کدام برنج بازار سالم تر است؟



محققان خصوصیات کیفی ، محتوای ناخالصی ، غلظت فلزات سنگین ، بار میکروبی ، غلظت آفلاتوکسین و باقی مانده سموم دفع آفات را در مناطق مختلف مازندران ، گیلان ، سه نمونه برنج ارگانیک و واردات برنج پاکستانی و هندی بررسی کردند.

به گزارش ایسنا ، برنج یکی از مهمترین محصولات غذایی است که نیمی از جمعیت جهان به عنوان ماده اصلی غذایی به آن وابسته هستند. در ایران ، برنج یک محصول استراتژیک است و بعد از نان ، نیروی غالب مردم است.

با توجه به موقعیت برنج در تأمین غذا و کالری مورد نیاز انسان ، و نقش مهم آن در سبد غذایی ، تعیین استانداردها ، کیفیت و سلامتی آن بسیار مهم است.

جلوگیری از ورود آلاینده های میکروبی و شیمیایی ، فلزات سنگین ، سموم و آلودگی آفلاتوکسین از جمله اقداماتی است که هنگام تهیه برنج استاندارد باید در نظر گرفته شود.

ایران با حدود 550،000 هکتار مزارع شالیزار و دو میلیون تن تولید برنج سفید ، 0.4٪ از سطح زیرکشت و تولید برنج جهان را تشکیل می دهد. به همین دلیل ، بر اساس گزارش های فائو ، بیشتر برنج های مصرفی در ایران نیز وارد می شود. از سال 1993 تا 2016 ، ایران بیشتر برنج خود را از هند ، پاکستان ، تایلند ، امارات متحده عربی و اروگوئه وارد کرده است.

با توجه به تقاضای زیاد این ماده غذایی و اهمیت آن برای سلامتی ، محققان مطالعه ای در مورد خصوصیات کیفی ، محتوای ناخالصی ، غلظت فلزات سنگین (کادمیوم ، آرسنیک و سرب) ، استرس میکروبی (کپک و مخمر) ، غلظت آفلاتوکسین و بقایای سموم دفع آفات در برنج در مناطق مختلف مازندران (سه نوع طارم ، شیرودی و ندا) ، گیلان (سه نوع طارم ، علی کاظمی و هاشمی) ، سه نمونه برنج ارگانیک (محصولات اول ، دوم و قهوه ای) و برنج وارداتی از پاکستان (سه برنج تجاری) و هند (دو برنج تجاری).

بیشتر بخوانید  مدیرکل جدیدی برای خاورمیانه و شمال آفریقا منصوب شد

برای این مطالعه ، پس از تهیه برنج مورد نظر ، خصوصیات فیزیکی آن محاسبه شد ، از جمله محتوای رطوبت و سپس دانه های معیوب ، مواد خارجی آلی ، دانه های آسیب دیده ، دانه های نارس و غیر معمول ، دانه های سوخته ، دانه های قرمز با رگهای قرمز ، محیط برنج مومی و دانه های خرد شده کوچک برای تعیین عملکرد برنج جدا شدند. طول متوسط ​​دانه های برنج ، عطر نمونه های برنج و درجه ژلاتینه شدن آنها نیز اندازه گیری می شود.

در آخر ، مقدار آفلاتوکسین ، بقایای آفت کش ها ، کپک ها و مخمرها و میزان سرب ، کادمیوم و آرسنیک در نمونه های برنج محاسبه می شود.

بررسی خصوصیات کیفی نشان داد که بیشترین طول دانه متعلق به ارقام برنج مازندران (ندا) و هندی B (7.62 میلی متر) و ارقام مازندران (شیرودی) و هندی A در رتبه دوم (7.60 میلی متر) قرار دارند. طول دانه آنها انواع ارگانیک برنج از محصولات اول و دوم کمترین نسبت را دارند.

ارقام هندی از سرعت رشد بالایی برخوردار بودند که می تواند مربوط به کاربرد فرآیند “جوشاندن” در هنگام تولید برنج هندی باشد. مقدمات افزایش ارزش غذایی برنج عمدتا در هند و بنگلادش در حال انجام است. در این روش ، برنج قبل از ورود به سیستم فرآوری و ماشین آلات برنج ، در نزدیکی بخار یا آب جوش قرار می گیرد. در این حالت ، برنج از قبل پخته می شود و به انتقال بیشتر مواد معدنی و ویتامین های موجود در پوسته و سبوس برنج به مغزهای برنج کمک می کند. در نتیجه عملیات نیمه تمام ، برنج لعاب دار و کمی زرد شده است. در حین پخت و پز قادر به جذب آب است و بدون تغییر موقعیت خود بالا می رود.

بیشتر بخوانید  لزوم توجه به استراتژی آگاه سازی کارشناسان دانشگاهی در مورد عواقب سو abuse مصرف مواد مخدر

از نظر عطر و طعم ، گیلان A ، مازندران A و هندی A بیشترین طعم و B هند کمترین طعم را دارند. میزان تلفات برنج در ارقام هند ، A ، B و گیلان (هاشمی) کمتر از سایر ارقام است و مقدار بیشتری از دست دادن روغن در برنج پاکستانی A و مازندران (ندا) مشاهده می شود.

آلودگی کپک برنج های پاکستانی B و C بیشتر از انواع دیگر است. خشک نشدن به موقع پیراهن برنج و همچنین میزان رطوبت نهایی در برنج باعث فساد قارچی و باکتریایی می شود. در نمونه های دیگر ، عفونت قارچی کمتر از حد قابل تحمل است.

تجزیه و تحلیل آفلاتوکسین در نمونه های برنج نشان داد که غلظت آفلاتوکسین G1 و G2 در همه نمونه ها کمتر از حد تشخیص بود.

در میان محصولات مورد مطالعه ، بیشترین مقدار فلزات سنگین در برنج پاکستانی مشاهده می شود و پس از آن برنج هندی و سپس برنج ایرانی مشاهده می شود. همچنین نتایج نشان داد که کمترین غلظت از سه فلز کادمیوم ، آرسنیک و سرب در ارتباط با برنج ایرانی است. کمترین میزان سرب ، کادمیوم و آرسنیک در نمونه های آلی اول ، دوم و قهوه ای مشاهده شد.

باقیمانده سم “سایپرمترین” در نمونه های مازندران (ندا) و گیلان (تالش) بسیار طبیعی است. همچنین مقدار باقیمانده فنازوکین در نمونه برنج گیلان (کاظمی) از حد استاندارد بالاتر است. باقیمانده سایر سموم دفع آفات در سایر محصولات برنج کمتر از حد مجاز بود. طبق این مطالعات ، استفاده از سموم دفع آفات نیز در بین نمونه های آلی مشاهده می شود. با این حال ، کمتر از حد مجاز در نمونه های کشت اول و دوم استفاده می شود.

بیشتر بخوانید  دختر و پسر یا مذهبی تر از پدر و مادر می شوند یا دین را ترک می کنند

این مطالعه همچنین نشان داد که استفاده از سموم در نمونه های برنج مشاهده شده است ، و هیچ مجوزی برای استفاده از آنها در استاندارد برنج وجود ندارد.

براساس نتایج به دست آمده ، محققان این مطالعه می گویند: طبق نتایج ، نمونه برنج ارگانیک از محصول اول با کمترین مصرف سموم ، کمترین آلودگی فلزات سنگین ، میکروب ها و مایکوتوکسین ها ؛ توصیه می شود سلامت جامعه را تضمین کنید.

در انجام این مطالعه ، سارا ناجی طبسی ، اسما وردیان ؛ محققان م Instituteسسه تحقیقات غذایی مشهد ، لایا عسگری از مسسه کیفیت رضوی و شفاک شیرزی از دانشگاه آزاد اسلامی ، شاخه ای از علوم دارویی ، با هم شرکت کردند.

یافته های این مطالعه در قالب یک مقاله علمی تحت عنوان “بررسی خصوصیات کیفیت ، آلودگی میکروبی ، فلزات سنگین و سموم در انواع برنج های خانگی و وارداتی” در مجله بهداشت مواد غذایی منتشر شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید