کشور وارد موج هفتم کرونا شد/ مردم واکسن یادآور تزریق کنند



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، بهرام عین اللهی شامگاه پنجشنبه (3 تیرماه) با حضور در برنامه تلویزیونی «صف اول» از بیمه رایگان حدود شش میلیون نفر در کشور گفت و گفت: رویای بیمه همگانی که سال ها در کشور صحبت می شد امسال محقق می شود و با این زیرساخت های بیمه ای می توانیم طرح دروار را اجرا کنیم. از این طریق می توان یارانه های بهداشتی و کسورات بیمه ای را انجام داد. تا افزایشی در پرداخت از جیب بیماران نداشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که چند شهروند تحت پوشش بیمه همگانی قرار گرفتند؟ وی گفت: سه دهک برتر جامعه باید از بیمه شدن خود مطمئن شوند. البته ممکن است برخی از هموطنان از بیمه خود اطلاعی نداشته باشند. در مجموع حدود 46 میلیون نفر در کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند و به همین میزان نیز تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند. سایر بیمه ها درصد کمتری از جمعیت را پوشش می دهند.

افراد فاقد بیمه باید برای بیمه اقدام کنند

وزیر بهداشت تاکید کرد: بیش از 90 درصد بیمه همگانی در کشور اجرا شده است. البته برخی از افراد جزو سه دهک برتر نیستند که می توانند در پیشخوان ها مراجعه کنند. به نظر می رسد این افراد یک میلیون تا یک میلیون و نیم نفر بیشتر نیستند. از این افراد می خواهیم بیمه شوند. همچنین آمادگی داریم تا شش ماه آینده افراد فاقد بیمه را بدون معاینات گسترده بیمه کنیم و از این طریق بتوانیم خدمات بهداشتی و درمانی را به این عزیزان ارائه دهیم.

در ارائه خدمات تفاوتی بین بیمه شدگان آزاد و سایر بیمه شدگان وجود ندارد

عین اللهی همچنین تاکید کرد: ارائه خدمات رایگان به بیمه شدگان با سایر بیمه شدگان تفاوتی ندارد و این افراد می توانند با مراجعه به مراکز درمانی خدمات لازم را دریافت کنند. طرح در حال اجراست، ما هنوز در ابتدای این راه هستیم و باید به پایان برسیم.

وزیر بهداشت با اشاره به فعالیت حدود 1000 بیمارستان و 500 هزار پرسنل و تجهیزات پیشرفته بیمارستانی در کشور، گفت: با چنین آماری زیرساخت های ارائه خدمات فراهم است و مشکل اصلی بهره وری است.

تسهیلات دروار برای خارجی ها در نظر گرفته شده است

وی همچنین گفت: در طرح دروار و امکاناتی که می توان اضافه کرد در صورت مراجعه فوری اتباع خارجی به مراکز درمانی باید سریعا ایمن سازی و خدمات لازم به آنها ارائه شود. زیرا جان این افراد نیز به دلیل این بیماری در خطر است.

وام شش هزار میلیارد تومانی بیمه همگانی رایگان

عین اللهی درباره میزان هزینه شده توسط مجلس و دولت برای بیمه همگانی گفت: مجلس امسال حدود شش هزار میلیارد تومان برای تامین بیمه همگانی رایگان سه دهک اول جامعه تصویب کرد. همچنین در بحث بیماری‌های صعب‌العلاج که از نظر پزشکی می‌گویند این بیماری‌ها فاجعه‌بار است و هزینه‌های هنگفتی را به همراه دارد، امسال مجلس حدود پنج هزار میلیارد تومان در این زمینه تصویب کرد تا بتوانیم سرطان‌های خاص را پوشش دهیم. بیماران و هزینه های بالای این بیماران. در این زمینه گام بزرگی برای بیمه برداشته شده است.

بیشتر بخوانید  آیا حمله به کلانتری میناب دقیق است؟ / نقاشی

جلوگیری از قاچاق مواد مخدر با طرح درور

وی در ادامه در خصوص قاچاق معکوس مواد مخدر از کشور به کشورهای همسایه اظهار داشت: اگر همه چیز حساب شده و ساماندهی شود از قاچاق جلوگیری می شود. قبل از آن 4200 تومان برای خرید مواد اولیه دارویی پرداخت می شد و به این ترتیب به ماده اولیه یارانه دادیم نه به مردم و بر این اساس تولید انجام شد. بنابراین وقتی بتوان مقدار زیادی از این داروها را به راحتی و بدون بیمه تهیه کرد، مشخص است که به راحتی قاچاق می شوند. اما وقتی مواد اولیه نصف شود و به بیماران یارانه بهداشتی داده شود، منابع مالی ما هم هدایت می شود. هدف ما رساندن دارو به دست مصرف کنندگان و در نتیجه جلوگیری از قاچاق است.

عین الهی درباره داروهای کاملا وارداتی نیز گفت: داروهایی که به طور کامل وارد می شوند فقط به بیماران دارای پرونده الکترونیکی داده می شود و به دست غیر بیمار نمی رسد. در این زمینه نیز دیده ایم که اگر چندین برابر داروهای مصرفی بیماران تولید یا وارد شود اما به روش های مختلف قاچاق شود، یکی از مزایای طرح دارو جلوگیری از قاچاق دارو است. در این زمینه گفتند ما نه تنها به 80 میلیون ایرانی، بلکه به 400 میلیون نفر از جمله مردم کشورهای همسایه خدمات رسانی می کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: به همین دلیل با طرح دارو درور کیفیت خدمات را ارتقا خواهیم داد. تحقق این طرح از امسال از ضرر مالی جلوگیری می کند و یارانه سلامت از امسال فقط به شهروندان کشورمان تعلق می گیرد.

تولید دارو باید برای تولیدکننده سودآور باشد

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تولیدکننده دارو باید از تولید دارو سود ببرد، گفت: تولید باید برای سازنده سودآور باشد. زمانی که دارو با قیمت واقعی تولید شود، سازمان بیمه به مردم نیز یارانه می دهد. این موضوع در افزایش تولید موثر خواهد بود و مطمئن هستیم که یارانه سلامت به دست مردم می رسد. زمانی که تولیدکنندگان از طریق این فرآیند تولید خود را افزایش دهند، می توان واردات داروهای نهایی را کاهش داد و به این ترتیب تولیدکننده انگیزه بیشتری برای تولید دریافت می کند. البته کیفیت محصول برای ما بسیار مهم است. از تولید داخلی باکیفیت قطعا امتیازات لازم داده شده و حمایت های لازم صورت می گیرد.

عین اللهی با تاکید بر اینکه هدف ما خودکفایی است به دوران ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: در عصر ویروس کرونا هیچ کس به ما کمک نکرد. نه در پزشکی، نه در سرم و نه در قسمت های دیگر. برای رفع نیاز مردم باید روی پای خود بایستیم. این هدف نهایی ماست. در این زمینه مقام معظم رهبری امسال نیز موضوع دانش بنیان ها را برجسته کردند. یکی از نیازهای مهم ما در پایگاه های دانش بحث در مورد مواد مخدر است و باید منابع مالی را در این راستا هدایت کنیم.

بیشتر بخوانید  شیوع هپاتیت حاد در کودکان 11 کشور / چرا واکسن هپاتیت C شایع است؟

رفع کمبود دارو با اجرای طرح دروار

وزیر بهداشت در ادامه با این سوال که چرا باید کمبود دارو داشته باشیم؟ وی افزود: دلیل این موضوع این است که ارز مطلوب و با کیفیت در زمان مناسب به دست تولیدکنندگان نرسیده است. اجرای طرح دروار کمبود دارو را برطرف می کند. این در حالی است که کمبودهای فصلی دارو در برخی موارد زودتر مشاهده شده بود. وقتی تولیدکننده سرم در کشور داریم چرا باید کمبود سرم داشته باشیم؟ در طرح درور یارانه سلامت و فرانشیز بیمه به مردم پرداخت می شود و بدون تغییر در پرداخت به افراد واجد شرایط خدمات ارائه می شود.

استقبال کشورهای همسایه از داروهای ایرانی

عین اللهی در ادامه درباره استقبال کشورهای همسایه از داروهای ایرانی گفت: واضح است که در تولید دارو باید اولویت تامین نیازهای خود باشد و مردم کمبود دارو نداشته باشند. بر این اساس، تولیدکنندگان را تشویق می کنیم تا ابتدا با تامین نیازهای داخلی صادرات را آغاز کنند. زیرا صادرات می تواند برای آنها نقطه مثبتی باشد.

وی افزود: در همین راستا با 9 کشور منطقه در ژنو صحبت کردم و بیشتر این کشورها به دنبال دارو از ما هستند. امروزه طب ایرانی در کشورهای همسایه داروی خوبی محسوب می شود و ما با حمایت از تولیدکنندگان تلاش می کنیم تا آنها را به سمتی سوق دهیم که علاوه بر نیاز داخلی بتوانیم دارو صادر کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: بدیهی است یکی از راه های اعتلای انقلاب، صادرات محصولات خود به کشورهای دیگر است. این موضوع آثار فرهنگی دارد و نشان دهنده اقتدار ملی است. البته در حال حاضر در برخی از داروهای با فناوری پیشرفته این موفقیت را داریم و شرکت های ایرانی نیز در حال صادرات هستند.

اجرای کامل نسخه الکترونیکی برنامه تا پایان سال جاری

عین اللهی در ادامه صحبت های خود درباره نسخه الکترونیک نیز گفت: نسخه الکترونیکی آرزوی سال هاست که در نظام سلامت وجود داشته و در این سال ها برنامه های مختلفی برای آن انجام شده است. نسخه الکترونیکی از سال 1396 در کشور به صورت پایلوت آغاز شد و در ابتدای دولت سیزدهم نسخه الکترونیکی آن به عنوان برنامه اصلی مطرح شد و در چند ماه اخیر با سرعت بالایی رونق گرفته و پیشرفت کرده است. مجلس انقلاب اسلامی با قوانینی که تصویب کرد به این موضوع سرعت بخشید.

وی افزود: موفق شدیم تا 90 درصد نسخه الکترونیک را اجرا کنیم اما برخی مشکلات در اجرای نسخه الکترونیکی به دلیل زیرساخت ها است. بنابراین در برخی از نقاط دورافتاده کشور سرعت اینترنت کافی نداریم. البته وزارت ارتباطات در این زمینه پیشرفت زیادی داشته است اما زیرساخت ها به هم وابسته است.

وزیر بهداشت ادامه داد: انشالله تا پایان سال جاری به اجرای 100 درصدی نسخه الکترونیک در کشور دست خواهیم یافت. این اقدام چندین مزیت برای ما دارد. یکی دسترسی به اطلاعات است. یکی از مواردی که باید روی آن برنامه ریزی کرد، اطلاعات است. اطلاعاتی مانند بیماری هایی که شایع هستند، کدام داروها در کشور بیشتر استفاده می شود و غیره. بنابراین نسخه الکترونیک اطلاعات بسیار ارزشمندی در اختیار ما قرار می دهد و اجرای نسخه الکترونیکی را به عنوان یک ضرورت دنبال می کنیم.

بیشتر بخوانید  وضعیت شیوع کرونا در ایران از ۱۰ مهر تا ۱۰ آبان ۱۴۰۰ + آمار / عکس -

وی ادامه داد: پیشرفت در زمینه بیمه سلامت و اجتماعی بسیار خوب است و امیدواریم تا پایان سال آن را تکمیل کنیم. در عین حال تخلفات احتمالی در نسخه الکترونیکی آن نیز قابل مشاهده است. به طور کلی یکی از پایه های اصلی کار ما در بیمه همگانی و همچنین در طرح دروار نسخه الکترونیکی است که امیدواریم بتوانیم تا پایان سال جاری آن را به صورت کامل ارائه کنیم.

وارد موج هفتم شوید ویروس کرونا ما بودیم

وزیر بهداشت در ادامه درباره وضعیت کرونا در کشور گفت: بارها اعلام کرده‌ام که این تصور که کرونا تمام شده است، بسیار اشتباه است. کرونا ویروسی است که سالها باقی خواهد ماند. مشکلی که در زمینه کنترل کرونا وجود دارد این است که دنیا با این بیماری یکسان برخورد نمی کند. در حال حاضر نرخ واکسیناسیون در جهان در برخی از کشورهای آفریقایی شش تا هشت درصد است و ویروس در این کشورها پایدار است.

وی افزود: به عنوان مثال سویه Omicron از آفریقای جنوبی شروع شد. کشورهایی هستند که واکسیناسیون مناسب نداشته اند و مصونیت مردم در آن کشورها پایین است. بنابراین وقتی یک ویروس وجود دارد، جهش می یابد و همه کشورها را تحت تاثیر قرار می دهد. طبق آمار فکر می کنم کشور ما وارد موج هفتم کرونا شده است.

مردم باید دوز تقویت کننده واکسن کرونا را تزریق کنند

عین اللهی یادآور شد: آنچه در موج ششم می توانست به ما کمک کند و حاشیه امنی برای ما ایجاد کند همکاری مردم در واکسیناسیون بود که جا دارد از مردم تشکر کنم. حتی الان که هنوز درگیری شدید نداشته ایم، از مردم می خواهم حتما واکسن را به عنوان دوز تقویت کننده تزریق کنند.

وی تاکید کرد: افرادی که شش ماه از واکسن قبلی می گذرد حتما باید واکسن یادآوری تزریق شود که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. فردی که امیکرون دریافت می کند، اگر واکسن را تزریق کرده باشد، قطعاً شدت بیماری او کم می شود و شاهد هیچ اتفاق بدی نخواهیم بود. به خصوص افراد بالای 65 سال یا افرادی که بیماری های زمینه ای مانند دیابت و غیره دارند. آنها باید واکسن تقویت کننده را تزریق کنند.

وزیر بهداشت در پایان بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید کرد و گفت: در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت تهویه و رعایت فاصله باید توجه بیشتری شود. امیدوارم از این موج به سلامت عبور کنیم. وزارت بهداشت آمادگی کامل دارد و مراکز درمانی ما در آمادگی کامل هستند. اما امیدواریم که پیشگیری کار ما را درمان نکند.

دیدگاهتان را بنویسید