کرونا در ایران کنترل می شود / امکان تزریق سالانه واکسن کرونا



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه نمی توان گفت تاج آماده است، گفت: این یک اشتباه است.

دکتر علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص وضعیت بیماری عروق کرونر در کشور گفت: خوشبختانه در حال حاضر شرایط بیماری در کشور مساعد است. البته در حال حاضر در همه مناطق جغرافیایی به جز چند منطقه در آفریقا و آمریکا که تا حدودی در حال افزایش است، در سایر مناطق جغرافیایی این بیماری در حال کاهش است که برای ایران نیز همینطور است. بنابراین میزان ابتلا به این بیماری بسیار کاهش یافته است و در مرحله کنترل بیماری کووید 19 هستیم.

فرصت خوبی برای تزریق دوز واکسن کرونا

وی با بیان اینکه واکسیناسیون ویروس کرونا در کشور انجام شد و ششمین پیک امیکرون را پشت سر گذاشتیم، افزود: از این رو وضعیت بیماری کووید 19 در کشور در حال حاضر تحت کنترل است. لازم به ذکر است که اکنون زمان بسیار مناسبی برای افزایش دوز تزریق اضافی واکسن کرونا است.

ناجی ادامه داد: در حال حاضر در کشور ما بر اساس آمارهای موجود، حدود 69 درصد جمعیت دو نوبت واکسن تاج و سومین نوبت واکسن به 33 درصد جمعیت تزریق شده است. این در حالی است که سطح تزریق دوز سوم در کشور باید به بیش از 70 درصد برسد تا در صورت ابتلا به نوع جدی کرونا، همچنان بتوانیم کووید 19 را از نظر بیماری شدید، مرگ و بستری مانند موج ششم کنترل کنیم. .

گردش خون کوچک کرونا در زمین

وی گفت: در حال حاضر وضعیت بیماری عروق کرونر در کشور بسیار خوب است. برای تکمیل نوبت سوم. همزمان موضوع تزریق نوبت چهارم این واکسن به ویژه برای سالمندان و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف اعلام شد و باید از این شرایط استقبال کرد و مردم نسبت به تکمیل واکسیناسیون اقدام کنند.

ناجی گفت: نتایج واکسیناسیون دیده شده است و هیچ شکی در اثربخشی واکسن ها وجود ندارد. رسانه ها و وزارت بهداشت باید روی این موضوع مانور دهند تا مردم را به تکمیل واکسیناسیون تشویق کنند. با حقایق علمی که وجود دارد، دیگر هیچ تردیدی در مورد اثربخشی واکسن وجود ندارد. اگر بیش از 70 درصد دوز سوم واکسن را در کشور تزریق کنیم، خیالمان راحت می شود.

بیشتر بخوانید  پرمصرف‌ترین داروها در ۱۴۰۲

تهدید از 5 تا 8 درصد تاج

وی گفت: برخی پیش‌بینی‌ها این است که بین 5 تا 8 درصد واریانت عجیب می‌تواند از تاج باشد که البته درصد بالایی نیست، اما با زدن دوز تقویت‌کننده با این اتفاق می‌توان مطمئن بود که اتفاق بدی خواهد افتاد. در جامعه اتفاق می افتد.» اتفاق می افتد. کشورهایی مانند آلمان و بریتانیا بیش از 70 درصد از دوز سوم واکسن را تزریق کرده اند. در کشور ما حدود 33 درصد و در آمریکا حدود 33 درصد دوز سوم را تزریق کردند.

نای افزود: شاخصی وجود دارد که میزان مرگ و میر ناشی از کوید را در تعداد کل عفونت های شناخته شده نشان می دهد که در کشوری مانند آمریکا و کشور ما بیشتر از کشورهایی مانند آلمان و انگلیس است که سومین تزریق خود را تزریق کردند. . بنابراین بسیار مهم است که از این فرصت استفاده کنید و حتما نوبت سوم را تزریق کنید همچنین نوبت چهارم واکسن را برای سالمندان و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند تزریق کنید تا حد امکان سطح پوشش واکسیناسیون را در دانش آموزان افزایش دهید و تنوع، احساس خوشایند تر است.

امکان تزریق سالانه واکسن کرونا

وی درباره برنامه وزارت بهداشت برای تزریق دوز دیگری از واکسن کرون در سال جاری برای همه ایرانیان، گفت: با توجه به وضعیت بیماری کووید و اینکه پیش بینی می کنیم بیماری کووید از دنیا حذف نشود و تغییر کند. این واکسیناسیون ممکن است از زمان ورود Omicron دارای زیر متغیرهایی از BA1 تا BA5 بوده است.در برخی از کشورها مانند ایالات متحده و آفریقا که این بیماری در حال گسترش است، این امر به دلیل ظهور یک زیر متغیر emicron به نام BA2 است. 12، که در ایالات متحده افزایش یافته و آمار افزایش یافته است. در آفریقا، زیر متغیرهای BA4 و BA5 نیز اندکی افزایش یافته است. بنابراین این تغییرات است. این تغییرات در کرونا رخ می دهد و کرونا حذف نمی شود. از طرف دیگر، ایمنی واکسن دائمی نیست. بنابراین به نظر می رسد همان کاری که برای آنفولانزا و برای افرادی که در معرض خطر بیشتری برای واکسینه شدن هستند انجام می دهیم، همین اتفاق باید در مورد تاج تاج و بومی شدن و کنترل شدن آن بیفتد، فقط افرادی که در معرض خطر ابتلا به واکسن هستند.

بیشتر بخوانید  وضعیت آب و هوای کشور امروز ۱۹ آذر ۱۴۰۰ / بارش ۴ روزه باران و برف در برخی استان‌ها

ناجی گفت: البته این تصمیمات بستگی به اتفاقاتی دارد که در آینده رخ خواهد داد. آیا هر سال مانند آنفولانزا تغییر می کند یا خیر؟ اینها سوالاتی است که آیندگان به آنها پاسخ خواهند داد و بر اساس آنها تصمیم می گیریم و اقدامات بهداشتی خود را انجام می دهیم.

شرایط تزریق دوز چهارم کرونا

وی در خصوص شرایط تزریق دوز چهارم واکسن کرونا گفت: کشورهای مختلف قوانین متفاوتی در این زمینه دارند. به عنوان مثال، برخی از کشورها افراد بالای 55 سال را ملزم به تزریق دوز چهارم می کنند. به طور کلی، افراد مسن، افراد با سیستم ایمنی ضعیف و افراد با سیستم ایمنی ضعیف باید با دوز چهارم واکسینه شوند تا سطح ایمنی ایمن حفظ شود. فاصله بین تزریق نوبت سوم تا نوبت چهارم بستگی به نوع واکسن دارد، اما معمولا گفته می شود که حداقل چهار ماه پس از تزریق نوبت سوم می توانند نوبت چهارم را تزریق کنند. برخی از کشورها نیز برنامه ریزی کرده اند که دوز چهارم را به کادر پزشکی تزریق کنند.

ناجی گفت: مطالعات نشان داده است که تزریق دوز چهارم واکسن کرونا می تواند موثر باشد. هر اقدام بهداشتی که بتواند وضعیت را کمی بهبود بخشد، اقدام بهداشتی خوبی است.» مطالعات نشان داده است افرادی که نوبت چهارم واکسن کرونا را دریافت می‌کنند، نسبت به افرادی که سه دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، کمتر به بیماری شدید مبتلا می‌شوند.

زمان پایان همه گیری

ناجی گفت: همه گیری قابل مشاهده نیست و همه گیری تمام شده است. بنابراین، همه‌گیری جهانی تمام نشده است، اما می‌توان گفت بسیاری از کشورها به مرحله کنترل همه‌گیری رسیده‌اند و دیگر چنین واگذاری شرکت‌ها و خوشه‌ها را نداریم. در بسیاری از کشورها، میزان حمله یا R0 کمتر از یک است، به این معنی که بیماری کنترل می شود. در کشور ما نیز به نظر می رسد همه گیری تحت کنترل است. ما می توانیم در مورد پایان همه گیری تنها زمانی صحبت کنیم که بیماری بومی شود. این بدان معناست که این بیماری در مقادیر کم مانند آنفولانزا منتقل می شود. ما به تدریج به سمت تاج می رویم، اما هنوز نمی توان به طور قطعی در مورد آن اظهار نظر کرد.

بیشتر بخوانید  وضعیت ترافیک جاده کرج - چالوس و اتوبان تهران

عدم رعایت پروتکل های بهداشتی یک اشتباه است

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که در این شرایط رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی اشتباه است. از آنجایی که ویروس همچنان در گردش است، در صورت عدم رعایت پروتکل ها، این چرخش ممکن است افزایش یابد. در شرایط کنونی می توان گفت افرادی که وارد محیط های بسته و شلوغ می شوند باید نقاب بزنند، فاصله اجتماعی همچنان رعایت شود. در عین حال، از آنجایی که اکثر خانواده ها واکسینه شده اند، می توانید به صورت گروهی محدود به سفرهای خانوادگی بروید، به راحتی از فضای باز استفاده کنید، در مترو، اتوبوس و … ماسک بزنید اما وقتی بیرون هستید. بدون ازدحام، من نمی توانم ماسک بزنم. مواقعی وجود دارد که می توانیم کمی برای خودمان راحت شویم، اما این اشتباه است که کاملاً پروتکل های بهداشتی را کنار بگذاریم. بنابراین مطمئن شوید که به داخل خانه در مکان هایی با افراد زیادی بروید. چه در فضای باز و چه در داخل خانه، باید از ماسک استفاده کنید.

ناجی گفت: البته حدود 70 درصد واکسن در کشور ما تزریق شد و حدود 30 درصد مردم کشور ما دوز اول یا دوم تاج واکسن را تزریق نکردند. در مورد دوز نیز می توان گفت که بیش از 20 درصد افراد جامعه ما حتی یک دوز واکسن دریافت نکرده اند و این بسیار اشتباه است.

وی درباره مهم‌ترین جنبه‌های گردش کرونا در کشور گفت: شرکت‌های زیرمجموعه آمیکرون در حال حاضر در سراسر جهان در حال تردد هستند. قبلاً BA1 و سپس BA2 آمدند و نوسانات بالایی را در همه کشورها کشف کردند، اما اکنون انواع مختلفی مانند BA4 و BA5 گزارش شده است. در ایالات متحده نیز یک زیرشاخه به نام BA2.12 وجود دارد. بنابراین اکنون می توانیم بگوییم که تقریباً اکثر انواعی که می بینیم Omicron هستند. مقدار کمی از دلتا در گردش است و نشان دهنده زیر مجموعه ای از امیکرون ها است.

ناجی گفت: در عین حال زیرگروه های جدید Omicron مسری تر هستند اما هنوز اطلاعات کاملی از جدی بودن آنها نداریم و باید منتظر ماند.

دیدگاهتان را بنویسید