مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

کرونا تمام نشده و ممکن است هرگز تمام نشود / آیا اوج کرونا در راه است؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از فارس، یکی از اعضای کمیته کووید 19 با اشاره به قابلیت انتقال بسیار بالای زیرسویه های جدید Omicron گفت: احتمال ابتلا به زیرسویه های جدید در انسان 3 برابر افزایش می یابد. برابر کسانی که واکسینه شده اند و 8 برابر در کسانی که واکسینه نشده اند.

علیرضا ناجی عضو کمیسیون کووید 19 و رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران اولین روز مردادماه سال جاری وی در پاسخ به این سوال که کدام واکسن برای دوز چهارم مناسب‌تر است، گفت: برای اینکه بتوانیم دوزها را خیلی خوب بدهیم، واکسن‌هایی با کارایی بیشتر. در ایران واکسنی با پلتفرم mRNA نداریم.

وی در خصوص واکسن های موجود در ایران گفت: واکسن های موجود در ایران بر پایه ناقل مانند AstraZeneca، پروتئینی مانند Pastecovac، Spicogen و Razi و واکسن های غیرفعال مانند Sinopharm، Fakhra و Barkat هستند.

ناجی خاطرنشان کرد: اگر فردی سه دوز واکسن سینوفارم را تزریق کرده باشد، باز هم می‌تواند از این واکسن استفاده کند، اما برای تقویت ایمنی بیشتر آن افراد ترجیح می‌دهند برای نوبت چهارم از واکسن استفاده کنند. اگر واکسن AstraZeneca را به دلیل ماندگاری آن دور بریزیم، دو واکسن Spikogen و Pastecovac ممکن است در اولویت های تزریق قرار گیرند.

وضعیت موج هفتم به عملکرد ما بستگی دارد

پاسخ داد آیا موج هفتم قله قوی تری از موج ششم خواهد داشت؟ گفت: همه اینها به عملکرد ما بستگی دارد. فاصله طولانی بین تزریق دوز اول و دوم واکسن تا امروز، عدم پذیرش دوز توسط مردم، به اشتباه گفتن به مردم از تمام شدن کرونا، عدم استفاده مردم از ماسک و معرفی یک داروی شدید سویه مسری و ایمن منجر به موج هفتم رخ خواهد داد.

بیشتر بخوانید  نحوه تغییر استفاده از ماسک برای حل emicron

واکسن ها تا 70 درصد افراد را از بیماری های جدی، بستری شدن در بیمارستان، مراقبت های ویژه و مرگ محافظت می کنند.
رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: صعود این قله به عملکرد ما بستگی دارد. در حال حاضر باید ماسک بزنیم و فاصله جانبی را رعایت کنیم و همچنین یک دوز واکسن مصرف کنیم. درست است که واکسن‌های موجود برای سویه‌های جدید ساخته نشده‌اند، اما همان واکسن‌ها با وجود کاهش اثربخشی، تا 70 درصد از افراد را از بیماری‌های شدید، بستری شدن در بیمارستان، مراقبت‌های ویژه و مرگ محافظت می‌کنند. سویه BA5 بسیار عفونی و سرکوب کننده سیستم ایمنی است.

احتمال ابتلا به کرونا در افرادی که واکسینه نشده اند 8 برابر بیشتر از افرادی است که واکسینه شده اند.
یکی از اعضای کمیته کووید 19 با تاکید بر لزوم تزریق دوز تقویت کننده واکسن کرونا، گفت: Omicron از BA1 شروع و تا BA5 ادامه می یابد تا آلوده شود. احتمال ابتلا به سویه های جدید در واکسینه شده 3 برابر و در افرادی که واکسینه نشده اند 8 برابر افزایش می یابد. بنابراین، واکسن ها می توانند گردش ویروس را در جامعه و بستری شدن بیماران در بیمارستان کاهش دهند و اوج را به پایین ترین سطح برسانند.

آمار جمعیت واکسینه نشده در کشور

وی خاطرنشان کرد: جمعیت خاموش 9 تا 11 میلیونی داریم که اصلا واکسینه نشده اند و باید واکسینه شوند و همچنین در محدوده سنی 5 تا 11 سال جذب واکسیناسیون کاهش یافته و این گروه سنی باید واکسینه شده زیرا آنها در خطر هستند و همچنین بیماری را منتقل می کنند. واکسیناسیون همراه با پوشیدن ماسک و رعایت فاصله، اوج را به حدی کاهش می دهد که جان بسیاری را از دست ندهیم و فشار بر نظام سلامت کشور به حداقل می رسد.

بیشتر بخوانید  صفحه جستجوی شما یافت نشد.

اگر روند مبتلایان به کرونا ادامه یابد، ممکن است با اوج جدی مواجه شویم

ناجی با بیان اینکه هر روز تعداد زیادی از هموطنان مثبت می شوند و تعداد بستری ها نیز در حال افزایش است، گفت: مثبت بودن آزمایش بخشی از آمار مبتلایان به این بیماری است. این عدد واقعی نیست زیرا تعداد تست هایی که گرفته می شود کم است.

وی افزود: در صورت ادامه این روند می توانیم با یک اوج جدی مواجه شویم. خوشبختانه بسترهای Omicron کمتر از دلتا بیماری زا هستند، اما به دلیل فاصله زمانی طولانی بین دوز اول و دوم و کاهش ایمنی و عدم وجود درصد مناسب تزریق تقویت کننده، می توان از این پیک برای افراد مسن و مبتلایان استفاده کرد. مشکلات ژنتیکی و افرادی که بیماری اساسی دارند، یک مشکل است، به همین دلیل باید از تزریق واکسن استقبال کرد.

کرونا تمام نشده و ممکن است هرگز تمام نشود

وی در پاسخ به این سوال که آیا با مصونیت جمعی از مرگ و میر این ویروس کاسته شد و آیا بالاخره ویروس کرونا پایان می یابد؟ وی گفت: کرونا تمام نشده و ممکن است هرگز تمام نشود. ویروس کرونا دائما در حال تغییر است و به دلیل این تغییرات باید بر واکسیناسیون پافشاری کنیم. عدم به روز رسانی واکسن های کرونا یکی از اشتباهات دنیا در برابر این ویروس است و به همین دلیل اقداماتی در حال انجام است.

واکسیناسیون و گردش ویروس در کنار هم میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا را کاهش داده است
وی با اشاره به ایمنی گله افزود: تلف شدن نسبت به قبل بسیار کاهش یافته است. یکی از دلایل این امر تأثیر واکسیناسیون و گردش ویروس به عنوان مصونیت طبیعی است. مطالعات نشان داده اند که مصونیت طبیعی مدت زیادی دوام نمی آورد مگر اینکه با واکسیناسیون مخلوط شود، پس از آن بسیار طولانی تر است. نقص ما این است که واکسن های ما علیه سویه های جدید نیست، واکسن کرونا باید مانند واکسن آنفولانزا باشد، ویروس باید پایش ژنتیکی شود و هر از چند گاهی واکسن ها به روز شوند و واکسن های مکمل جایگزین واکسن های قبلی شود.

بیشتر بخوانید  قرص کرونای فایزر در انگلیس تایید شد

ناجی با تاکید بر سرایت بسیار بالای ویروس کرونا گفت: در مورد ویروس کرونا نسبت به سایر بیماری های عفونی به مصونیت گله ای نمی رسیم اما کاهش ابتلا به این بیماری کاملا مشهود است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *