مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

کرتینیسم و ​​راه های کنترل

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


کرتینیسم چیست؟


کرتینیسم این یک بیماری است که به دلیل وجود کم کاری تیروئید از بدو تولد رخ می دهد. وجود کم کاری تیروئید از بدو تولد اغلب ناشی از کمبود ید در دوران جنینی است که باعث عقب ماندگی ذهنی و جسمی نوزاد می شود.کودک دچار چاقی غیر طبیعی می شود. راه می رود، حرف می زند و دندان هایش را به هم فشار می دهد. رشد جسمی و ذهنی او مختل شده است. او عواقب بی هوشی و عقب ماندگی را دارد و مخصوصاً احمق است. به این اختلالات کرتینیسم فراگیر می گویند، اما اگر علت بیماری به موقع کشف شود، اثرات بیهوشی و زوال عقل به دلیل تزریق تیروکسین از بین می رود و کودک به حالت عادی باز می گردد.

انواع کرتینیسم

این تاخیر به دلیل اختلال در ترشح تیروکسین از غده تیروئید ایجاد می شود.هورمون تیروکسین علاوه بر کمک به رشد طولی استخوان ها در رشد سلول های مغزی نیز نقش دارد. اساساً دو نوع کرتینیسم وجود دارد:

  • کرتینیسم غیر بومی «فطری
  • کرتینیسم بومی بومی

یک سوم افراد مبتلا به کرتینیسم متولد نشده اند، در این افراد غده تیروئید هنگام تولد آسیب می بیند، یعنی غده تیروئید قادر به ترشح تیروکسین نیست، نوع دیگر که بومی است افراد بیشتری را شامل می شود. ترشح غده تیروئید و تیروکسین در کودک بدون مشکل ایجاد می شود، باید در نظر داشت که با رژیم غذایی و درمان با تیروکسین تا حد زیادی می توان از عقب ماندگی ذهنی پیشگیری کرد، غذاهای حاوی ید در رژیم غذایی گنجانده شده است. کم کاری مادرزادی تیروئید می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و دائمی یا گذرا باشد. در سال 1993، آکادمی اطفال آمریکا شیوع این بیماری را در 1 نوزاد از هر 4000 نوزاد تخمین زد. نوزادان مبتلا به سندرم داون نسبت به کودکان مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید بیشتر احتمال دارد به اشکال دائمی و گذرا مبتلا شوند و همچنین درصد ناهنجاری های مادرزادی بیشتری دارند.


کرتینیسم

مکانیسم کرتینیسم

این اغلب نتیجه کمبود طولانی مدت ید در جنین است و به ندرت به دلیل سایر علل کم کاری تیروئید، مانند آژنزیس غده تیروئید است. مادر ممکن است کم کاری تیروئید نیز داشته باشد.

علائم کرتینیسم

  • کوتاه
  • صربستان
  • شکم بزرگ
  • زبان خشن
  • بز خشک
  • صدای خشن
  • پلک ها معمولا متورم هستند
  • لب پایین ضخیم و پهن است
  • فاصله بین پاها هنگام راه رفتن
  • آنها بسیار مستعد ابتلا به بیماری های عفونی هستند
  • عقب ماندگی ذهنی عمیق و سطحی دیده می شود.

شیوع کرتینیسم

تقریباً 30 درصد از جمعیت جهان (تقریباً 1.6 میلیارد نفر) در معرض خطر اختلالات کمبود ید (IDD) هستند. 50 میلیون کودک مبتلا هستند. IDD به ویژه در مناطق گرمسیری دیده می شود. چینی ها 40 درصد از بیماران کراتینه در جهان را تشکیل می دهند. ساکنان مناطقی که آب آشامیدنی آنها به دلیل مقدار کمی ید در بستر، ید بسیار کمی دارد، در معرض خطر بیماری هستند. (قبل از افزایش منظم ید در نمک خوراکی) دریا منبع عالی ید است. به طور کلی، هر چه از دریا دورتر باشد، کمبود ید بیشتر می شود. (مثلاً سطح بسیار پایین ید باعث افزایش IDD در اکثر مناطق کوهستانی می شود.) محیط با مواد گواتروژن – مواد نگهدارنده ید – دسترسی به ید بسیار کم است.

باید بخوانید:

علت عقب ماندگی ذهنی چیست؟

علت عقب ماندگی ذهنی چیست؟

خطرناک ترین عاملی که کودکان را عقب مانده ذهنی می کند از عقب ماندگی ذهنی و علل آن چه می دانید؟ دلگرم کننده باشید عقب ماندگی ذهنی…

کنترل کرتینیسم

غربالگری برای تشخیص زودهنگام این بیماری در کشورهای پیشرفته و ایران از کم کاری تیروئید نوزادان پیشگیری می کند. این بیماری در صورت تشخیص به موقع کاملاً قابل درمان است و در صورت عدم تشخیص، فرد را به موجودی عقب مانده غیرقابل برگشت تبدیل می کند. درمان با هورمون های تیروئید (لووتیروکسین) است. غربالگری با نمونه گیری از خون نوزاد و اندازه گیری سطح سرمی TSH انجام می شود.

بیماری های ناشی از عوامل محیطی

عوامل اکولوژیکی و فیزیکی به این معناست که عوامل محیطی در دوران قبل از تولد، پس از زایمان و پس از تولد بر مغز تأثیر می گذارد و باعث آسیب مغزی می شود. عوامل اکولوژیکی و فیزیکی مانند عوامل ارثی حتی با درصد می توانند باعث عقب ماندگی ذهنی شوند.


بیشتر بخوانید  غذاهای پاییزی برای کاهش وزن به کمک شما آمده اند!
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *