مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

کدام گروه از فرهنگیان مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سایت طلا، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اعمال رتبه‌بندی معلمان از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ است، گفت: احتمال می‌دهم تا پایان مرداد (فردا ۳۱ مرداد)، بخشی از مطالبات رتبه‌بندی فرهنگیان به صورت علی‌الحساب پرداخت شود.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در برنامه «صف اول» شبکه خبر درباره رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: امکان اجرای رتبه‌بندی در شرایطی که دولت سیزدهم تحویل گرفته شد، به دلیل تنگناهای مالی نبود و امروز هم اعلام کردم که اگر ما بودیم، به دلیل این تنگناهای مالی شاید لایحه را برمی‌گرداندیم اما چون شعار رئیس‌جمهور بود و همت ایشان هم بر این بود و در واقع آموزش و پرورش را در اولویت قرار داده بود، این کار را انجام داد و نشان داد که دولت از آموزش و پرورش حمایت جدی دارد.

وی ادامه داد: هدف از رتبه‌بندی در لایحه، قانون و آیین‌نامه، ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت است که در ماده یک آنها آمده است. دومین نکته، ارتقای صلاحیت معلمی و رقابت در نظام تعلیم و تربیت بوده و اصلاح نظام پرداخت نیز به طور طبیعی به دنبال آن است.

نوری افزود: مطمئن هستیم که جامعه فرهنگیان و دانشگاه‌های فرهنگیان دست به دست هم خواهند داد تا این سه هدف حتما محقق شود و مهم‌ترین کاری است که در رتبه‌بندی نیروها اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه ضریب هم‌بستگی سواد معلمان نسبت به خیلی دستگاه‌ها بالاتر بوده است، اضافه کرد: معلمان در بحث‌های اجتماعی بیشتر از سایر افراد به عنوان کنشگر فعال هستند و مقبولیت آنها هم در تحقیقات اسفند ۱۴۰۰ بالاتر است.

از همکارانم عذرخواهی می‌کنم

وزیر آموزش و پرورش به فرایند رتبه‌بندی در سامانه رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: پس از اینکه معلمان مدارک را بارگذاری کردند، ارزیابان حرفه‌ای، نمرات آنها را خواهند داد و برای هیأت‌های ممیزی می‌رود. هیأت‌های ممیزی تعیین می‌کنند که رتبه فرد چیست و از آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، استاد معلم از ۴۵ درصد تا ۹۰ درصد سه‌گانه حق شغل، شاغل و فوق‌العاده شغل را خواهند گرفت.

وی تاکید کرد: اگر معلمان اعتراضی داشته باشند، در سامانه‌ امکان درج اعتراض وجود دارد. اینجا هم جا دارد که از همکارانم عذرخواهی کنم. یک زمانی رئیس مرکز آمار و فناوری وزارت آموزش و پرورش بودم و آن زمان سامانه‌های خوبی داشتیم و بعدها آمدند که این سامانه‌ها را بهتر کنند، آن سامانه‌ها را برداشتند و نتوانستند سامانه‌های بهتری را جایگزین کنند.

بیشتر بخوانید  کشتی ایران در دهمین روز المپیک توکیو / گزارش تصویری

نوری اضافه کرد: اطلاعات سامانه‌های فعلی به‌گونه‌ای نیست که به سایر سامانه‌ها متصل شود. زیرا خلأهای زیادی دارد و مجبور شدیم اعلام کنیم تا کل اطلاعات را همکاران مان در سامانه رتبه‌بندی وارد کنند تا برای همیشه داشته باشیم.

وی افزود: این موضوع باعث زحمت مضاعف برای معلمان شده است ولی بدانند که یکبار است. چون انتقال اطلاعات از سامانه‌های فعلی ما را دچار خطای ارزیابی فرهنگیان خواهد کرد.

کدام گروه از فرهنگیان مشمول رتبه‌بندی می‌شوند؟

وزیر آموزش و پرورش در ادامه درباره دایره شمول رتبه‌بندی اظهار کرد: همه فرهنگیان شاغل در مدارس، به علاوه فرهنگیان شاغل در ادارات که به واسطه بخشنامه معروف ۲۳۰ به ادارات آمدند، مشمول رتبه‌بندی می‌شوند. بر اساس بخشنامه ۲۳۰، این افراد رسته معلمی دارند اما در ادارات کار می‌کنند.

وی ادامه داد: در لایحه دولت قبل، اداری‌های بخشنامه ۲۳۰ مشمول نمی‌شدند. چیزی حدود ۳۰ هزار نفر می‌شد. بخش دوم، کسانی هستند که کد استخدامی نداشتند اما مراحل استخدامی را گذرانده بودند یا بر اساس اصلاحیه‌های قانون تعیین تکلیف معلمان وارد آموزش و پرورش شده‌اند که همه این افراد هم مشمول رتبه‌بندی شده‌اند و تعدادشان حدود ۸۱۰ هزار نفر می‌شود.

پرداخت بخشی از مطالبات رتبه‌بندی فرهنگیان به صورت علی‌الحساب

نوری با بیان اینکه بازنشستگان فرهنگی مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند، گفت: اعمال رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ است؛ احتمال می‌دهم تا پایان مرداد، بخشی از مطالبات رتبه‌بندی فرهنگیان به صورت علی‌الحساب پرداخت شود.

وی ادامه داد: امروز رئیس‌جمهور گفت که منتی بر سر معلمان نیست و ما هم همین را بیان می‌کنیم و عذرخواهی می‌کنیم از اینکه تأخیر شد. حق خودشان بوده است و ۱۱ سال هم تأخیر داشته است. معلمان عزیز ما هستند و در خط مقدم، کار نظام تعلیم و تربیت را انجام می‌دهند.

تکلیف رتبه‌بندی نیروهای شرکتی چیست؟

وزیر آموزش و پرورش گفت: یک تعداد نیروهای مهرآفرین داریم که این افراد از نیروهای شرکتی یعنی قرارداد با شرکت‌ها وارد آموزش و پرورش شدند که خیلی هم زحمت می‌کشند. برخی ۱۰، ۱۲ تا ۱۵ سال از فعالیتشان می‌گذرد.

بیشتر بخوانید  لحظه تنفیذ حکم سیزدهمین ریاست جمهوری اسلامی ایران | رهبر

وی ادامه داد: مصوبه‌ای به نام ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم که در یکی از تبصره‌های آن آمده است هر کسی که وارد آموزش و پرورش می‌شود، باید آزمون داده باشد یا مشمول تعیین تکلیف باشد. بر همین اساس با سازمان امور استخدامی صحبت شد که یک آزمون داخلی از آنها گرفته شود و آنها هم وارد رتبه‌بندی شوند. سعی می‌کنیم مجوز را در این هفته بگیریم و تا پایان شهریور، این گروه هم تعیین تکلیف شوند.

چه کسانی مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند؟

نوری در خصوص سخت‌گیری در کسب رتبه 4 و 5 اظهار کرد: شرایطی که در قانون گذاشته شده، شامل سنوات و امتیازی است که برای آن رتبه در شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای قرار دادند و دامنه آن هم بالاتر است. در دانشگاه نیز به طور طبیعی این اتفاق افتاده است و برای رتبه بالاتر باید تلاش بیشتر کرد.

وی به سابقه 2 سال برای رتبه‌بندی اشاره کرد و گفت: معلمانی که در حال حاضر در دانشگاه هستند و هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اند، کارکنان اداری که رسته اداری دارند، بازنشستگان، مأموران به سایر دستگاه‌ها، کسانی هستند که مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند.

نحوه پرداخت میزان علی‌الحساب رتبه‌بندی معلمان

وزیر آموزش و پرورش در خصوص پرداخت میزان علی الحساب رتبه‌بندی معلمان هم توضیح داد: آیین‌نامه مشخص می‌کند که به هر فرد چه میزان تعلق می‌گیرد اما رتبه‌ها چون مشخص نشدند، علی‌الحساب پرداخت می‌شود؛ بعد از تعیین رتبه، در حکم کارگزینی افراد قرار می‌گیرد و پرداخت‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه منابع اجرای رتبه‌بندی معلمان دیده شده است، افزود: دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان پایدار برای سال ۱۴۰۱ قرار داده است که در مجلس ۱۳ هزار میلیارد تومان به آن اضافه شد. یک بخش تخصیص را گرفتیم. البته در قانون و آیین‌نامه آمده است که از این اعتبار نباید تجاوز کنیم و ممکن است برخی همکاران ما رتبه‌هایی به آنها تعلق بگیرد اما چون از اعتبار بیشتر می‌شود، پرداخت نشود که در مراحل بعدی یعنی سال آینده اعتبار واقعی رتبه‌بندی پیش بینی خواهد شد و پرداخت می‌کنیم.

۲ میلیون دانش‌آموز تحت پوشش طرح جبران یادگیری

بیشتر بخوانید  ممنوعیت استخدام رسمی حذف شد

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبتش به افت تحصیلی دانش‌آموزان در ایام کرونا اشاره کرد و گفت: بیش از ۲ سال مدارس را تعطیل کردیم. در حالی که دنیا این کار را نکرد و البته با ارائه ادله در ستاد کرونا، مدارس باز شد.

وی با اشاره به ۳۰ درصد افت تحصیلی در آموزش‌های دوره کرونا، ادامه داد: حدود 4 میلیون دانش‌آموز در دوران کرونا دچار عدم دسترسی به آموزش و شبکه شاد بودند. این موضوع در ستاد کرونا مطرح شد و رقم ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای جبران و تثبیت یادگیری پیش‌بینی شد و پایگاه‌های تابستانی نیز هم‌اکنون فعال هستند.

۱۶۴ هزار بازمانده از تحصیل را به تحصیل برگرداندیم

وزیر آموزش و پرورش به بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل هم اشاره‌ای کرد و گفت: این موضوع یکی از اقدامات دولت بود که از آموزش و پرورش حمایت کرد و حدود ۲ میلیون دانش‌آموز تحت پوشش طرح جبران یادگیری قرار گرفتند و از آن سو، شبکه شاد را در طول تابستان تقویت کردیم تا دانش‌آموزان از عدالت تربیتی برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه ۱۶۴ هزار بازمانده از تحصیل طی یک و نیم ماه اخیر را به تحصیل برگردانده‌ایم، افزود: در ابتدای سال تحصیلی جدید، برای دانش‌آموزانی که به واسطه زیست‌بوم جدید و عدم دسترسی جا مانده باشند، بحث‌ آموزش‌های ترمیمی را خواهیم داشت.

۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دانش‌آموز تا الان ثبت نام شده‌اند

نوری در ادامه درباره مشکل الزام تحویل مدارک هنگام ثبت‌نام در مدارس و عدم امکان ثبت نام غیر حضوری گفت: سامانه‌ای که داریم نیازمند مراجعه حضوری حتمی نیست اما کمیسیون معین اعلام می‌کند باید مدارک تحویل شود. توصیه کردم ثبت نام میان پایه‌ها بدون نیاز به تحویل مدارک انجام شود اما به خصوص برای اول و دهم تحویل مدارک را داریم. این قوانین دست و پاگیرند و باید به‌روزرسانی شوند.

وی افزود: تاکنون ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دانش‌آموز ثبت نام شده‌اند و عمده آنها که باقی مانده‌اند، کلاس دهمی هستند. توصیه و درخواست ما این است ثبت نام هر چه زودتر انجام شود تا کلاس‌بندی و ساماندهی نیرو برای ابتدای سال تحصیلی سریع‌تر انجام شود.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *