کشورهایی که قصد دارند غرق شدن را به صفر / 609 دشت احاطه شده توسط رانش زمین کاهش دهند



دبیر کارگروه ملی خطرات با تأکید بر اینکه همه دشت های کشور از رانش زمین رنج می برند ، گفت: کاهش و توقف فرونشست زمین را می توان در برابر زلزله کنترل کرد ، بنابراین در ژاپن در منطقه ای که 11 سانتیمتر از غرق شدن در هر منطقه بود سال ، بعد از 15 سال سرعت به صفر رسید.

در مصاحبه ای با ایسنا ، دکتر علی بیت اللهی وی با اشاره به انتشار مقالاتی در مورد غرق شدن زمین در ایران و خاتمه روند اطلاع رسانی در رسانه های کشور ، گفت: در این شرایط مقالات مربوط به رانش زمین در ایران در ژورنال Nature و ظهور این پدیده در مقیاس جهانی و علاوه بر این در طی چند روز گذشته نیز منعکس شد آزمایشگاه بین المللی اینتل وی همچنین گزارشی منتشر کرد و این پدیده را “بمب ساعتی ساکت” خواند و با تکرار این پدیده در ایران ، این موضوع بر سر زبان ها افتاد.

وی ادامه داد: ما تحقیقات خود را در مورد اهمیت این مسئله از سال 1378 آغاز کردیم و در این مطالعات متوجه شدیم که در جنوب غربی تهران ، در تقاطع بزرگراه آزدگان و آیت الله ساعدی ، تغییر در ارتفاع وجود دارد و با این مطالعات وجود دارد غرق شدن بود “ما زمینی پیدا کرده ایم ، به ویژه در زمین های اطراف تهران.

بیت اللهی خاطرنشان کرد: همچنین در سال 2016. منطقه شهران ، خیابان پیامبر ، میدان کایام ، میدان محمدی و چهار راه مولوی چندین واقعه غرق شدن وجود داشت که به قدری ویرانگر بود که حتی در برخی از آنها تلفات دیدیم.

بیشتر بخوانید  نامه ایران به رئیس شورای امنیت درباره حمله به کشتی "مرسر استریت"

مدیر مرکز بررسی زلزله در جاده ها ، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه همه این وقایع پیامدهای دردناک این پدیده را به اطلاع مسئولان می رساند ، ادامه داد: برخلاف زلزله ، این پدیده امکان اقدامات کنترلی را دارد ؛ زیرا این پدیده مخرب ارتباط مستقیمی با کاهش آبهای زیرزمینی دارد. این بدان معناست که اگر سطح آب زیرزمینی سفره های زیرزمینی پایین بیاید ، سطح زمین پایین می آید.

بیت الهی با تأکید بر اینکه از آنجا که پدیده غرق شدن تدریجی است ، مانند زلزله با تخریب ناگهانی مواجه نیستیم ، یادآور شد: اما بعد منفی این پدیده گستردگی و دامنه آن است. به عنوان مثال ، در دو منطقه جنوب تهران ، یکی از شهریار به اندازه 30 کیلومتر در 20 کیلومتر و دیگری در داخل دشت ورامین او در 25 کیلومتر در 15 کیلومتر در غرق شدن زمین شرکت کرد.

به گفته وی ، تمام 609 دشت بزرگ کشور به دلیل سقوط آب های زیرزمینی با پدیده فرونشست روبرو هستند و مهمترین تأثیر آن این است که به دلیل فرونشست زمین ، محیط متخلخل سفره های زیرزمینی متراکم شده و تراکم این لایه ها غیرقابل برگشت است. .

بایتولا بر این تأکید دارد اگر غرق شدن زمین به حدی برسد که کل سفره زیرزمینی خالی و متراکم شود ، حتی اگر در سال های آینده باران و برف هزاران برابر امروز باشد ، آب حاصل از این بارش به خاک نفوذ نمی کند. گفت: این وضعیت “مرگ سفره های زیرزمینی و دشت” نامیده می شود و در چنین مواردی به جای ورود به زمین ، آب باران به سطح آب جاری می شود.

بیشتر بخوانید  عفت از کرامت انسانی نشات می گیرد و نشانه تقواست - آژانس مهر نیوز | اخبار ایران و جهان

او ادامه داد: با جریان آب روی سطح زمین ، مواد مغذی موجود در خاک شسته شده و دشتهای حاصلخیز به بیابانی تبدیل می شوند و این مهمترین آفت فرونشست است. زیرا در این شرایط بخش کشاورزی و سایر بخشهای مرتبط با آن دچار بحران خواهند شد و این بعد بسیار مهمی است.

آسیب به زیرساخت های صنعتی در اثر غرق شدن

بیت اللهی با استناد به اثرات غرق شدن در زیرساخت های صنعتی گفت: غرق شدن زمین در زیر خطوط انتقال نفت و گاز منجر به تخریب آنها می شود و خطرات ناشی از تلفات جانی را به دنبال دارد.

او ادامه داد: فرونشست زمین در کلانشهرهایی مانند تهران ، اصفهان ، کرمان و مشهد رخ می دهد و در نتیجه ، اسکلت ساختمان ها شکاف می گیرد و ترک می شود و مقاومت سازه ها در برابر رانش زمین کاهش می یابد.

دانشکده مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه مقاومت پایه های تیرهای برق در مناطقی مانند ورامین ، استهارد ، کوم و دشت ماهار به دلیل فرونشست کاهش یافته است ، ادامه داد: لازم به ذکر است که این بحران با کمبود آب و خشکسالی همراه است و این کاهش بارندگی بخشهایی از روند غرق شدن را در سالهای آینده تشدید می کند.

بیت الهی با تأکید بر لزوم تعمیرات اساسی در سیستم بهره برداری از آبهای زیرزمینی و کشاورزی ، اظهار داشت: اراضی خشک و نیمه خشک محصولات زراعی با مصرف آب زیاد است که در دنیا به آن آب مجازی می گویند. یعنی از آب هندوانه برای کشت یک هزار تا دو هزار لیتر آب استفاده می شود.

بیشتر بخوانید  عجیب ترین کشف دولت روحانی

وی با تأکید بر اینکه چندین هزار لیتر به دلیل محصولاتی که در حال رشد است مانند هندوانه از بین رفته است ، گفت: این محصول کشاورزی در نهایت صادر می شود ، در واقع آب آن صادر شده است.

غرق شدن قابل کنترل است

بیت الهی با بیان اینکه پدیده غرق شدن در اراضی بیابانی که دارای سفره های زیر آب هستند اتفاق نمی افتد ، گفت: در جایی که آب زیرزمینی زیاد مصرف می شود با پدیده غرق شدن روبرو می شوند.

وی با اشاره به وضعیت رانش زمین در کشورهای همسایه با بیان اینکه این پدیده از حوالی کابل در افغانستان آغاز شده است ، افزود: باید توجه داشت که این پدیده قابل کنترل است و این پدیده در کشوری مانند ژاپن مدیریت می شود ، بنابراین در برخی از مناطق در کشور 11 سانتی متر در سال غرق می شود و با برنامه ریزی جدی در این منطقه پس از 15 سال این فرونشست به صفر رسیده است.

بیت اللهی نمونه دیگری از این مورد را در دشت کالیفرنیا ذکر کرد که در شرایط بحرانی قرار داشت و اینکه غرق شدن زمین در منطقه اکنون با اصلاح روشهای آبیاری ، تزریق آب به سفره های زیرزمینی (شارژ مجدد مصنوعی آبهای زیرزمینی) کنترل می شود. بر خلاف زلزله ، آنها باید با اقدامات برنامه ریزی شده کنترل شوند ، و عزم بیشتر ، سرمایه گذاری و توجه به اهمیت در این زمینه لازم است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید