کدام معاملات طلا از مالیات بر سود سرمایه معاف هستند؟


به گزارش خبرنگار اقتصادی آژانس فارس ، تحقیقات نشان می دهد بیشتر درآمد ثروتمندان از طریق ثروت حاصل می شود نه از محل کار. در حقیقت ، وقتی درآمد افزایش می یابد ، سهم درآمد حاصل از کار از کل درآمد افراد کاهش می یابد و در عوض سهم درآمد حاصل از سود سرمایه افزایش می یابد.

یکی از پایه های اصلی مالیات برای کاهش نابرابری و عدالت مالیاتی ، مالیات بر سود سرمایه (CGT) است. تجربه سایر کشورها نشان می دهد که این پایگاه مالیاتی با کاهش فعالیت های سوداگرانه و سوداگری قیمت ها را در بازارهای اقتصادی تنظیم و کنترل می کند.

به دلیل تأخیر غیرقابل توجیه دولت روحانی در ایجاد این پایگاه مالیاتی لازم ، اعضای مجلس یازدهم وارد عمل شدند و طرح مالیات بر عایدی سرمایه عمومی در جلسه علنی 5 خرداد در مجلس تصویب شد. جزئیات این طرح در آینده نزدیک در صحن علنی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

علی رغم اینکه کارشناسان خاطرنشان می کنند به دلیل معافیت های پیش بینی شده در این طرح ، 95 درصد مردم از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند ، اما هنوز نگرانی هایی در این زمینه در جامعه وجود دارد. با این حساب ، قصد داریم معافیت های پیش بینی شده در این طرح در حوزه معاملات مسکن ، خودرو ، طلا و ارز را در یک سلسله گزارش ها بررسی کنیم. در بخش های قبلی ما مشکلات مربوط به املاک و مستغلات و ارز را توضیح دادیم و در این بخش موضوع طلا را بررسی خواهیم کرد:

بیشتر بخوانید  لزوم ورود وزارت جهاد جهت عرضه مرغ بیشتر به شبکه توزیع رسمی پایتخت - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

طبق این طرح ، خرید و طلا بفروشید کمتر از یک سال با 30٪ مالیات و بیش از 3 سال با 10٪ مالیات بر سود سرمایه مالیات دریافت می شود. طبق این طرح ، معافیت ها در حوزه ارز عبارتند از:

الف – طلا و جواهرات خریداری شده قبل از اعمال قانون تا 100 گرم طلای 18 عیار تا 6 ماه پس از اعمال قانون برای هر شخص

ب- درآمد برای هر شخص برابر با معافیت از ماده 84 قانون مالیات مستقیم (48 میلیون تن درآمد در سال 1400)

ج- درآمد فروشندگان مجاز طلا

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید