کدام میوه شیرین برای دیابتی ها مضر نیست؟


سیب یکی از میوه‌ها و منبع غنی فیبر است که به دلیل پکتین و شاخص قند پایین‌تر نسبت به سایر میوه‌ها، میان‌وعده‌ای مناسب به‌ویژه برای افراد دیابتی محسوب می‌شود.

دانشمندان ادعا می کنند که خوردن انگور می تواند در درمان دیابت و بیماری های قلبی مفید باشد. دانشمندان ادعا می کنند که خوردن انگور می تواند عملکرد قلب را بهبود بخشد، تأثیر عوامل خطر بیماری قلبی و سندرم متابولیک را کاهش دهد. انگور یک ماده غذایی پرانرژی است و دلیل شیرینی آن قند زیاد در این میوه است.نکته جالب در مورد قند انگور این است که قند انگور باعث افزایش تدریجی و آهسته قند خون نمی شود و به همین دلیل افراد دیابتی را نگران می کند. در مورد شکر انگور بی فایده است و به راحتی می توانند از انگور و فرآورده های آن استفاده کنند.

کدام میوه شیرین برای دیابتی ها مضر نیست؟شکر موجود در توت سفید برای افراد دیابتی مضر نیست. از این رو به آنها توصیه می شود به جای شکر چای با توت خشک بنوشند.این میوه خوشمزه حاوی آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین است. آنتی اکسیدان های موجود در این میوه فواید زیادی برای سلامتی دارند که یکی از آنها کاهش کلسترول بد خون و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی است.نقش دیگر آنتی اکسیدان ها پیشگیری از سرطان است، بنابراین مصرف توت ها برای پیشگیری از سرطان توصیه می شود. توت سفید حاوی فیبر زیادی است، بنابراین یک ملین خوب. توت ها نیز در تسهیل جریان ادرار نقش دارند.مصرف این میوه باعث کاهش وزن می شود.

انجیر قند زیادی دارد. شکر 50 درصد انجیر خشک است. همچنین منبع خوبی از پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر و ویتامین های C، B، A است. کدام میوه شیرین برای دیابتی ها مضر نیست؟است. انجیر منبع غنی فیبر غذایی است. لیگنین یک فیبر غذایی نامحلول است که به مقدار زیاد در انجیر یافت می شود و نقش مهمی در پیشگیری و کاهش یبوست دارد. انجیر را می توان در رژیم های غذایی خاص مانند رژیم های کم چرب، کم سدیم، پر فیبر، کاهش وزن، دیابت استفاده کرد.

بیشتر بخوانید  فواید مصرف مکمل ب ب مام برای مادران شیرده

خربزه حاوی گلوکز و آبنبات چوبی است که قندهای بسیار ساده ای هستند و به راحتی جذب بدن می شوند و به همین دلیل باعث افزایش قند خون می شوند، بنابراین مصرف آن برای افراد دیابتی و افراد چاق توصیه نمی شود. این میوه حاوی ویتامین A است و نقش مهمی در ترمیم و بازسازی سلول ها و زخم ها دارد. میوه ای آبدار است که برای سنگ کلیه و مثانه بسیار مفید است. برای درمان یبوست نیز توصیه می شود.

مصرف زیاد هندوانه برای طحال مضر است. هندوانه سرشار از پتاسیم است و خوردن آن برای دیابتی ها خوب نیست زیرا قند خون را بالا می برد. آب هندوانه به عنوان خنک کننده برای بیماران تب دار و بیماری های عفونی مفید است. آنتی اکسیدان های موجود در هندوانه می توانند رادیکال های آزاد ناشی از اکسیداسیون کلسترول و باریک شدن دیواره رگ های خونی را غیرفعال کنند و از بیماری های قلبی عروقی و سکته جلوگیری کنند.

کدام میوه شیرین برای دیابتی ها مضر نیست؟ترکیب شیمیایی خرما شامل 25 درصد ساکارز، 50 درصد گلوکز، آلبومین آبی و پکتین است. خرما حاوی ویتامین های A، B، C، E و برخی مواد معدنی است. ترکیب آن حاوی 163 کالری میوه تازه، 0.9 گرم پروتئین، 0.3 گرم چربی، 38 گرم کربوهیدرات، 30 میلی گرم فسفر، 1.3 میلی گرم آهن، 51 میلی گرم کلسیم و 10 میلی گرم ویتامین C است. . به یاد داشته باشید که خرما به دلیل داشتن قند زیاد که بیشتر آن قند ساده است، در صورت مصرف زیاد و با افزایش مصرف انرژی باعث چاقی می شود. افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که سابقه خانوادگی دیابت دارند باید مصرف خرما را متعادل کنند.

بیشتر بخوانید  خواص و فواید بی نظیر دارویی و درمانی گل محمدی

موز حاوی سه نوع قند طبیعی (ساکارز، فروکتوز و گلوکز) است که همراه با سلولز (فیبر) باعث افزایش فوری و مداوم انرژی می شود.مطالعات نشان داده است که تنها دو عدد موز انرژی مورد نیاز 90 دقیقه را تامین می کند. فعالیت بدنی سنگین کافی است. و به همین دلیل است که موز میوه شماره یک ورزشکاران برتر جهان است. موز رسیده ماده ای به نام TNF تولید می کند که می تواند با سلول های غیر طبیعی (سرطانی) مبارزه کند. هر چه موز رسیده تر باشد، لکه های قهوه ای روی پوست آن بیشتر می شود. هر چه لکه های قهوه ای بیشتر باشد، سیستم ایمنی بدن را بیشتر تقویت می کند

خلاصه خوردن سیب، توت سفید، انجیر و حتی انگور برای بیماران دیابتی مشکل خاصی ندارد اما این افراد باید در مصرف هندوانه، موز و انگور دقت بیشتری داشته باشند.

مناسب ترین میوه برای بیماران دیابتی

«فروکتوز» نوعی قند موجود در میوه‌ها است که می‌تواند بر افراد دیابتی و افراد چاق تأثیر منفی بگذارد، اما اعتدال در مصرف میوه‌های فصلی مانند انبه و انگور، حتی در مقادیر کم، مانعی ندارد.

متخصصان تغذیه و متخصصان سلامت افراد مبتلا به دیابت را به خوردن انواع خاصی از میوه ها تشویق می کنند که نه تنها برای بدن مفید هستند، بلکه به کنترل انسولین خون نیز کمک می کنند.

لیست میوه های مفید برای کنترل انسولین در بیماران دیابتی عبارتند از:

گریپ فروت قرمز که یکی از سالم ترین و مناسب ترین گزینه ها برای بیماران دیابتی است، مصرف روزانه نصف این میوه توصیه می شود.

بیشتر بخوانید  بار زبان،پیشگیری و درمان این عارضه

مصرف توت نیز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، فیبر غذایی و ویتامین های مختلف برای سلامت این بیماران موثر است.

هندوانه و خربزه نیز به دلیل داشتن ویتامین های B و C، بتاکاروتن و پتاسیم برای افراد دیابتی توصیه می شود.

یکی دیگر از میوه هایی که برای دیابتی ها توصیه می شود، هلو است که سرشار از ویتامین های A و C، پتاسیم و فیبر غذایی است.

زردآلو همچنین یک میوه تابستانی سرشار از فیبر غذایی و ویتامین A است که کربوهیدرات کمی دارد و برای بیماران دیابتی مفید است.

سیب به خصوص پوست آن حاوی آنتی اکسیدان است و منبع غنی فیبر غذایی و ویتامین C است.

– مصرف گلابی، کیوی و پرتقال نیز به دلیل داشتن پتاسیم بالا، فیبر غذایی و کربوهیدرات کم برای دیابتی ها توصیه می شود.

forum.patoghu.com


دیدگاهتان را بنویسید