی اورامانات / هورامان در استان های کرمانشاه و کردستان با حدود 409000 هکتار زمین و سرزمین واقع شده است که 106،000 هکتار آن مربوط به منطقه و 303،000 هکتار بخشی از خاک است. پرونده سال گذشته به یونسکو ارسال شد.

هورامان یا اورامان نام منطقه ای تاریخی با ساختار پلکانی و آداب و رسوم خاص بسیاری است که شامل بخشهایی از شهرهای سروآباد ، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرهای روانسر ، پاوه ، جوانرود و تالاس باباجانی در استان کرمانشاه است. قسمت اصلی چشم انداز فرهنگی هورامان / اورامانات شامل دره های زاوه رود ، اورامان تخت ، لاهون است.

بیشتر بخوانید  یک خرس و توله هایش با کوهنوردان در مشکینشار صبحانه می خورند / فیلم

حدود 700 روستا در منطقه اورامانات / هورامان وجود دارد. در سال 1399 ، ارزیابی میدانی از چشم انداز فرهنگی اورامانات / هورامان توسط یک ارزیاب جهانی ICOMOS انجام شد.

کرمانشاه مرکز توریستی غرب کشور است

وجود 4200 اثر ثبت شده ملی ، یک اثر ثبت جهانی و ده ها اثر توریستی ثبت نشده نشان از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری دارد.

طاق بیستون و بوستون ، معبد آناهیتا قوس گرا ، آرامگاه سرداب اسحقوند ، تاکایا بیگلربیگی و واکول الملک ، پارک کوهستانی ، بازار سنتی ، سراب های لوتوس ، هرسین ، صحنه ، روانسر ، غار غوری قلعه ، غار پراو ، شاه عباسی و غار کاروانسرای ماهیدشت ، آبشار پیران و دیگران. یکی از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی جهانگردی در استان کرمانشاه است.

در استان کرمانشاه 27 هتل ، سه هتل آپارتمان ، 19 مهمانسرا ، هفت اتاق ناهارخوری ، 15 رستوران با یک تقاطع ، 17 رستوران متوسط ​​، 14 مجتمع توریستی ، حدود 20 مکان بوم گردی و 50 مهمانپذیر دارای مجوز موقت وجود دارد.

استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت در 2595 روستا و 34 شهر زندگی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید