کدام سالاد به کاهش وزن کمک می کند؟


سالادی که به کاهش وزن کمک می کند!

هر سالاد مزایای خود را دارد. برخی پر کالری، برخی کم کالری، برخی چاق و پرکالری و برخی لاغر و کم کالری هستند. زمان خوردن سالاد چقدر مهم است؟ در این قسمت متخصصان تغذیه نقش سالاد را در سلامتی، کاهش وزن و چاقی توضیح می دهند.

کدام سالاد به کاهش وزن کمک می کند؟

مزیت سالادهای آماده و بسته بندی که گفته می شود با ازن سم زدایی و ضد عفونی می شوند نسبت به سالادهای معمولی چیست؟ اینها سوالاتی است که این روزها بیشتر افراد به دنبال پاسخ آن از سوی کارشناسان و متخصصان مواد غذایی هستند.

سالاد خواب آلود

سالاد فصل یکی از سالادهای پرطرفدار است که این روزها در اکثر رستوران ها با افزودن کمی پنیر و زیتون تغییر هویت داده و به آن سالاد یونانی می گویند اما در اصل سالاد کاهوی ماست. کاهو، کاهو چینی و کاهو جشن انواعی هستند که این سالاد را با خیار و گوجه فرنگی درست می کنند. خواص و مواد مغذی این سالادهای سبز تفاوت چندانی با هم ندارند و مزیت اصلی آن ها داشتن ویتامین های A، C، کلسیم و منیزیم است. مهمترین ویژگی کاهو خواب آور بودن آن است زیرا کارشناسان به شما توصیه می کنند قبل از رانندگی در شب از مصرف زیاد آن خودداری کنید. برگ‌های کاهو جوان و روشن، برگ‌های کاهو را خوشمزه‌تر می‌کند، اما برگ‌های سبز تیره را به دلیل طولانی‌تر بودن، ذخیره مواد مغذی بیشتر و ارزشمندتر می‌سازد. استفاده از ساقه کاهو در سالاد بهتر است، زیرا فیبر بیشتری نسبت به برگ کاهو دارد و برای رفع یبوست و کنترل کلسترول خون مفید است. اگر بعد از خوردن کاهو دچار نفخ و مشکل می شوید پیشنهاد می کنیم این سالاد را با زیره، رازیانه یا گشنیز امتحان کنید.

گاهی برخی از انواع سالادهای فصل تلخ هستند. در همه سالادهای سبز ماده ای وجود دارد که اگر درصد آن زیاد باشد باعث تلخ شدن کاهو و در نتیجه سالاد شدن آن می شود، اما لازم است بدانید که این ماده اصلا مضر نیست و جالبتر اینکه معده را تقویت می کند و هضم را بهبود می بخشد برگ های برخی از کاهو ممکن است توسط انگل ها زنگ زده باشد، بنابراین بهتر است لکه ها را پاک کرده و دور بریزید، زیرا برخی از انگل های گیاهی می توانند برای سلامتی مضر باشند.

بیشتر بخوانید  علائم بیماری اریتم مولتی فرم + درمان سریع این عارضه

کدام سالاد به کاهش وزن کمک می کند؟

سس؛ کمبود سالاد کلم

یکی از سالادهای پرطرفدار بعد از فصل، سالاد کلم با سس فراوان است که استفاده از سس در آن از فواید آن می کاهد. کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم پیچ و گل کلم انواعی هستند که سالادهای مختلفی از خانواده کلم ها را می توان با آنها تهیه کرد. مهم ترین خاصیت سالاد کلم به خصوص کلم بنفش، کلم بروکلی و گل کلم تاثیر آن در پیشگیری از سرطان روده، معده، سینه و ریه است. کاهویی که از کلم بروکسل استفاده می کند می تواند بسیاری از بیماری های عفونی را به ویژه در فصل سرما از بین ببرد و به دلیل دارا بودن اسید فولیک و پتاسیم زیاد برای زنان باردار و پیشگیری از بیماری های قلبی مفید است. ، برای افراد مبتلا به فشار خون فوق العاده مفید است و از نظر ویتامین نسبت به سایر کلم ها برتری دارد.
سالاد گل کلم به دلیل داشتن ترکیبات خاص برای تقویت حافظه و پیشگیری از بیماری آلزایمر مفید است و از آنجایی که نسبت به کلم پیچ نیمی از کالری و مدر دارد، برای کنترل وزن در سالاد و کلم پیچ مفید است، خاصیت ضد التهابی دارد. استفاده از کلم بروکلی در همه سالادها به دلیل داشتن کلسیم زیاد می تواند تا حدودی از پوکی استخوان جلوگیری کند و ماده موثر موجود در آن می تواند با استروژن اضافی بدن مبارزه کرده و از رشد تومور جلوگیری کند. استفاده از این سالاد با هویج، جوانه شبدر و ماش در روزهایی که آلودگی هوا زیاد است و برای افراد سیگاری مفید است، توصیه می شود. این سالاد اگر با آب پرتقال یا آب خوب استفاده شود برای افراد مبتلا به چربی خون مفید است و از سکته قلبی و مغزی جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید  فواید مصرف مکمل غذایی آپتامیل برای نوزادان

اگر گواتر دارید سالادهای کوچکتری از خانواده کلم ها مصرف کنید زیرا کلم دارای ترکیبی است که مشکل گواتر را تشدید می کند و مصرف زیاد آن باعث اختلال خواب، غلظت خون، تنبلی کبد و نفخ می شود. البته اگر کلم را با کمی آب لیموی تازه بخارپز کنید از نفخ آن جلوگیری می کنید.

سالاد را زیاد نپزید

برخی از افرادی که می خواهند لاغر شوند فکر می کنند که سالاد به دلیل فیبر بالایی که دارد می تواند چربی و کالری غذا را کاهش دهد، بنابراین با هر وعده غذایی یک بشقاب پر از سالاد بخورید، اما باید بدانید که سالاد باعث کاهش وزن شما می شود. به آرامی بخشی از وعده غذایی اصلی را جایگزین کنید و فکر نکنید که فیبر سالاد مانع از جذب چربی غذا می شود. سوال دیگر این است که هر سالادی رژیمی نیست. سالادی که در آن علاوه بر صیفی و سبزیجات، سس، تخم مرغ، حبوبات، سیب زمینی، رشته، مرغ، ماهی تن و سایر مواد کالری دار استفاده می شود، نه تنها رژیمی است، بلکه یک وعده غذایی اصلی تا هزار کالری است. انرژی دارد این نوع سالاد را باید یک غذای نسبتا سبک دانست اما مشاهده می شود که اکثر افراد با خوردن این نوع سالاد احساس سیری نمی کنند و اغلب تمایل دارند بعد از غذا نان یا برنج را با آن بخورند که بی شک چاقی است. ، وزن و سوء هاضمه عواقب آن است.

بهترین زمان برای خوردن سالاد

عده ای معتقدند سالاد به دلیل حجیم بودن باعث بزرگ شدن معده و تحریک اشتها می شود و حتی ادعا می کنند که هنگام خوردن سالاد نسبت به موارد دیگر حریص تر و چاق تر می شوند، اما باید بدانید که این موضوع در مورد خوردن سالاد با یا بعد از غذا . . از آنجایی که سالاد دارای فیبر زیادی است، مصرف آن با یا بعد از غذا به دلیل پر بودن معده می تواند به افزایش حجم معده و در نتیجه افزایش اشتها کمک کند، اما اگر سالاد مصرف شود، در انسان نیز یک رژیم غذایی محسوب می شود. پرخوری و چاقی 20 تا 30 دقیقه قبل از غذای اصلی با ایجاد سیری نسبی از پرخوری جلوگیری می کند و فیبر موجود در آن باعث حرکت و عملکرد صحیح روده ها می شود و به دفع سریعتر مدفوع کمک می کند. اما کسانی که معتقدند کاهو باعث چاقی معده می شود باید بدانند که کاهو به دلیل داشتن ترکیبات فیبری باعث التهاب موقت معده می شود که نیم تا یک ساعت پس از تخلیه کاهو از معده به روده برطرف می شود، اما اگر این سوال برای شماست انجام دهید. هنگام خروج از خانه یا رفتن به مهمانی از خوردن سالاد دریغ نکنید.

بیشتر بخوانید  فواید دارویی و درمانی روغن کوهان شتر

کدام سالاد به کاهش وزن کمک می کند؟

سالاد ضد عفونی شده با اوزون

محققان می گویند اسفناج، کاهو، کلم، خیار و گوجه فرنگی که به صورت خام در سالاد استفاده می شوند، می توانند از طریق کود، آبیاری غیربهداشتی، آفت کش ها و فلزات سنگین باعث ایجاد بیش از 363 بیماری شوند. به همین دلیل برخی از تولیدکنندگان به جای ترکیبات کلر، محتویات سالادها را با کمک اکسیژن فعال (ازون) سم زدایی می کنند. اگرچه از ازن به عنوان عنصری خطرناک و نگران کننده یاد می شود، اما به عنوان پاک کننده سموم و میکروارگانیسم ها نیز معرفی می شود و پس از ضدعفونی سریعاً به گاز اکسیژن تبدیل می شود و در ترکیبات سالاد باقی نمی ماند و دیگران را به خطر می اندازد. آنها مواد ضد عفونی کننده ندارند، اما قدرت ضدعفونی و سم زدایی ازن و اینکه آیا می تواند تهدیدی برای سلامتی باشد، سوالی است که نیاز به بررسی بیشتر دارد.


دیدگاهتان را بنویسید