مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

کشف ژن عامل سرطان خون نادر در کودکان با همکاری یک محقق ایرانی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


کشف ژن عامل سرطان خون نادر در کودکان با همکاری یک محقق ایرانی
محققان از St. جود با همکاری دکتر فرهاد راوندی کاشانی، محقق ایرانی در دانشگاه تگزاس، ژن غیرطبیعی را شناسایی کرد که باعث ایجاد سرطان خون نادر در کودکان می شود.

کشف ژن عامل سرطان خون نادر در کودکان با همکاری یک محقق ایرانی

پروژه توالی‌یابی ژنتیکی برای شناسایی ژن‌های غیرطبیعی که باعث ایجاد سرطان‌های خون نادر در کودکان می‌شوند، در بیمارستان دانشگاه سن‌پترز انجام شد. جود در واشنگتن دی سی و محققان یک ژن همجوشی را شناسایی کرده اند که مسئول 30 درصد از زیرگروه های نادر لوسمی در کودکان است.
این مطالعه اولین شواهد از یک ژن غیر طبیعی برای لوسمی مگاکاریوسیتی حاد (AMKL) را در کودکان نشان می دهد. این نوع نادر سرطان حدود 10 درصد از کل موارد لوسمی میلوئید حاد در کودکان را تشکیل می دهد.
پروژه توالی یابی ژنتیکی، بازآرایی کروموزوم 16 را بررسی کرد که قطعاتی از ژن هایی را که پروتئین های غیرطبیعی تولید می کنند، به هم متصل می کند.
همجوشی ژن در پروتئین خون CBFA2T3 و پروتئین تولید شده در کلیه GLIS2 رخ می دهد. در مدل‌های آزمایشگاهی مختلف، پروتئین CBFA2T3-GLIS2 ژن‌هایی را فعال می‌کند که باعث می‌شوند سلول‌های خونی نابالغ پس از مرگ سلول‌های طبیعی به تقسیم خود ادامه دهند، تغییری که مستقیماً با سرطان خون مرتبط است.
دکتر ریچارد ویلسون، مدیر مؤسسه ژنوم در دانشگاه واشنگتن و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «با مقایسه ژنوم سلول های سالم و سلول های سرطانی در کودکان، ما توانستیم این ترکیب ژن غیر طبیعی را شناسایی کنیم.
به گفته ویلسون، این روش تجزیه و تحلیل سلولی عمیق و تحقیق برای یافتن بازآرایی‌های غیرطبیعی ساختاری در DNA ضروری است که می‌تواند به توسعه درمان‌های جدید و مؤثر منجر شود.
علاوه بر ادغام ژن CBFA2T3-GLIS2 که در حدود نیمی از بیماران وجود داشت، محققان چهار ژن همجوشی HOXA9، MN1، GATA2‌ و FLII‌ را در برخی دیگر از بیماران AMKL شناسایی کردند.
نتایج این مطالعه نشان می دهد که بیماران AMKL نیز در معرض خطر بالای عدم درمان برای همجوشی ژن هستند. بررسی 40 بیمار تحت درمان در مراکز بهداشتی در سراسر جهان نشان می دهد که تنها 28 درصد از بیماران دارای ژن فیوژن CBFA2T3-GLIS2 پس از درمان زنده مانده اند، در حالی که این رقم در بیماران سرطانی بدون ژن فیوژن، 42 درصد است.
توالی یابی کامل ژنومی امکان تشخیص تغییرات ناشناخته در سلول های سرطانی را فراهم می کند و می تواند منجر به درک بهتر بیماری و اقدامات درمانی موثرتر با عوارض جانبی کمتر شود.
این پروژه شامل دکتر فرهاد راوندی کاشانی، دانشیار گروه سرطان خون در دانشگاه تگزاس، و محققانی از دانشگاه واشنگتن، میلان، ایتالیا، اولم، آلمان، چانگ چونگ تایپه و دانشگاه پزشکی توکیو بود.

بیشتر بخوانید  نگهداری از گل تاج خروس در خانه و نکاتی که باید بدانید

منبع: isna.ir


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *