کتاب “پس از حقیقت” منتشر شده است



به گفته سردبیرانترجمه این کتاب که به بررسی چگونگی حمله اخبار جعلی و مبتذل به جهان با مطالعه چندین مورد عینی در اروپا و ایالات متحده می پردازد ، در چهار فصل و 11 سخنرانی از روزنامه ایران منتشر شده است. بازار کتاب بود

“قدرت ابتذال و دروغ” ، “چه کسی دروغ و ابتذال را گسترش می دهد؟” ، “چرا دروغ و مزخرفات تأثیر می گذارد؟” و “چگونه دست از دروغگویی و مزخرفات بردارم؟” عناوین اصلی چهار فصل کتاب پس از حقیقت (جهان در تسخیر اخبار دروغ و مبتذل) است.

در مقدمه کتاب ، جیمز بال می نویسد که اصطلاحات خبری جعلی دیگر برای توصیف مقدار گسترده ای از مطالب مبتذل و بی معنی کافی نیست:

عواقب تولید انبوه و انتشار محتوای جعلی ، مبتذل و بی معنی ، حتی برای رسانه های صادق و درگیر که سعی در بازپرداخت صادقانه و دقیق مشکلات دارند ، چنان شدید است که تلاش های آنها بی نتیجه می ماند. دلیل آن روشن است؛ فرهنگ و هنجارهای اینگونه رسانه ها که عمیقاً به انعکاس استدلال های مخالفت و اجماع در یک موضوع متعادل عادت دارند ، نمی توانند در برابر تهاجم کامل مزخرفات مقاومت کنند. در حقیقت ، کار رسانه های جریان اصلی برای مقابله با توزیع کنندگان مواد دروغین و بی معنی مانند این است که با چاقو وارد یک جنگ مسلحانه تمام عیار شوید (ص 27).

وی گفت: “سیاستمداران معمولاً به طور ناگهانی دروغ نمی گویند.” رسانه ها ناگهان به دروغ و دروغ روی نیاورده اند و علیرغم ادعاهای مطرح شده ، عموم مردم احمقانه و مغرورتر نشده اند ، بلکه برعکس ، توده های متوسط ​​مردم امروز بیش از دیگران تحصیل کرده و آگاه هستند. آنها زمان دیگری هستند. پس چرا اکنون دروغ ، ابتذال و یاوه گویی رواج یافته و مسلط شده است؟

بیشتر بخوانید  تفاوتی بین یک فرد وظیفه و قدرت پایور در واکسیناسیون وجود ندارد - اخبار پلیس - اخبار اجتماعی تسنیم

در فصل های مختلف کتاب ، نویسنده سعی می کند به این سوال مهم پاسخ دهد و راه حل های عملی برای مقابله با پدیده اخبار جعلی و مبتذل ارائه می دهد ، اما در عین حال اعتراف می کند: واقعیت بسیار پیچیده تر از این کلمات است.

وی می نویسد: این وضعیت در یک جمله قدیمی به خوبی بیان شده است؛ “قبل از اینکه حقیقت بخواهد چکمه هایش را بپوشد ، دروغ نیمی از جهان را پیموده بود.” هر آنچه در این کتاب است در واقع به ما هشدار می دهد که چرا فرآیندهای بررسی و تأیید واقعیت ، حتی اگر با دقت ترکیب شوند ، باز هم در دفع محتوای کاذب و بی معنی مشکل دارند و به طور مداوم در حال پیشرفت هستند. آنها پارو هستند (ص 329).

مهدی شفیعی ، مدیرمسئول روزنامه ایران ، در مقدمه ای درباره ترجمه فارسی این کتاب ، مقابله با اخبار جعلی را یک نیاز فوری خواند و تأکید کرد: رسانه های جمعی در جهان ، اقدامات فوری لازم است ، اما خیر شک کنید که چگونه می توان مقررات را در این زمینه تنظیم و اجرا کرد ، هیچ تناقض و سر و صدایی وجود نخواهد داشت. زیرا سانسور آنلاین اخبار جعلی که خود را به عنوان خبری واقعی و واقعی معرفی کرده است ، احتمالاً در آغاز عواقب و پیامدهای منفی زیادی به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: ایجاد تعادل حرفه ای ، فنی و حقوقی در این زمینه – مقابله با اخبار دروغ و فریبنده بدون آسیب رساندن به اخبار واقعی اما ناخوشایند – مهمترین چالش در سالهای آینده خواهد بود که برای انتقال موفقیت آمیز آن همکاری رسانه ای واقعی است ، کارشناسان و متخصصان ارتباطات ، دولت ها ، سازمان های بین المللی و سازمان های غیردولتی ، به ویژه مراکز آموزشی و دانشگاهی ، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

بیشتر بخوانید  اتهام‌زنی رئیس شورای اروپا با خاطره اغتشاشات در ایران

الکس گیبنی ، مستندساز برنده اسکار ، درباره این کتاب پس از حقیقت گفت: “در دوران ترامپ ، اخبار جعلی و مبتذل مانند ویروس در همه جا پخش می شود.” در این کتاب ، جیمز بال سعی کرد با حضور در آلوده ترین مناطق ، راهی برای جلوگیری از انتشار اخبار جعلی و مبتذل در سراسر جهان پیدا کند.

آلن روزبریج سردبیر سابق گاردین نیز Post-Truth را کتاب مهمی خواند که توسط یکی از باهوش ترین و برانگیزاننده ترین روزنامه نگاران نیویورک در بهترین زمان ممکن نگاشته شده است.

چاپ اول کتاب Post-Truth (جهانی در تسخیر اخبار دروغ و مبتذل) در 412 صفحه و حداکثر قیمت اکنون 85000 تومان در دسترس علاقه مندان است.

پایان /

دیدگاهتان را بنویسید